En grense til glede eller besvær?

Dette leserbrevet stod på trykk i Hamar Arbeiderblad torsdag 9. februar 2023

Per Olav Hansen utenfor Stange rådhus

Hamar Arbeiderblad har spurt innbyggerne i Hamar, Stange, Ringsaker og Løten om deres syn på kommunesammenslåing. Mest positiv til sammenslåing er innbyggerne i Hamar, etterfulgt av innbyggerne i Stange. At Hamar og Stange er mest positive henger kanskje sammen med at deler av våre to kommuner har vokst sammen. Vi ser det med Hamar sentrum og Ottestad, og Ilseng der skolebarn i samme bygd sendes til ulike skoler basert på hvilken side av kommunegrensen de bor på.

Hamar og Stange har felles bo og arbeidsmarked, og jeg har ikke noe inntrykk av at kommunegrensa oppleves som viktig for oss som bor her. Vi benytter hverandres kulturtilbud, fritidsaktiviteter og friluftsområder. Stangesokningen er supportere av Ham-Kam og Storhamar, og Atlungstad golf benyttes flittig av innbyggere i begge kommuner. Det er også samarbeid i idretten og kulturen mellom forskjellige lag og foreninger i kommunene.

Kommunene har i dag også et utstrakt interkommunalt samarbeide, noe som det nok vil bli mer behov for med mindre handlingsrom for kommunene framover. Kommunene pålegges flere oppgaver uten at disse oppgavene er finansiert. Spesialiserte tjenester krever fagfolk som ikke alle kommuner kan framskaffe hver for seg.

En sammenslåing vil medføre bedre planlegging av nærings-, boområder og skolestruktur. Dette vil bli en kommune med bortimot 60.000 innbyggere, som vil kunne spille en mer aktiv rolle i utviklingen på Hedmarken.

Det er fordeler og ulemper med alt, også kommunesammenslåinger. En utredning for å se på fordeler og ulemper av en sammenslåing vil være klokt. Og da vil vi også ha bedre grunnlag for å være for eller imot en kommunesammenslåing.

Per Olav Hansen, ordførerkandidat Stange Høyre