Norge er et land i verden

Et moderne og forberedt forsvar er det viktigste bidraget til tryggheten vår.

Noen husker fortsatt tidligere statsminister Lars Korvalds innlegg på Stortinget som begynte med ordene «Norge er et land i verden». Det ble sagt mange morsomheter rundt disse ordene, men vi kan vel være enige om at virkeligheten i utsagnet oppleves sterkere i dag enn på den tiden.

Den sikkerhetspolitiske situasjonen er forverret de siste årene. Krigen i Ukraina viser at vi ikke kan ta fred for gitt. Norge står overfor et mer alvorlig trusselbilde enn på lenge. Utviklingen globalt og i våre nærområder preges av spenning mellom stormaktene, svekket internasjonalt samarbeid, økende press mot rettsstatsprinsipper og menneskerettigheter, og en teknologisk utvikling som muliggjør krigføring med et bredt spekter av virkemidler, såkalt hybrid krigføring.

Et moderne og forberedt Forsvar er det viktigste bidraget til tryggheten vår. Norge må møte den sikkerhetspolitiske utviklingen på bred front. Forsvaret bør bygges opp raskt og være tyngre til stede i nord. Vi må overvåke nærområdene våre og hevde norske suverenitet på landjorda, til sjøs i og i lufta. Forsvaret må kunne reagere hurtig, slagkraftig og med bedre utholdenhet enn i dag.

Mer ammunisjon er avgjørende for Forsvarets kampkraft og utholdenhet. At Norge, som en av få produsenter av ammunisjon i Europa, øker produksjonen av ammunisjon er avgjørende både for vårt eget forsvar og våre allierte i NATO. Det er også avgjørende for å gjøre det mulig å donere mer ammunisjon til ukrainske myndigheter.

Forsvaret skal også på svært kort varsel kunne støtte politiet under alvorlige hendelser. Samtidig skal sivil sektor bistå Forsvaret med å forsvare Norge innen rammen av totalforsvaret. Summen av dette er et tryggere Norge for deg og meg.

For et år siden la Forsvarskommisjonen fram sin rapport knyttet til Norges evne til å forsvare seg militært. Den ga et dystert bilde av nåsituasjonen, samtidig som den pekte på hvilke investeringer som bør prioriteres. Regjeringen signaliserer at det er behov for å prioritere økte ressurser til forsvaret i de kommende årene. Dette er selvsagt gledelige signaler.

Høyre imøteser en forpliktende plan for å nå to-prosentmålet og en vesentlig økning i forsvarsbudsjettet.