Kan Tingvold realiseres i samarbeid med det lokale næringslivet?

Stange Høyre foreslo at kommunen skulle invitere private investorer/utbyggere til å kjøpe og bygge flerbrukshuset på Tingvold.

I Stangeavisa uttaler styreleder i Stange Almenning at det burde satses på Tingvold, og at allmenningen vil bidra med råvarene som trengs for å bygge et nytt Tingvold

Han ser for seg Stange sentrum som en «bio-town» ved jernbanestasjonen, og at Tingvold kan bidra til at bioøkonomi kan bli satt på kartet i Stange.

Stange Høyre er enig i det styrelederen skriver om Tingvold og utviklingen innen bioøkonomi. Det er behov for et flerbrukshus og å utvikle sentrum, og det er viktig å markedsføre Stange. Det er finansieringen som bekymrer oss, og det faktum at Stange kommune står foran store utfordringer og bør være forsiktig med store låneopptak.

Vi føler nå at vi har oppnådd noe av hensikten med forslaget om å selge Tingvold og la næringslivet utvikle eiendommen.. Dersom Stange Almenning og flere andre aktører innen bioøkonomi ser poenget til styrelederen i Stange Almenning, kan dette bli spennende.

Jeg har selv bygd en blokk i Stange sentrum i tre. Grunnen til at det ble bygd i tre er de samme som styrelederen nevner. I tillegg ønsket jeg å bruke lokale leverandører og en av de eldste bedriftene på dette området i Stange, Hedalm Anebyhus, prosjekterte og bygde blokka. Dette gikk veldig bra og leilighetene fungerer som planlagt.

Kanskje et samarbeid i det lokale næringslivet kan sørge for at Tingvold realiseres? Kommunen kan få sitt flerbukshus med leiligheter i etasjene over, og signalbygget kan bidra til å markedsføre Stange som en viktig kommune inne bioøkonomi.

Tom Fjæstad

2. kandidat Stange Høyre