Lekeplass Stange sentrum

I nettutgaven til Stange­avisa står det at lekeplass­en som skulle etableres på Tingvoldtorget i 2021 er utsatt til 2023.

Vi trenger en lekeplass i Stange sentrum der barn og voksne kan møtes og trives.

Vi har stor forståelse for at arbeidet med koronaepidemien, smittesporing, og nå også vaksinering tar mye tid for administrasjon­en. Lekeplassen på Tingvoldtorget har vært tema i kommunen i minst ti år, og det har vært forskjell­ige arbeidsgrupper som har kommet med forslag til utforming.

Alle som beveger seg i sentrum ser at det er et stort behov for oppgraderingen av veier og offentlige bygg. Kommunen bør bidra snarest mulig til en oppgradering av sentrum, og lekeplassen er et steg i riktig retning. Det er satt av penger til denne, og vi foreslår at man, for å avlaste administrasjonen, benytter ekstern kompetanse (konsulentfirma) til å planlegge plassen, kjøpe inn utstyr og få det montert. Dette vil medføre en økt kostnad, men da må man heller gå ned på antallet benker og lekeapparater for å betale for konsulent­en.

Etter planene skal Storgata rustes opp i 2021, og COOP skal starte arbeidet med ny forretning. Det er også utbyggere som har planer for leilighetsbygg i sentrum. Det er stor aktivitet med nybygging i Navne­berget. En oppgrader­ing av Tingvoldtorget med lekeplass og benker vil bidra til å øke bolysten, og forhåpentligvis vil Tingvoldtorget bli en møteplass for befolkningen.

Vi mener det er viktig med aktivitet i sentrum nå og gryteklare planer bør iverksettes.