Et halvt år igjen

Det er et halvt år igjen til Stortingsvalget. Valgkampen har vært i gang en stund allerede, og partienes programmer for neste periode diskuteres og fullføres denne våren. Hva er så Høyres viktigste saker? Kort oppsummert vil vi i Høyre gå til valg på følgende – flere jobber, kunnskapsskolen og pasientenes helsevesen.

Halvt år igjen

Vi er midt i en bekjempelse av en pandemi. Valgene vi tar nå, må også være med tanke på et Norge etter pandemien er bekjempet. For oss i Høyre er det viktig å ta Norge trygt tilbake til hverdagen, en hverdag der vi har en jobb å gå til, og skoler og universiteter der vi igjen trygt kan studerer og lære. Mange har mistet jobben eller er usikker om de kan komme tilbake til jobben. Arbeidskraften er nødvendig, utfordringen er å skape de nye jobbene. Vi må jobbe på lag med alle som vil skape jobber. Da kan vi ikke skattlegge bedrifter og næringsliv hardere, men la gründere få bedre muligheter for å prøve å få nye bedrifter og arbeidsplasser på fote.

Barn og unge er vår framtid, så en god skole der barn opplever kvalitet og mestring er viktig. Det er positivt at flere velger yrkesfag. Vi må verdsette og heie på barn og unge som er gode på praktiske fag like mye som vi skal verdsette og heie på dem som er flinke på det teoretiske. Samfunnet trenger begge deler!

Vi skal skape pasientenes helsetjenester. Regjerningen har innført pakkeforløp for pasienter med kreft, psykose, spiseforstyrrelse og tvangslidelse, som omfatter utredning, behandling og oppfølging. Pakkeforløpene beskriver også rehabilitering, symptomlindrende behandling, støttebehandling og sykepleie. Dette har gitt mange pasienter en mer oversiktlig og raskere behandling i en alvorlig livssituasjon. Dette er noe vi ønsker å videreutvikle også for utmattelsessykdommer og for smerte-, muskel- og skjelettlidelser.

Ingen partier på Stortinget har ubegrenset med penger. Vi må alle prioritere mellom mange gode saker, der ikke alle kan få alt som vi skulle ønske. Opposisjonen på Stortinget har i vinter flere ganger skapt flertall for å øke pengebruken på saker som vi i Høyre ikke nødvendigvis har vært uenige i. Men opposisjonen har ikke pekt på hvor de vil hente pengene (les: kutte i budsjettene) for å finansiere nye dyre løfter. Lokalt her i Stange opplever vi også ofte at partiene som sitter i posisjon lokalt, forventer at et regjeringsskifte vil åpne pengekranen til kommunene. Vi skylder velgerne og innbyggerne å være edruelige i våre valgløfter og ikke bare love alt vi ønsker å gjøre, men også vise til hva vi eventuelt må prioritere ned for å finansiere valgløftene våre.

Kirsti Berge og Per Olav Hansen, Stortingskandidater for Høyre