Store endringer krever tydelig politisk lederskap og vilje til samarbeid

Vi gikk til valg på et bedre samarbeid mellom Sarpsborg og Fredrikstad. Som ordførere i Østfolds to største byer er det først og fremst en glede å registrere at også media, næringsliv og innbyggere setter fokus på viktigheten av samarbeid mellom Fredrikstad og Sarpsborg. At våre to byer bestemmer seg for å slå kreftene sine sammen for det beste for innbyggerne er viktig – og vi mener fremdeles bestemt at dette er en game changer etter kommunevalget i 2023.

Ordfører i Sarpsborg Magnus Arnesen og Ordfører i Fredrikstad Arne Sekkelsten

La oss aller først adressere et aktuelt tema og område hvor mange har pekt på behov for og nytte av samarbeid, sist i Jon Jacobsens kronikk i Fredrikstad Blad, nemlig renseanleggene. Mye kan peke mot at det beste for Sarpsborg og Fredrikstad ville vært å satse på ett felles anlegg. Nettopp med tanke på de budsjettoverskridelser man nå ser i våre kommuner og ellers i landet, samtidig er det viktig å erkjenne at et felles prosjekt også ville hatt stor risiko på andre områder.

Det var mulig å søke et minste felles multiplum som kunne gagnet begge byer, men regnestykket og fordeling av kost måtte endres. Vi kan i ettertid erkjenne at dette alternativet, med tydelig lederskap og vilje til samarbeid, i det minste kunne kommet på bordet.

Vi er imidlertid mest opptatt av fremtiden og hva vi kan gjøre fremover. Etterpåklokskap er den mest nøyaktige vitenskap, men hjelper lite for nåtidens situasjon. La oss konstatere at store endringer ikke skjer over natten, og samarbeid vil kreve omstilling. Det krever tydelig politisk lederskap og vilje til samarbeid.

Vi har satt samarbeid mellom byene på dagsorden fra første stund. I 2023 møttes både Sarpsborg og Fredrikstads øverste administrative ledelse med det formål å fremme samarbeidet mellom våre to byer. Dette har aldri skjedd før. Vi opplever et næringsliv og samfunn som responderer med samme vilje, og det motiverer.

Allerede i mars i år ble et felles samarbeidsorgan etablert, hvilket ble behandlet og tilsluttet i begge våre folkevalgte organ. Enighet om felles kjøreregler og prioriteringer er avgjørende for å lykkes og skape samarbeid som varer over flere valgperioder. Bred forankring og politisk vilje skal og vil gi resultater.

Denne uken møttes vi igjen – denne gang for å diskutere felles kjøkkendrift. På agendaen sto også felles kjøp av kremasjonstjenester, tettere samarbeid innenfor brann – og redningstjenester, felles barnevernsvakt og nedsettelse av en arbeidsgruppe for å se på fremtidige merkantile tjenester.

Det førende prinsippet er å skape bedre og mer kostnadseffektive tjenester til våre innbyggere. Det er ingen grunn til at våre byer ikke skal kunne oppnå stordriftsfordeler innenfor disse og flere områder, men vi må også erkjenne at slike prosesser tar tid.

Vi er også opptatt av at det gjøres på en skikkelig måte, og samtidig sørge for at endringene står seg over tid. Vi kan selvsagt ikke love at alle prosjekter lykkes, men flere stener må snus for å finne de riktige områdene for samarbeid.

Ett år er ikke nok til å endre 100 år med konkurranse mellom byene, men vi garanterer at dette temaet er helt øverst i den politiske bevissthet i begge våre to byer. At media, næringsliv og innbyggere deler vår interesse for dette er betryggende og kjærkomment. Forventninger i byene gir energi og skaper nødvendig trykk på fremdrift.

16. oktober møtes vi til samtale om samarbeid, i regi av næringsforeningene i både Sarpsborg og Fredrikstad. Temaet er «Samarbeid virker» – velkommen!

Magnus Arnesen, Ordfører Sarpsborg

Arne Sekkelsten, Ordfører Fredrikstad