Politikk

Valgprogram 2023-2027

Vi er overbevist om at vekst i næringslivet er nøkkelen til å skape et attraktivt og kult samfunn. Vi har allerede en fantastisk infrastruktur, med sykehus, flyplass, politidistrikt, skoler, og mer. Vi trenger nå å legge til rette for at næringslivet kan blomstre og skape flere jobber, verdier og trygge velferdstjenester for oss alle. Vi må være attraktive for å ta vare på kompetansen som allerede er i kommunen, og arbeide med å rekruttere flere. Vi må bli flere folk i Sør-Varanger!
Vi lever i en ny verden. Det er viktig å skape muligheter og en sterk kommune i Sør-Varanger for å styrke Norge. Som vertskommune for forsvaret, Kirkenes sykehus og politiets hovedsete i Finnmark skal vi løfte sikkerhetspolitikken med et mål om å være en sterkest mulig grensekommune med flest mulig mennesker.

Vi har behov for å forbedre og effektivisere våre kommunale tjenester for å tilpasse oss framtiden. Framtidens tjenestebehov er stadig i endring, og da må vi tenke nytt for å kunne levere best mulig tjenester innenfor den tilgjengelige økonomiske rammen.
Vi lever lengre og bedre liv. Høyre ønsker at pensjonister og eldre skal få bidra enda mer i lokalsamfunnet. Vi er avhengig av alle gode krefter for å kunne skape en ny og fremtidsrettet kommune. De som trenger det, skal få god og riktig hjelp når det behøves.
Fremtiden vår er våre barn og ungdom. Kunnskap og kompetanse i skolen, og lek og læring i barnehagen er bærebjelken. Småbarnsforeldre skal oppleve trygghet og forutsigbarhet i hverdagen, vi skal ikke ha stengte barnehager.

Norge, og Sør-Varanger, står foran et stort skifte. Med mindre oljeinntekter og en grønnere økonomi vil det kreve ny og mer kunnskap i alle aldersgrupper. Beslutningene vi tar i dag vil avgjøre om ungdommen ønsker å bo i vår kommune i fremtiden, og om innflyttere vil se mulighetene for et bedre liv i Sør-Varanger. Sannheten vil vi ha i 2030. Frivilligheten står sterkt i Sør-Varanger, og skal bli enda sterkere. En moderne og fremtidsrettet kommune gir frivilligheten flere muligheter til å gjøre en positiv forskjell i livene til folk. Det er et mål å samarbeide tettere med blant andre interesseforeninger, velforening, idretts- og kulturforening for å utvikle politikk og skape en ny kommune.

Når vi skaper muligheter for alle så skaper vi en attraktiv kommune.