Kortvarig innsparing – langvarig kostnad

Forslagene om å legge ned to videregående skoler i Østfold er dramatiske og vil få store konsekvenser for både opplæringstilbudet og fullføringsgraden i videregående skole.

Av: Sarpsborg Høyre

Spesielt kritisk er det at begge skolene som foreslås nedlagt ligger i en og samme kommune, og at Sarpsborg sammen med Fredrikstad er den mest folkerike regionen i Østfold, med rundt 6 000 elever.

En så omfattende endring uten tilstrekkelig utredning av konsekvensene vil etter Høyres syn kunne svekke gjennomføringsgraden, øke frafallet og forsterke ulikheten i opplæringstilbudet i regionen.

I fylkeskommunens første løsningsforslag (A) foreslås det å avvikle Borg VGS (750 elever) og Kalnes VGS (503 elever), samt Helse- og oppvekstfag ved Greåker VGS. Dette vil gi en besparelse på 175 millioner kroner. I det andre forslaget (B) er det foreslått å legge ned både Borg og Greåker VGS, noe som gir en besparelse på 184 millioner kroner.

Men bak disse tallene står det ungdommer og samfunnsbehov som vil rammes hardt av dette – og da særlig i Sarpsborg.

Betydelige konsekvenser for Sarpsborg

Ved å legge ned flere videregående skoler i én og samme kommune, gis Sarpsborg en uforholdsmessig stor byrde. Vi spør derfor: Er det utredet hvilke konsekvenser dette kan få for fullføring og fravær blant elevene i Sarpsborg? Særlig når vi vet at mange elever allerede opplever utfordringer knyttet til skolemiljø og oppfølging, blir dette ekstra kritisk. Sarpsborgs elever skal ikke risikere å miste verdifulle skoleplasser og muligheten til en god utdanning fordi fylket ønsker raske innsparinger.

En ubalansert fordeling

Om vi skal følge fylkets logikk med å ha to skoler i Mosseregionen, to i Indre Østfold og én i Halden, bør Nedre Glomma ha minst fem skoler for å dekke behovet til en langt større befolkning. Å sentralisere opplæringen på færre steder uten å vurdere befolkningsfordelingen er en oppskrift på økt pendling, mer press på eksisterende skoler og svekket tilgang på spesialiserte tilbud i viktige fagområder.

Verdifulle tilbud og samarbeid i fare

Alle de tre skolene har unike kvaliteter som er viktige både for elevene og lokalmiljøet:

Ved Borg VGS har Borregaard har investert betydelig i skolebygningen og samarbeidet med skolen om undervisning og opplæring. Hva skjer med disse investeringene? I tillegg har Borg en egen spesialpedagogisk klasse som dekker et viktig behov. Det må være en klar plan for hvordan dette tilbudet kan videreføres dersom skolen legges ned.

Greåker VGS har to unike særtrekk – en av landets beste musikklinjer, samt sciencelinja med høy gjennomføringsgrad. I tillegg mener vi det er en annen faktor som taler for ivaretakelse, nemlig det faktum at nær halvparten av elevene er bosatt i Fredrikstad, og dermed kan denne skolen spille en strategisk rolle i en fremtidig løsning som også dekker Fredrikstads behov. En rask nedleggelse risikerer å utelukke gode alternativer.

På Kalnes VGS finner vi unike tilbud for landbruksutdanning, en modell som er enestående i Norge. Nedleggelsen av Kalnes vil ikke bare påvirke elevene, men også landbruket i fylket, som er avhengig av en lokal utdanning i sitt fagområde. Østfold Bondelag har nylig sendt en tydelig beskjed om viktigheten av å bevare Kalnes. Dette må fylkeskommunen ta på alvor.

Fremtidens utdanning må sikre faglig bredde

For Østfold er det avgjørende å beholde et mangfoldig tilbud av utdanningsmuligheter i Nedre Glomma-regionen. Dette gjelder spesielt Restaurant- og matfag, der vi vet det er en stor etterspørsel i næringslivet og behov for kvalifisert arbeidskraft. Å kutte i disse tilbudene vil svekke regionens evne til å utdanne fagfolk lokalt, og tvinge flere elever til å reise langt for utdanning som er viktig for både dem og vårt lokale næringsliv.

Kortvarig innsparing – langvarig kostnad

Høyre mener at vi må se lenger enn fireårsperioden når vi vurderer innsparinger som dette. Dersom nedleggelsene fører til lavere fullføringsgrad, økt fravær og mer kostnadskrevende tiltak i andre deler av fylkeskommunens og vertskommunenes budsjetter, har vi ikke spart noe i det lange løp. Fremtidsrettet utdanningspolitikk handler om å investere i våre ungdommer og deres fremtid, og en slik investering krever forutsigbarhet, tilgjengelige skoler og en rettferdig fordeling av opplæringstilbudene.

Fremfor å kutte uten helhetlig vurdering, oppfordrer Høyre til en grundigere vurdering av konsekvensene for fullføring og frafall, med konkrete tiltak for å sikre at elevene i Østfold har like gode utdanningsmuligheter – uavhengig av hvor de bor. Vi trenger mer enn kortsiktige besparelser; vi trenger en langsiktig plan for videregående opplæring i Østfold.