Høyre vil balansere en sunn skjenkepolitikk med en levende utelivsbransje.

Nylig har Sarpsborg vedtatt et alkoholpolitisk handlingsprogram, og samtidig vedtatt retningslinjer for skjenking i kommunen. I arbeidet fremkommer det at kommunen jobber for å begrense de samfunnsmessige og individuelle skader som alkoholbruk kan innebære, samtidig som vi ønsker at Sarpsborg skal være en levende by med attraktive restauranter, utesteder og arrangementer. Dette er ikke motsetninger, men kan selvsagt skape spenninger.

Elin Nakstad

Utelivsbransjen i Sarpsborg driver godt, og det er 85 steder med skjenkebevilling uten oppfølgingsbehov. Nylige endringer i handlingsplanen gjorde at disse ikke må søke om ny skjenkebevilling, men at den blir automatisk fornyet. Dette er en forenkling av det administrative arbeidet – både for skjenkestedet og for kommunen.

I forrige utvalgsmøte for velferd og folkehelse behandlet utvalget søknader om skjenkebevilling for Sarpsborg 08, Sparta og Sarpsborg Bowlingsenter. Disse krevde en egen behandling fordi de normalt faller utenfor det som kan administrativt egengodkjennes, hvor de da også trenger en politisk godkjenning.

Skjenkingen hos både Sarpsborg 08, Sparta og Sarpsborg Bowlingsenter har vist seg å fungere godt, og de er velregulerte steder med avgrensede områder, og er i så måte et fint supplement til ordinær servering.

I sommer godkjente også utvalg for velferd og folkehelse en søknad om skjenkebevilling til Olavsdagene. Denne ble behørig debattert i utvalget, men fikk også en del medieoppmerksomhet i etterkant. Utvalget, og også Høyre, sa at vi ville innvilge og lære av de tilbakemeldinger man fikk. Det viser seg nå at det ikke finnes negative tilbakemeldinger på arrangementet, og at det i så måte viste seg å være et fint supplement til den ordinære serveringen.

Og det er nettopp det som er hensikten med skjenkepolitikken i Sarpsborg. Alkoholservering skal være et supplement, og det er ingenting som tyder på at utelivsbransjen må strammes inn.

På generell basis er overforbruk av alkohol til stor helsemessig skade og fører mange familier ut i elendighet, sykdom og krise, og det er et uttalt mål til både sittende og tidligere regjering å redusere alkoholkonsumet. Samtidig så vet vi at er det om lag 10 % av befolkningen som står for 50 % av totalkonsumet av alkohol i Norge. Det tilsier derfor at det er individualpreventive tiltak som er blant de aller viktigste tiltak, og det er ikke slik at utelivsbransjen er skyld i at folk drikker for mye.

Politiets statistikk viser at folk går tidligere ut på byen og tidligere hjem, vold i utelivet går ned, det er generelt god stemning på byen og lavere beruselsesgrad. Det tilsier at vi har en velfungerende utelivsbransje, et godt samarbeid med politiet og mange gjester som rett og slett bare ønsker å hygge seg.

Høyre mener da at vår jobb som folkevalgte er å støtte opp om utelivsbransjen, gi de gode vilkår for å yte den gode servicen de gjør.

Sarpsborgs alkoholpolitikk søker å balansere hensynet til folkehelsen med ønsket om en levende og attraktiv utelivsbransje. Med vekt på ansvarlig skjenking og godt samarbeid mellom utelivsbransjen, kommunen og politiet, ser vi positive resultater som mindre vold og en tryggere by. Høyre vil fortsette å støtte tiltak som legger til rette for et trygt og trivelig uteliv, samtidig som vi opprettholder fokus på forebygging av alkoholrelaterte skader.

Elin Nakstad, H