Høyres alternative budsjett: Harde prioriteringer skaper rom til å løse våre største utfordringer

Ordfører Sindre Marthinsen-Evje og andre kommunetopper frykter at kommunen står på randen til økonomisk ruin. Allikevel viser posisjonen liten vilje og evnet til harde prioriteringer i sitt budsjett for den neste fireårsperioden, og vil tømme kommunekassa med 73 millioner kroner.

Kommunen har store sosiale forskjeller og vi som andre kommunen står overfor stadig økende utgifter til helse og velferd. For å skape rom for å løse disse utfordringene kreves det strukturelle men upopulære forandringer de neste årene, dette vil skape rom for viktige satsninger for fremtiden.

I forbindelse med bystyrets behanding av «Handlingsplan med økonomiplan 2022 – 2025 med årsbudsjett 2022» ved bystyremøtet 16.desember så presenterer Høyre et alternativt budsjett med en differanse på hele 100 millioner kroner målt mot posisjonens forslag. Høyre innser at vi som kommune selv er ansvalig for balanse i regnskapet og et bærekraftig forhold mellom inntekter og utgifter.

«Budsjett skal være med på å løse problemer, mens posisjonens budsjett for Sarpsborg faktisk bare skaper flere problemer», mener Margrethe Motzfeldt, Nestleder og medlem av planutvalget for Høyre.

Noen utvalgte satsningsområder for Høyre de neste fire årene:

• Økt satsning på kvalifikasjonsprogrammet og arbeidsfremmende aktiviteter for sosialhjelpsmottakere på til sammen 18,5 millioner, skal samtidig gi en besparelse knyttet til sosialhjelp på til sammen 21 millioner.
  • Strukturelle endringer i kommunens skole og barnehagetilbud vil gi rom for en betydelig satsning på Sarpsborg-skolen generelt.
  • Kommunens eiendommer forfaller og vi ønsker prioritere flere driftsteknikere, spesielt ved kommunens skoler.
  • Styrke sentrum ved å jobbe for flere arbeidsplasser og i tillegg starte opprustningen av Østre bydel raskere.
  • Ved å redusere antall medlemmer av dagens bystyre fra 43 til det lovpålagte 35, samt fjerne ett politisk utvalg vil man samlet spare over 1 million kroner per år.

«Kommunen har store sosiale forskjeller og vi som andre kommunen står overfor stadig økende utgifter til helse og velferd. For å skape rom for å løse disse utfordringene kreves det strukturelle men upopulære forandringer de neste årene, og vi kan ikke bare rope etter staten om mer overføringer», kommenterer Harald Rønneberg, Gruppeleder for Høyre i Sarpsborg.

Høyres alternative budsjett viser ansvarlighet og gjør kommunen bedre rustet for fremtiden. I lokalmedia er det en pågående debatt om kommunens økonomi og med dette budsjettet vil Høyre klart markere at nå er er tiden for ærlighet, alle kan ikke få alt

«Jeg er stolt over det budsjettet som foreningens gruppe legger frem. Vi viser evne til å prioritere hard når det trengs, samtidig som vi skaper rom for Høyres lokale hjertesaker som skole og oppvekst, bedre vedlikehold av kommunens eiendomsmasse, flere arbeidsplasser til sentrum, og ikke minst en økt satsning på arbeidsfremmende tiltak», kommenterer Magnus Arnesen, foreningsleder Sarpsborg Høyre.