Ja til mer Pride!

I Stangeavisa nylig har PDK Stange et leserinnlegg der de angriper ordfører Røhne og lederen av Driftsutvalget, Røhr Heggelund, for at de, sammen med et stort flertall blant de folkevalgte, flagget med Prideflagget på Global Pride Day 27. juni 2020. Jusen for hva som er korrekt flagging på offentlige flaggstenger skal jeg ikke gå inn på her, men i leserinnlegget kommer PDK Stange med en del stygge påstander som ikke kan få stå uimotsagt.

Det viktigste først: Det er helt OK å være heterofil, homofil, bifil, usikker, føle at man har det best alene, alt er OK! Hvordan du ser ut, hvordan du føler deg, hvem du elsker og med hvem du ønsker å danne nære relasjoner til er helt opp til hver enkelt! Vi i Høyre sier det ganske enkelt: Familier skapes på ulike måter. Kjernen for valgene er uansett det samme: Ønsket om å skape en forpliktende og trygg havn for sine aller nærmeste. Det må vi erkjenne og respektere for å bevare vår viktigste institusjon, familien. Og som vi de fleste av oss har erfart, så består familiene i dag av utallige konstellasjoner, der familiene ofte består av mine, dine og våre barn. Og selvfølgelig familier uten barn. Som samfunn er det i alles interesse at vi har frihet til å velge den familien som vi kan trives i, og ha trygge gode rammer for å leve gode liv sammen.

Prideflagget er ikke et symbol kun for Foreningen Fri. Prideflagget ble designet av kunstneren Gilbert Baker fra USA på 1970-tallet, og har fra starten av først og fremst vært et symbol for skeiv kjærlighet og kjønns- og seksualitetsmangfold, åpenhet, toleranse og frihet til å velge egen identitet. Det engelske ordet «pride» betyr direkte oversatt til norsk «stolthet». Mange bruker Prideflagget for å vise solidaritet med dem som er annerledes og føler seg utenfor felleskapet, og for å vise stolthet over å være annerledes. Å bruke Prideflagget betyr ikke at du er enige med alt Foreningen Fri mener og jobber for.

Wikipedia definerer panfili eller panseksualitet som å tiltrekkes følelsesmessig og/eller seksuelt av en person uavhengig av vedkommendes biologiske kjønn eller vedkommendes kjønnsidentitet. Panfili beskrives noen ganger som egenskapen å kunne elske en person uavhengig av kjønn. De som begår overgrep mot mindreårige kaller vi pedofile, ikke panfile. Det er dessverre på sin plass å minne om at det har vært avdekkes svært mange saker der heterofile har forgrepet seg på barn i kristne miljøer. Å være kristen og heterofil betyr ikke at man er pedofil, på samme måte at det å være panfil IKKE er det samme som å være pedofil. Overgrep mot barn er overhodet ikke greit og må forhindres og straffes!

Jeg tror vi kan bli flinkere til å se og verdsette at vi er forskjellige, og at vi kan være stolte av å være forskjellige. Det må vi repetere og tørre å si høyt, så jeg sier JA til mer Pride og gjerne fast Prideflagging på Global Pride Day!

Per Olav Hansen, styremedlem Stange Høyre