Reell mulighet for ordførerskifte i Stange

Meningsmålingene viser at det nå er en reell mulighet for et ordførerskifte i Stange etter høstens valg. Dette har selvfølgelig skapt et stort engasjement blant våre innbyggere, noe som ikke minst kommer til uttrykk på debattsidene.

Høyre, som en del av opposisjonen, gir vår fulle støtte til at en endring bør skje i Stange etter at AP har styrt kommunen nå i nærmere 100 år. Som opposisjonens ordførerkandidat ble Aasa Gjestvang valgt utfra hennes lange politiske karriere og, ikke minst hennes evne til å skape resultater gjennom samarbeid. Dersom opposisjonen skulle vinne fram er det bestemt at det nest største partiet skal ha varaordføreren, og hvem dette blir vil bli klart etter valget.

Stange Høyre ønsker å føre en ansvarlig økonomisk politikk. Som et eksempel mener vi at det er uansvarlig å bruke penger på et nytt kulturhus på Tingvold nå. Vi har rett og slett ikke råd! Og skole og omsorg må komme først.

Det høres tydeligvis veldig ambisiøst ut når vi ønsker å få ned sykefraværet i kommunen med 30%. Men dette er nødvendig hvis vi skal gå fra 10% og til landsgjennomsnittet som er på ca. 7%. Dette bør det være en mulighet å løse. Men det trengs nye tanker. Det kan være mange årsaker til fravær, det er ledelse, arbeidsmiljø, opplæring, turnus , heltid/deltidproblematikk osv. En arbeidsgruppe med representanter for de ansatte og ledelse bør settes ned for å se på dette.

Å fjerne eiendomsskatten har i mange år vært et mål for Stange Høyre. Nå har regjeringen gjort det slik at den reduseres noe, men vårt mål står fast: Eiendomsskatten er usosial og på sikt bør den fjernes.

Kirsti Berge 1.kandidat Stange Høyre

Tom Fjæstad 2.kandidat Stange Høyre