Gode skoler og et mangfold av jobber er viktigere enn kommunegrenser

Kommunene på Hedmarken ligger nært hverandre, og vi som er bor her ferdes fritt mellom de ulike bygdene og tettstedene uten at vi tenger så mye over hvilken kommune vi er i.

Stian Torgersen
Stian Torgersen – 4. kandidat Stange Høyre

Jeg er vokst opp i Løten, jobber i Hamar, bor i Ottestad, handler og går på byen på Hamar. Hvilken kommune jeg oppholder meg i tenker jeg ikke på i det hele tatt, og undres på om kommunegrensene vi har er tilpasset de livene vi lever her.

Det som er viktig for meg er at unge har en god skole å gå på. Stange kommune må stramme inn budsjettene, også for skolesektoren. Hjelpepersonell, som lærere sier er viktig i arbeidet med et godt skolemiljø samt å motvirke mobbing, har nå blitt sagt opp i Stange istedenfor å spare inn penger på skolestrukturen som var alternativet. Jeg tror vi både ødelegger kvaliteten på de store skolene, og også ødelegger for elever i mindre bygder som får færre medelever. Større skolemiljø gir bedre sjanser for alle å finne de vennene de trives best med, og gir også lærerne flere kolleger å samarbeide med.

En annen ting som er viktig for meg er å ha et mangfold av jobber å velge mellom. Stange ligger sentralt på Østlandet og har gode kommunikasjons muligheter både på vei og via tog. Det er store arealer som kan avsettes til næringsliv som ikke er dyrket mark. Dette har jeg lyst å jobbe for hvis jeg blir valgt inn i kommunestyret. Jo flere aktører som etablerer seg i Stange, desto flere ulike og spennende jobber blir det mulig for oss unge å søke oss til.

En ny arbeidsplass i Stange, Hamar eller Løten er positivt for alle oss som bor her. Så da er det på tide å se på mulighetene for å bli en felles kommune, slik at vi kan bruke mindre midler på administrasjon i de ulike kommunene og heller bruke mer midler på tjenester og tilbud for oss som bor her.

Stian Torgersen, 4. kandidat Stange Høyre