Bystyregruppen 2023-2027

Bli bedre kjent med vår bystyregruppe etter det historiske valget i 2023 i Sarpsborg. En samling individer som til sammen representerer et bredt utvalg av erfaring og engasjement.

ORDFØRER
Magnus Arnesen

Magnus er 43 år gammel og bosatt på Greåker. Ble valgt til ordfører i Sarpsborg etter kommunevalget 2023. Han er utdannet Siviløkonom og de siste 17 årene jobbet med utnyttelse av teknologi, data og analyse i ulike virksomheter og bransjer.

Han har vært leder av lokalforeningen siden 2019, og tidligere sittet som medlem av Utvalg for velferd og folkehelse.

Magnus er spesielt opptatt å skape et Sarpsborg med muligheter for alle. Det betyr konkret at alle må ha muligheten til å ta utdanning, og flere må få en mulighet i arbeidslivet. Derfor går han og Høyre til valg på at flere i Sarpsborg skal fullføre videregående skole, og arbeidsledigheten skal en gang for alle ned!

Gruppeleder
Margrethe Motzfeldt

Margrethe er 40 år og er utvalgsleder i utvalg for velferd og folkehelse, og medlem av formannskapet.

Hun er spesielt opptatt av inkludering. I jobben sin ser hun hvordan det å kunne delta i enten arbeid eller aktivitet bidrar til å bedre både fysisk og psykisk helse.

Hun mener det derfor er viktig at kommunen tiltrekker seg, og har, varierte arbeidsplasser, og i tillegg har tilgjengelig et bredt tilbud av alt fra aktivitetshus til dagsenter. Eieform skal ikke være et tema for å sikre alle sarpinger et variert tilbud av god kvalitet.

For å få til dette påpeker Margrethe at det er veldig viktig å ha fokus på stedsutvikling i kommunen. Per nå er det veldig stort fokus på sentrum, men utvikling og utbygging er felles for alle sarpinger. – Vi må bevare det Sarpsborg vi kjenner for å utvikle oss videre, og dette fordrer at alle spørsmål om utvikling må vise hensyn til omgivelsene.

Gøril Eilertsen

Gøril er 63 år og bosatt på Yven. Hun jobber for tiden som en av våre frikjøpte politikere på deltid. Gøril er nestleder i utvalg for kultur og oppvekst.Tidligere har hun arbeidet både som interiørkonsulent og som spes.ped lærer.

Gøril er opptatt av at alle barn i Sarpsborg skal ha en og god oppvekst. Det får vi via trygge og gode barnehager og skoler. Og en av midlene for å oppnå det er å sørge for at alle som jobber med barn og unge har muligheten til å ta videreutdanning, enten man har utdannelse fra før eller ikke.

Tomas Mathiesen

Tomas er 55 år og bosatt i Ullerøy. Han har 30 års erfaring fra skoleverket som kontaktlærer, undervisningsinspektør og siste 10 år som rektor for Karlshus skole i Råde kommune.

Han er for tiden en av våre frikjøpte politikere på deltid. Tomas er utvalgsmedlem i utvalg for kultur og oppvekst. Før dette jobbet han som lærer og inspektør på både Hannestad og Borgen skole. Naturlig nok er skole og oppvekst et område som står nærme Tomas sitt hjerte.

Alle barn skal få muligheten til å skape seg en god framtid. Kunnskapen de får i skolen er vårt viktigste verktøy for å nå dette målet.

Christian Granli-Østmark

Christian er 37 år og bosatt i sentrum. Han har 16 års erfaring fra varehandelen og jobber i dag som nestleder i Vinmonopolet og sommelier i Vinstua Sarpsborg.

Han er for tiden som en av våre frikjøpte politikere på deltid. Han er gruppe nestleder og nestleder i utvalg velferd og folkehelse.

Han er spesielt opptatt av gode omsorgstjenester i kommunen vår. Vi må ha valgfrihet i omsorgtjenestene slik at alle får et godt tilbud tilpasset hver enkelt. Sarpsborg skal være et godt sted å bo, og et sted du ønsker å bli gammel.

Godt og raskt psykisk helsetilbud er også en av hans hjertesaker. Det er krevende å be om hjelp, og når du gjør det skal kommunen ha et tilbud som er der. I dag tar det 6 til 12 måneder å få psykolog i Sarpsborg. Det er ikke akseptabelt.

Christian har tidligere engasjert seg mye for mennesker med nedsatt funksjonsevne, mener det er viktig at samfunnet vårt er lagt til rette slik at alle får mulighet til et godt og verdig liv.

Christian har 14 års erfaring fra lokalpolitikken i Indre Østfold. Han har tidligere vært varaordfører for Høyre i Trøgstad kommune, og har vært aktiv i Høyre siden 16-års alderen.

Elin Ileby Nakstad

Elin er 49 år gammel og bosatt på Kurland. Hun er medlem av utvalg for velferd og folkehelse.

