Ei sædcelle på ville veier!

I Dagsrevyen 12. mai fikk vi et innslag om Stanges flotte skulptur «Seeding», også kalt verdens største sædcelle, og uenigheten om plassering av denne. Vi fikk så i intervju høre at vår ordfører står fast på at Uthuskrysset er det beste stedet (ikke forunderlig), men så sier kanalverten Atle Bjurstrøm: «Opposisjonen vil ha den, hold deg fast, på Kåterud!»

Artig ordspill, men her har vi et soloutspill fra FrP! Deretter fikk Truls Gihlemoen resten av tida til å fronte Kåterudkrysset, et steinkast fra Hamar og Vikingskipet, som det beste alternativet om plassering siden Statens vegvesen så utførlig hadde avvist Uthuskrysset som et mulig alternativ.

Stange Høyre har gjennom hele prosessen hevdet at skulpturen bør stå på Tingvoldtorget, selve senter­et i kommunen. Både i Formannskapet 19. august 2020 og i kommune­styret 23. september 2020 fremmet vi forslag om dette. Vi la merke til at HA på lederplass var enig med oss! Flertallet i kommunestyret ønsket at kommunedirektøren skulle jobbe videre med en plassering ved pendlerparkeringen ved Uthuskrysset, til tross for Staten vegvesens bastante nei. Og slik står saken i dag, snart et halvt år etter!

Stange Høyre har aldri tenkt på Tingvoldtorget som en B-løsning, siden Statens vegvesen ikke kan tilfredsstille flertallets ønske, men at en slik plasser­ing er den ypperste måten å skape eierskap, identitet og fremme Stange på som et sted det er verdt å besøke. Skulpturen vil bli et vesentlig og positivt element når vi nå oppruster sentrum, og den vil kunne bidra til stolthet og bolyst. Sammen med benker og lekeapparater vil torget bli en attraktiv møteplass som vil skape både glede og engasjement.

I sitt saksframlegg, som vurderer sju ulike alternativer til plassering, sier kommunedirektøren blant annet nettopp dette at «en plassering på Tingvoldtorget vil kunne aktivere sentrum og på det viset tilføre identitet og karakter til Stangebyen. Stanges befolkning vil få en direkte berøring med, og eierskap til skulpturen. Plassering­en vil også gi større mulig­het for å skape en møteplass rundt skulpturen og utvikle arrangementer rundt kunstverket”. Mer enig kan vi ikke bli!

Og kunstneren selv, Linda Bakke, uttrykker i HA 5. mai at Tingvoldtorget er et bedre alternativ enn Uthuskrysset. Hun understreker at kombinasjonen profilering av Stange kommune og markedseffekten for næringslivet gjør at «Seeding» vil aktivere sentrum og føre til identitet og karakter til Stangebyen. Hun er en stemme vi bør lytte til!

Så gjenstår det å håpe på at når Uthuskrysset blir lagt til side for godt, om ikke så altfor lenge får vi håpe, så vil flere se alle de positive sidene det er ved å plassere «Seeding» som kronen på verket i et nytt og levende sentrum der næringsliv og utbyggere nå ser store muligheter.

Gruppeleder Kirsti Berge og leder Tom Fjæstad, Stange Høyre