Sarpsborg Senior Høyre mener: Reduser bruk av el-sparkesykkel i Sarpsborg

Sarpsborg Senior Høyre går inn for redusering av bruk av el-sparkesykler. Norges Blindeforbund og Norges Handikapforbund har stilt seg positive til forbudslinjen. For eldre har sparkesyklene vært et omstridt tema de siste årene.  En reduksjon eller forbud mot bruk av el sparkesykler skaper en tryggere by.

El-sparkesykler til besvær. (Foto Captain Raju, Wikimedia Creative Commons CC.)

El-sparkesyklene har bidratt til mange skader/påkjørsler og irritasjoner. Svaksynte forteller om vanskeligheter med å manøvrere seg på fortau. Slik skal det ikke være. Ulykkesrisikoen med el-sparkesykkel er 10 ganger høyere enn med sykkel. I Sarpsborg som i de fleste andre byer har el-sparkesykler blitt populære. Samtidig viser tall at en av tre er bekymret for ulykker mellom el-sparkesykler og gående. Halvparten av nordmenn ønsker el sparkesykkelen bort fra fortau. Med andre ord har el-sparkesykkelen skapt uro.

For eldre/uføre bidrar dette til usikkerhet og bekymring for å ferdes i sentrum. Spesielt i i gågata og på torget. Derfor bør bruk av og parkering av el-sparkesykler ses på på nytt.

Sarpsborg Senior Høyre går inn for total forbud av bruk av el-sparkesykler i gågata og på torget i Sarpsborg sentrum.

For Sarpsborg Senior Høyre,
Øivind Wang