Hun er utdannet sykepleier og lege med spesialutdanning i allmennmedisin. I tillegg til å jobbe som fastlege ved Liv og Lykke legesenter er hun veileder for medisinstudenter og andre fastleger.

En travel dame som nå vil bruke mer av sin tid i politikken for å løfte spesielt helsetilbudet i Sarpsborg. I tillegg til helse trekker Elin frem en god skole som en hjertesak.

Erik Ileby Nakstad

Erik er 18 år og vår yngste bystyremedlem. Han er medlem av utvalg for kultur og oppvekst.

Han vokste opp i Oslo, men har vært bosatt på Kurland de siste 4 årene. Til daglig går han på studiespesialisering ved St. Olav videregående skole og spiller fotball i Sarpsborg fotballklubb. Han mener vi må skape et trygt og godt samfunn, som får ut det beste potensialet i hver sarping.

Erik er samfunnsengasjert og trekker frem en god skolehverdag som én av hans viktigste hjertesaker. Skolen er en viktig arena for inkludering, aktivisering, læring og utvikling. Vi må sørge for at hvert eneste barn skal få en god mulighet til å delta sosialt i fritidsaktiviteter og få en god læring under optimale omstendigheter på skolen. En oppvekst, med gode aktivitetstilbud og en god skolehverdag er dermed viktig for Erik.

6.kandidat Julie Åvold Stordal

Julie er 19 år bosatt i Skjeberg. Til daglig er hun 2.års lærling innen IKT-faget, et område hun ønsker å utdanne seg videre innen.

Jule er spesielt opptatt av at unge sarpinger skal ha jobbmuligheter i Sarpsborg etter endt utdanning. Det skal ikke være slik at man må flytte ut for å finne relevante jobber.

7.kandidat Andreas Bøe

Andreas er 25 år og bosatt på Grålum. Han studerer for tiden til en Master i forretningsjus og økonomi. Sin unge alder til tross så har Andreas godt med politisk erfaring. Han har en periode bak seg for Høyre i kommunestyret i Råde, og har siden han flyttet til Sarpsborg vært en del av gruppen vår som vara til flere utvalg og bystyret.

Andreas mener vi må skape mer verdier for å kunne finansiere fremtidens velferdstjenester. En ansvarlig og faglig god økonomistyring vil også være avgjørende. Her må vi gjøre oss attraktive for private næringsdrivende som kan bidra med skatteinntekter og arbeidsplasser. Vi må samtidig redefinere hva en kommune skal involvere seg i, og heller konsentrere kostnadene på de postene som over tid bidrar til en sunnere kommuneøkonomi.

8.kandidat Harald G. Rønneberg

Harald er 72 år og bosatt i Sentrum. Han er i dag gruppeleder for Høyre i Sarpsborg. I tillegg til dette er han styreformann i Borg CO2 AS som er kommet meget langt på karbonfangst. Før han ble pensjonist så jobbet han som leder innen ulike deler av Borregaard i over 30 år. Harald har også vært professor ved NTNU.

Harald mener veien ut av fattigdomsklemma for Sarpsborg er via flere arbeidsplasser til alle evner og kompetanser.

10.kandidat Musa Koca

Musa er 60 år og bosatt på Borgenhagen. Til daglig jobber han som miljøterapeut i Moss kommune.

Musa sine hjertesaker er bekjemping av barnefattigdom og en integreringspolitikk som bedre har en balanse mellom rettigheter og plikter. Han kom kom til Norge fra det gamle Jugoslavia på 90-tallet og opplevde selv hvorfor kvalifisering til arbeid er den aller beste form for inkludering i det norske samfunnet.

11.kandidat Gudbrand Rødsrud

Gudbrand er 65 år og bosatt på Kurland, og jobber til daglig som Teknologidirektør Forretningsutvikling i Borregaard. Hvor han er sterkt involvert i arbeidet med bærekraftig industri, global oppvarming, biomangfold og miljø.

Han er en del av bystyregruppa vår, og i tillegg til å være fast medlem av bystyret er han vara til Utvalg for Kultur og Oppvekst.

Gudbrand har hele livet vært opptatt av at alle skal ha gode muligheter til å delta i samfunnets tilbud. Spesielt har han engasjert seg for de som har falt utenfor, ikke så mye med fint snakk, men mer med faktisk å gjennomføre tiltak som har hatt betydning. Han har vært mest aktiv som leder i SIL FriSport siden opprettelsen. Det har ført til mange fine anlegg for fritidsaktiviteter som står fritt tilgjengelig for alle rundt om i Sarpsborg. Eksempler er skateparken ved stadion, skateanlegg og parkourpark i Glengshølen, og Norges eneste parkouranegg tilpasset barneskolebarn ved Sandesundsveien skole for å nevne noe.

12.kandidat Fredrik Bøe

Fredrik er 22 år og bosatt Grålum. Han er utdannet ergoterapeut, og jobber nå med en mastergrad i helsevitenskap med spesialisering i rehabilitering og habilitering.

