Slik kan vi styrke togtilbudet i Sarpsborg

Når Jernbanedirektoratet nå ber om innspill til fremtidens togtilbud, er vårt budskap fra Sarpsborg Høyre tydelig: Skal toget bli et reelt alternativ for flere, må infrastrukturen følge med. Vi må se på togtilbudet som mer enn bare transport – det handler om hverdagslogistikk, verdiskaping og regional utvikling.

Sarpsborgs ordfører, Magnus Arnesen, har tatt initiativ til å sende disse konkrete innspillene til Jernbanedirektoratet om hvordan togtilbudet i regionen kan forbedres. Gjennom innspillene peker kommunen på tre konkrete tiltak: oppgradering av Sarpsborg stasjon, gjenåpning av Skjeberg stasjon, og en revitalisering av Østre linje mellom Sarpsborg og Rakkestad.

Oppgradering av Sarpsborg stasjon

Sarpsborg er Østfolds nest største by og et viktig knutepunkt på Østfoldbanen. Likevel er stasjonen i dag ikke dimensjonert for to moderne togsett – perrongen er for kort, og det skaper utfordringer både for komfort, sikkerhet og punktlighet.

En oppgradering vil ikke bare forbedre hverdagen for reisende, men også styrke Sarpsborgs rolle som regionsenter. Når vi legger til rette for at flere kan ta toget til og fra byen, gjør vi det samtidig enklere å velge miljøvennlig, og skaper et mer tilgjengelig og attraktivt sentrum for både næringsliv og innbyggere.

Gjenåpning av Skjeberg stasjon

Skjeberg stasjon ble stengt i 1983, og er i dag et uforløst vekstområde. Nå er tiden inne for å gi Skjeberg Stasjonsby et reelt innhold.

En gjenåpning av stasjonen vil gjøre det mulig for folk i Skjeberg og omegn å pendle til både Oslo og Sarpsborg uten bil. Det vil også avlaste veinettet og bidra til å styrke nærmiljøet med nye bo- og servicetilbud. Når en bydel får tilbake sitt togtilbud, får den også tilbake sin relevans – som et naturlig knutepunkt i kommunen.

Dette handler ikke bare om å skape bedre kollektivdekning, men om å gi folk i Skjeberg nye muligheter – og gi Sarpsborg et løft som helhet.

Løft Østre linje

Østre linje – mellom Sarpsborg og Rakkestad – er i dag delvis nedlagt. Det er mulig å ta toget fra Rakkestad til Oslo, men ikke til Sarpsborg, selv om det geografisk er nærmest. Det er et paradoks.

Skal vi bygge en region hvor folk kan bo, jobbe og leve på tvers av kommunegrenser, må det være mulig å bevege seg effektivt – ikke bare mot Oslo, men også mellom byene i Østfold. En revitalisering av Østre linje vil gjøre det mulig å knytte sammen indre og ytre deler av fylket på en ny måte. Det kan gi økt boligattraktivitet, støtte opp under lokalt næringsliv og bidra til å styrke Sarpsborg som regionalt senter.

Høyre mener det er på tide å løfte blikket. Skal Østfold utvikles videre som en samlet region, må togtilbudet henge med. Det handler om vekst, og det handler om å gjøre det enklere å leve gode liv – i hele fylket.