Hva er en trygg arbeidsgiver?

Det er bred politisk enighet om at Sarpsborg kommune skal være en trygg arbeidsgiver. Samtidig later det til å være ulik oppfatning av hvilken virkelighet kommunens ansatte står i hver dag og hva som avgjør om deres arbeidsplass er trygg.

Kommunens økonomi må trygges slik at de ansatte slipper å leve i en evig unntakstilstand, mener Magnus Arnesen.

Arbeiderpartiets ordførerkandidat lister i sitt innlegg opp en rekke gode punkter for hvordan kommunen skal være en trygg arbeidsgiver. Allikevel mener jeg hun glemmer et vesentlig punkt; Kommunens økonomi må trygges slik at de ansatte slipper å leve i en evig unntakstilstand. En tilstand Arbeiderpartiet selv har ansvaret for at kommunen har havnet i.

Jeg mener en virksomhets økonomiske helse har stor betydning for ansattes trygghet.

Jobbsikkerhet: Når en virksomhet går bra økonomisk sett, er sjansene for at den kan opprettholde stabiliteten og unngå nedskjæringer mindre. Dette gir ansatte en følelse av trygghet og stabilitet i jobben sin. Nedleggelsen av sykehjemsplassene på Tingvoll har skapt en slik usikkerhet.

Lønn og fordeler: En sunn økonomi i en virksomhet kan bety at den har ressurser til å betale konkurransedyktige lønninger og tilby gode fordeler til ansatte.

Karrieremuligheter: En økonomisk sunn virksomhet har ofte muligheter for vekst og utvikling. For kommunen betyr det spesielt muligheter for etter- og videreutdanning.

Arbeidsmiljø og arbeidskultur: Når en virksomhet har det økonomisk godt, kan den investere i et bedre arbeidsmiljø. Dette kan inkludere tiltak som forbedret kontorinfrastruktur og programmer for å støtte ansattes trivsel og velvære. Vi er nå i en situasjon hvor det må kuttes i de ansattes julegave.

Mulighet for utvikling og innovasjon: En sunn økonomi gir rom for investeringer i utvikling og innovasjon. Innovasjon som kan bedre ansattes hverdag og samtidig skape et tjenestetilbud av høy kvalitet.

Økonomisk styring og ansvarlighet: En virksomhet som håndterer sin økonomi godt, viser ansvarlighet og pålitelighet. Dette gir ansatte en følelse av trygghet i at virksomheten er forvaltet på en måte som er til det beste for alle, inkludert de ansatte.

Therese og Arbeiderpartiet har i valgkampen brukt mye tid og energi på noe de ikke er så flinke til; å snakke om Høyres politikk. Derfor ser jeg det på sin plass å knuse noen myter og «kledelige misforståelser» som er forsøkt skapt om vår politikk, samt vår evne og vilje til å være en trygg arbeidsgiver.

Myte: I partiprogrammet til Høyre står det at de vil privatisere eller konkurranseutsette sykehjem eller hjemmesykepleien

Dette er feil. Helse- og omsorgstjenester som kommunene er pålagt å utføre gjennom lov kan ikke privatiseres, men det er full anledning for det offentlige å få private eller ideelle aktører til å gjøre jobben på kommunens vegne. Sistnevnte er ikke privatisering. Høyre i Sarpsborg ønsker derimot å sikre gode og mangfoldige tjenester for alle som en del av det kommunale tilbudet. Før 2030 skal vi i Sarpsborg ruste opp våre tjenester til å håndtere 50 % flere pleietrengende over 80 år. Vi mener den oppgaven løses best i felleskap. For Høyre er også privat næringsliv med i fellesskapet.

Høyre mener det er direkte uforsvarlig at AP av prinsipp nekter å se på samarbeid med private virksomheter. Vi har ikke selv økonomisk ryggrad til de mange investeringene som må gjøres for å ruste opp tjenestetilbudet. Hvordan vil dette påvirke de ansatte? Det å jobbe i en virksomhet som helt klart vil være underdimensjonert i forhold til antall brukere er ingen dans på roser. Å løpe fortere er ingen god løsning. For å være en trygg arbeidsgiver mener Høyre vi må gå inn i fremtiden med alle tilgjengelige verktøy.

Myte: Høyre vil fjerne de ansattes stillingsvern og «kommer Høyre til makta, mister du jobben»

Det er viktig å skille mellom hva man mener er en god eller dårlig ide og hva man vil bruke politisk kapital og kraft på å prioritere. For Høyre er det ikke en prioritet å fjerne de ansattes særskilte stillingsvern ved overtallighet. Vi går inn i en fremtid med færre i yrkesaktiv alder, og innenfor kommunens tjenesteområder vil det bli hard kamp om å tiltrekke seg ansatte. Kommunens utfordring i fremtiden vil ikke være overtallighet, men mangel på hoder, hender og kompetanse. For Høyre er de ansatte vårt viktigste verktøy inn i fremtiden.

Med fokus på kompetanse skal vår kommune bli en arbeidsplass hvor ansatte opplever trygghet, utvikling og mestring. En trygg arbeidsgiver gir de ansatte de verktøyene man behøver for å mestre den jobben man står i hver eneste dag. For en lærer kan det være skolebøker eller kolleger med spesialkompetanse. For andre kan det være muligheten til å ta et fagbrev, kursing eller tilgang på gode nok hjelpemidler.

Det er ingen tvil om at vi trenger de hendene vi har, og flere i en tid hvor kommunen skal vokse og utvikles. Høyre går til valg å at kommunen skal være en trygg og attraktiv arbeidsgiver. Så får våre motstandere gjenta det motsatte så mye de vil.