Sarpsborg Senior Høyre mener: Om offentlig toaletter

Anskaffelser og drift av offentlige toaletter har blitt ansett som en kommunal oppgave. Pga. vandaler trenger slike innretninger vedlikehold og oppfølging.

Illustrasjonsfoto: offentlig toalett. (Foto: JwH. Wikimedia Creative Commons CC.)

Fra gågata i Sarpsborg refererte Sarpsborg Arbeiderblad om at folk tisset i søppeldunker på høylys dag. Da kan det stilles spørsmåltegn ved hvor godt det er å bo og jobbe i sentrum. En mor fortalte hun må følge datteren forbi benker der berusede personer gaper og skriker.

Nå vil ISarpsborg ta opp saken med kommunen, politiet og handelsnæringen. For innbyggere i Sarpsborg forventes det at sentrum skal være en trygg møteplass for hyggelig samkvem. I denne sammenheng er benken viktig. Både for unge og gamle. De bidrar til å skape miljø.

Sarpsborg Senior Høyre vil bidra/arbeide for at byen får flere offentlige toaletter. Dette gjelder i sentrum og i parker. For eksempel i Glengshølen, som har blitt en populær møteplass, er det ingen offentlig toalett. I denne sammenheng må kommunen budsjettere med vedlikeholdsutgifter som er realistiske i forhold til behovet.

Av Sarpsborg Senior Høyre,
Øivind Wang, leder