Helse, og spesielt ungdomshelse, er Fredrik sin hjertesak. I tillegg til å være landets og kommunens fremtid går man i ungdomsårene gjennom mange prøvelser – både fysisk og psykisk. Økt prestasjonspress på skolen, press om å gjøre det bra i idrett, og økt kroppspress fra SoMe, er noen av grunnene. Ungdom er en gruppe som ofte blir glemt, og en ser stadig tilfeller som kunne vært unngått med et større fokus på området. En økt satsning gjennom preventive tiltak, tidlig innsats, og høyere tilstedeværelse av helsesykepleiere på skolene er en god start på forbedring av et glemt område.

13.kandidat Ann-Hege Indrevoll

Ann-Hege er 53 år og bosatt på Grålum og jobber til daglig som leder i If Forsikring. Hun har lagt erfaring fra politikken i Sarpsborg med flere perioder bak seg, både som gruppeleder og medlem av ulike utvalg samt bystyret.

Ann-Hege setter valgfrihet høyt, og troen på enkeltmennesket. Hun mener vi har alle kraften i oss til å gjøre store ting bare vi får muligheten til å selv gjøre de valgene som vi mener er best for oss selv!

15.kandidat Marianne Telle

Marianne er 53 år og bosatt på Lande. Hun har jobbet med utvikling i Nord-Norge i over 25 år. Siden 2012 har Marianne vært en del av teamet ved Universitetet i Tromsø som tilbyr Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen.

Som hjemvendt sarping ser hun store muligheter i kommunen vår.

Marianne vil at Sarpsborg skal være en kommune som ser og utnytter muligheter til beste for innbyggerne. Det betyr å se sammenhengen mellom flere ting, som næringsutvikling og etablering av nye arbeidsplasser, gode oppvekstsvilkår og rammer for en verdig alderdom.

16.kandidat Per Anders Buer

Per Anders er 46 år og bosatt i Skjebergdalen. Han jobber til daglig som bilselger på Volvo, i tillegg til at han driver som bonde. Han er en driftig fyr, er opptatt av å bidra til det grønne skiftet og har etablert en liten solcellefarm på gården sin.

Per Anders er opptatt av fornuftig og fremtidsrettet arealforvaltning. Og mener at vi i Sarpsborg må legge til rette for mer industri slik at vi skaper langsiktige arbeidsplasser.

17.kandidat Geir Sindre Folkestad

Geir er 56 år og bosatt på Grålum. Til daglig jobber han som distriktsansvarlig for Orkla Foods.

Han vil jobbe for å legge ting bedre til rette for næringslivet og private slik at flere ønsker å legge sin virksomhet til kommunen, Sarpsborg må oppfattes som en JA kommune. Geir savner også en tydelighet i boligpolitikken utover fortetting, og savner flere muligheter til å bosette seg i hele kommunen.

18.kandidat Ann Helen Kokkim Lomsdalen

Ann Helen er 60 år og bosatt på Fjelldal i Sarpsborg. Hun jobber som daglig leder for Overgrepsmottaket i Sarpsborg.

I tillegg til arbeidet sitt har Ann Helen et ekstra engasjement for de psykisk syke i samfunnet. Og så mener hun bestemt at vi må få langtidsplanene tilbake i spesialisthelsetjenesten.

19.kandidat Arild Talberg

Arild Talberg er 58 år, oppvokst i Skjeberg og nå bosatt i Sarpsborg sentrum. Han jobber med klimateknikk, bygningsautomasjon og teknisk drift av bygg. Arild er utdannet innen elektronikk, klimateknikk, arealplanlegging, og for tiden tar han spesialistutdannelse som energirådgiver.

Økte muligheter for livslang læring mener han er av stor betydning for arbeidslivet. Våre utdanningsinstitusjoner skal være langt fremme med tilpasset læring for både individet og hva vår kommune trenger i fremtiden.

Arild vil at Sarpsborg skal bli en foregangskommune i Østfold for energieffektivisering og produksjon, tar vi grep sammen vil vår kommune få et fortrinn i etableringen av nye arbeidsplasser. Sarpsborg skal ha gode forutsetninger med en offensiv forvaltning som leter etter muligheter og ikke begrensninger for våre innbyggere og bedrifter.

Det viktigste er ikke hvem som driver tjenesteytingen i vår kommune men at den holder en høy kvalitet.

20.kandidat Jens Erik Eriksen

Jens Erik er 51 år gammel og har siden 1993 drevet en skog- og landbrukseiendom i Skjeberg.

Jens Erik er opptatt av at eiendomsutviklere og næringsliv skal møte en effektiv og imøtekommende kommune. Det kan ikke være slik at skatteinntekter går andre steder i påvente av at det offentlige skal gjøre seg ferdig. Behandlingstiden på offentlige planer må ned.

1. Hilde Marthinsen – 55 år – Opsund
  2. Marit Bjørnland – 59 år – Sentrum