Høyres eldreløfte – Trygghet, kvalitet og valgfrihet

Fremtidens måte å levere trygghet og omsorg til eldre er ikke funnet opp enda. Med fokus på kompetanse, nye boformer og bruk av teknologi kan vi skape trygghet og kvalitet i eldreomsorgen, tilpasset den enkeltes behov.

Det er et stort behov for mer varierte boformer for eldre som stimulerer til aktivitet og som tilrettelegger for en meningsfull hverdag for alle eldre, skriver Magnus Arnesen i dette innlegget.

I Sarpsborg som i resten av landet vil andelen av befolkningen over 80 år vokse dramatisk fremover. Erna Solberg og Høyre lanserer et landsomfattende eldreløfte med flere tiltak for hvordan vi kan gå inn i fremtiden med en visshet om at du skal se frem til å bli gammel der du bor. Tiltak som vi i Sarpsborg Høyre vil jobbe aktivt for å realisere.

1. Kartlegge behovet for flere faglærte i hjemmesykepleie og sikre at de uten helse- og sosialfaglig utdanning får mulighet til å bli faglært.
  2. Bygge flere tilrettelagte boliger, for eksempel trygghetsboliger, demenslandsbyer eller nye boformer hvor pleietrengende bor i nærheten av andre.
  3. Bygge flere heldøgns omsorgsplasser, særlig for mennesker med en demenslidelse.
  4. Gjennomføre forebyggende hjemmebesøk med oppfølging og ta i bruk mer velferdsteknologi.
  5. Øke rekruttering til hjemmesykepleien gjennom for eksempel flere prosjekt med sommerjobb for 16-18-åringer
  6. Ambisjon om ti prosent færre ufaglærte i de brukerrettede omsorgstjenestene innen 2030, med vekt på hjemmesykepleien.

De fleste eldre bor hjemme og har et ønske om å bo hjemme så lenge som mulig. Men dersom det skal være mulig for flere, trenger vi et mangfold av boligløsninger som bidrar til at flere eldre kan leve selvstendige liv og føle seg trygge i boligen de bor i. Det er et stort behov for mer varierte boformer for eldre som stimulerer til aktivitet og som tilrettelegger for en meningsfull hverdag for alle eldre, både de fysisk funksjonsfriske eldre med en demenslidelse og de som trenger hjelp til å dusje om morgenen.

Sintefs rapport “Bo hele livet” viser til at på landsbasis har om lag 35 prosent av de boligene hjemmetjenesten besøker fysiske hindre. Med nye boligløsninger vil vi kunne fjerne fysiske hindre slik at ansatte i eldreomsorgen kan bruke tiden sin på nettopp å gi omsorg til de eldre.

Høyre vil ha et kvalitetsløft i hjemmetjenesten med flere faglærte og inkludere flere aktører i hjemmetjenesten, som for eksempel frivillige organisasjoner for å forebygge og redusere ensomhet og inaktivitet hos hjemmeboende eldre.

Flere faglærte vil gi ansatte i helse- og omsorgstjenesten mulighet til å øke kompetansen sin, samt bidra til å opprettholde og øke kvaliteten på hjemmetjenesten og gjøre det tryggere i møte med hjemmeboende eldre med stadig mer komplekse lidelser. I tillegg blir pårørende tryggere på at deres nære får trygge og gode helse- og omsorgstjenester.

Du skal se frem til å bli gammel i Sarpsborg, det er Høyres valgløfte. Vi vil invitere med alle gode krefter for å bygge fremtidens eldreomsorg. I felleskap med private utbyggere, ideelle organisasjoner og lokalt nærings- og foreningsliv skal vi realisere boformer og teknologi som sammen med fokus på kompetanse i tjenestene vil gi en eldreomsorg med kvalitet, trygghet og valgfrihet.