I tøfler til butikken

Stange Høyre ønsker i den neste fireårsperioden å prioritere eldreomsorgen i kommunen. Ikke fordi vi mener at den ikke god nok i dag, men fordi utviklingen viser at vi blir flere eldre og dermed flere som trenger hjelp.

Per Olav, Kirsti og Tom
Per Olav Hansen, Kirsti Berge og Tom Fjæstad på postkasseaksjon.

At vi blir flere eldre er ikke noe problem, det er veldig flott at vi lever lenger. Vi ser også at mange eldre er aktive og deltar i samfunnet på ulike vis. Engasjerte eldre er en ressurs vi har behov for i tiden framover.

Vi må kartlegge behovet for tjenester for eldre de nærmeste årene og lage en plan for hvordan man skal klare å møte dette behovet. Det er ingen tvil om at dette vil koste penger, og desto raskere man begynner planleggingen desto bedre forberedt vil man være til å kunne iverksette tiltak. Det kan være behov for utvidelse av bo- og servicesentre, bygging av omsorgsboliger og økning i antall ansatte. Teknologi vil også spille en viktig rolle framover, både som hjelp til de eldre, men også for å forbedre arbeidsdagen til de ansatte.

Planen bør strekke seg over minimum 10 -15 år slik at man kan se kostnadene og utfordringene lenger fram enn bare fire år om gangen.

Leve hele livet var en reform som Høyre innførte i regjering. Den går ut på at man skal ha mulighet til å delta i samfunnet og være aktiv hele livet. Ved å tilrettelegge for sosiale møteplasser slik som Kjonerud og Østgård, vil eldre kunne delta i sosialt samvær og knytte kontakter for å motvirke ensomhet. Omsorgsboliger som ligger sentralt og i gangavstand til forretninger og andre tjenester vil bidra til at eldre kan klare seg hjemme lenger, noe som vil være veldig viktig framover. Tenk om man kunne gå i tøfler til butikken? Eller i hvert fall føle seg trygg på at gangveger og fortau er i god stand, og at de vinterstid er brøytet og skrap slik at man kommer seg trygt fram. Dette vil koste, men det er heller ikke billig at noen ligger på sykehus med brukket lårhals.

Omsorgsboliger vil de som har behov for kunne leie av kommunen, og man vil ikke være avhengig av å kjøpe. Mange bor i områder i kommunen hvor boligprisene er lavere enn det en leilighet sentralt koster, og vi skjønner at mange eldre kvier seg for å ta opp lån. Dersom flere personer med behov for omsorg kunne bo sentralt på samme sted i hver sin leilighet ville dette være en vinn-vinn situasjon. Den eldre vil få en moderne bolig og med teknologiske hjelpemidler og hjemmesykepleien/hjemmehjelpen kunne spare mange kilometer kjøring for å utføre jobben.

«Kaffeskvetten» som de engasjerte innbyggerne Even Engen og Brede Bergsvendsen satte i gang på Folkets Hus i Vallset er slike møteplasser som er viktige og som er helt i tråd med Leve hele livet reformen. Det har vært over 100 personer til stede på mandager fra kl 11-13 og praten går. Her er det mange som får dekket noe av behovet for sosial kontakt, og man har noe å se fram til. Initiativtakerne har stadig nye planer for å skape en møteplass andre dagene i uka også. Allsang og dans er med i planene.

Stange Høyre vil støtte opp om slike initiativ som vi tror vil bidra til å forebygge ensomhet og verste fall tidlig sykdom og demens. Slike møteplasser kunne også være et sted kommunen kunne møte innbyggerne med informasjon og veiledning.Frivilligheten gjør også en stor innsats, det arrangeres sykkelturer og det er underholdning.

Alt henger sammen med alt. God pleie er viktig for eldreomsorgen, men å kunne ha muligheten til å gå på butikken og treffe andre i sosialt lag er også viktig for å ha en god alderdom.

Per Olav Hansen, Kirsti Berge og Tom Fjæstad, ordførerkandidat og listekandidater Stange Høyre