Ingen er vaksinert mot kostnadskutt

Innen 2027 skal kommunen spare 300 millioner. Alle kommunens ansatte vil i større eller mindre grad berøres. Innbyggerne i Sarpsborg vil bli rammet av tjenester som kuttes til beinet eller forsvinner i sin helhet. Som politikere må vi da tåle at også vår drift vurderes.

Som SA tidligere har omtalt vil Høyre foreslå å redusere antall bystyremedlemmer til 35 som er det antallet loven krever, samt gå fra fire til tre hovedutvalg. Tall vi har fått fra kommunen viser at vi totalt sett vil spare inn kr. 1.095.000 per år, eller kr. 4.380.000 i løpet av en fireårsperiode.

Den største delen av beløpet kommer fra å redusere antall hovedutvalg. I dag har vi fire hovedutvalg, hvorav det fjerde oppsto under forhandlingene mellom posisjonspartiene etter forrige lokalvalg. Utvalg for plan, miljø og teknikk ble da delt i to utvalg: planutvalget og utvalg for miljø og teknikk.

Lovkravet til antall bystyremedlemmer er behandlet og vedtatt i Stortinget, det er ikke et «angrep på demokratiet» å forholde seg til den vedtatte kommuneloven. Et fungerende demokrati avgjøres ikke alene av antall representanter, men av prosessene de valgte representantene fører, involveringen av den enkelte innbygger og beslutninger som gagner fellesskapet. Ingen av disse aspektene er betinget av å ha et bystyre større enn lovkravet.

Mindre partier vil kunne falle ut av bystyret, og dette er et aspekt man må ta med i vurderingen. Samtidig som vi ikke må glemme at de største partiene også vil miste posisjoner. Spørsmålet blir hvor mange stemmer som skal kreves for å få en plass. Høyre mener at vi ved å være rause med våre politiske motstandere og ved å føre åpne politiske prosesser allikevel kan sikre en bred representasjon av innbyggerne.

I kommunen skal man lete lenge etter områder hvor vi koster på oss mer enn det som er lovpålagt. Vi skylder kommunens ansatte og innbyggere å vurdere kutt i den politiske driften opp mot kutt og nedleggelser av tjenester og tilbud. Ingen er vaksinert mot kostnadskutt og effektivisering, ei heller den politiske styringen.