Raskere tilbake i jobb med fysioterapi

En fysioterapeut behandler og forebygger skader og sykdommer. De bidrar til at mennesker skal kunne være i arbeid, delta i samfunnet og ha best mulig funksjonsevne ut fra sine muligheter.

Fysioterapeuter jobber med kropp og bevegelse for å fremme god helse i alle aldre. Alle burde sikkert hatt veiledning og motivasjon fra fysioterapeut iblant – for at vi skal bevege oss riktig og ikke minst få motivasjon til å bevege oss nok. Behandlingene kan være individuelle eller i gruppetrening.

Høyre innførte takster for ulike undersøkelser og dette medførte at flere pasienter ble undersøkt. I 2018 ble det ikke lenger nødvendig med henvisning til fysioterapeut fra lege. Dette gjorde at det ble lettere for fysioterapeutene å styre selv hvor mange behandlinger de ulike pasientene trengte. Resultatet av dette ble større antall behandlinger, samt at pasienter fikk egenøvelser som de kunne gjøre i egen regi etter veiledning fra fysioterapeut.

Vi blir stadig mer overvektige og mange spiser for mye mat og/eller usunn mat og er for lite fysisk aktive. Overvekt fører til blant annet smerter i ledd og muskulatur. De fleste som er sykemeldte er dette på grunn av muskel-skjelett-plager. Det er hovedsakelig rygg, og spesielt korsryggsmerter, men også skulder- og nakkesmerter som er hyppigste årsaker til at vi blir sykemeldte.

Mange av oss har stillesittende arbeid, og siden vi lever hektiske liv så er det vanlig at vi glemmer seg selv oppe i det hele – og sette av tid til turer i frisk luft og trening. En kollega jeg jobbet med tidligere sa alltid at «dersom man ikke setter av tid til fysisk aktivitet i dag, så må man sette av tid til å være syk med smerter og nedsatt funksjon senere».

Jeg leste nylig en bok som heter «Hjernesterk» som henviste til ulike forskningsartikler som beviste at fysisk aktivitet hadde følgende fordeler:

• motvirker / forsinker demensutvikling
  • øker konsentrasjon og fokus
  • demper angst
  • reduserer depresjon
  • øker god selvfølelse
  • øker energifølelse
  • reduserer stress
  • gir bedre søvn
  • øker trivsel
  • øker muskelmasse
  • reduserer vekt

Fysioterapi er vist å ha effekt på å forkorte sykdomsvarighet. Fysioterapeuter rangerer hastegraden for hjelp slik at de som er sykemeldte, nyopererte og barn skal ha raskest hjelp, deretter kommer nakke- og ryggsmerter og til sist kommer kronisk syke med ulike grunnlidelser. Mange av de som har kroniske lidelser og som går til fysioterapi har kanskje bare denne fysiske aktiviteten i uka.

I Sarpsborg har vi 27 fysioterapeuter med offentlig avtale, det vil si fysioterapeutene har refusjon og gir rett til frikort. Mange av disse fysioterapeutene har imidlertid ikke 100 prosent avtale, men i gradert form som f.eks. 50 prosent.

Status i Sarpsborg:

I Sarpsborg er det ikke økt antall offentlige fysioterapeuter siden 1982 – altså ingen nye hjemler til fysioterapeuter på 41 år! Samtidig har innbyggertallet økt fra 45.883 i 1982 til 59.038 i januar 2023 (ifølge SSB).

Problemstillingen er tatt opp med kommunestyre – det er behov for flere avtaler for fysioterapeuter med kommunen, men det er ikke tatt til følge. Det koster ca. 500.000 kroner årlig for kommunen per 100 prosent hjemmel.

Det er nå cirka 6 måneders ventetid for å få avtale hos fysioterapeut med refusjon. Ventetiden går spesielt utover de som er kronisk syke og de som har dårlig råd og ikke har mulighet til å kjøpe privat tjeneste. Når en person er sykemeldt så koster det cirka 3.000 kroner for arbeidsgivere per dag de første to ukene, og deretter er det Nav som betaler sykepengene.

Å forebygge sykmeldinger er økonomisk samtidig som det gagner pasientens helse og velvære. Sarpsborg Høyre vil øke antall fysioterapeuter med offentlig avtale, og jeg mener at dette er på tide. Det er nok fysioterapeuter, men for få med offentlig avtale. Jeg vil anta at man burde ha opprettet ytterligere 3 årsverk med offentlig avtale for å få ned ventelisten til et mer akseptabelt nivå.

Det er mange private fysioterapeuter, men hos disse får man ikke refusjon og altså blir det ikke gratis når man egentlig har nådd frikortgrensen. De private fysioterapeutene tar ca. 400–500 kroner per behandling, men ulike priser i forhold til ulike prosedyrer som gjøres. Forsikringsselskaper og de med god råd benytter seg mest av dette.

De private fysioterapeutene er helt klart viktige for at det ikke skal bli verre enn 6 måneders ventetid, de tar unna køen. Samtidig forteller de private fysioterapeutene at de lever i mer utrygghet, de har store utgifter og økonomiske bekymringer og dette gjør at noen slutter og heller begynner i f.eks. bedriftshelsetjeneste.

Sarpsborg Høyre vil at kommunen samarbeider mer med private aktører da dette vil gi mer valgfrihet for pasientene og gi mindre skille mellom rik og fattig.