Vårt valgløfte er 600 flere sarpinger i arbeid

I går, den 1. mai, gikk arbeidere landet rundt i tog for å kjempe for sine rettigheter og velferd. Den største velferden vi kan gi folk, er en jobb som bidrar til at de kan forsørge seg og sine, brukt sine interesser og bli en del av et arbeidsfellesskap. Det er altfor mange av de som både kan og vil bidra, og som vi som samfunn ikke er flinke nok til å gi en sjanse. Høyres valgløfte er 600 flere sarpinger i jobb. La oss håpe på et enda lengre 1. mai tog i Sarpsborg neste år!

Ved å få 600 flere sarpinger i jobb så vil ikke lenger Sarpsborg være den kommunen i landet med høyest andel barnefattigdom. Vi vil ikke lenger være den kommunen som må skru av varmekablene i gågata midt i julehandelen. Og ikke minst vil 600 flere sarpinger oppleve gleden ved at arbeidsuka er over og følelsen av at helgen starter. 600 flere sarpinger vil kjenne på stoltheten av å kjempe for sine rettigheter 1.mai.

600 flere sarpinger i jobb er det som skiller oss fra å ha arbeidsledighet på lands-gjennomsnittet. Et ambisiøst, men allikevel realistisk måltall.  Løsningen er like enkel å si som den er vanskelig å gjennomføre, vi må spleise de ledige jobbene
med de ledige menneskene.

Vi har et stort uforløst potensial for å tiltrekke oss flere arbeidsplasser. Nye E6 var en gavepakke til byen i sin tid, og med etableringen av sykehuset på Kalnes fikk vi et høyteknologisk kompetansesenter i fanget. Jeg mener at vi foreløpig ikke har lyktes med å realisere potensialet.

Vi har innbyggere og et næringsliv som er glad i byen sin og som gjerne rekker ut en hånd til de som står utenfor. Sammen med næringslivet skal Høyre integrere flere. Bedrifter i Sarpsborg ønsker å stille opp i inkluderings-dugnaden, men etterlyser bedre ordninger som gjør det lettere og mindre risikofylt å ta inn noen som står utenfor arbeidslivet.

For det kan ikke være slik at når praksisperioden er over og man er på god vei inn i arbeidslivet, så er risikoen og byrden for stor for bedriften og personen må tilbake til utenforskap.  Vi trenger gode avtaler som reduserer risikoen for bedriftene. Ingen fortjener å være kasteballer mellom praksis og arbeidsledighet.

600 flere sarpinger i jobb blir Høyres oppgave nummer én. Om det så betyr at vi må lage 600 samarbeidsavtaler med 600 bedrifter, så er det det vi skal gjøre. Slik får vi mer ut av hver integrerings-krone. Og slik er vi et godt stykke på vei til et Sarpsborg med muligheter for alle.

Av Magnus Arnesen, ordførerkandidat for Sarpsborg Høyre 2023