Skolenes kvalitet er politikernes ansvar

I vår ble det ropt et varsko fra våre nabokommuner om økende mobbing, trakassering og bruk av vold blant elevene. Med et mobbetall på 15% så er det ingenting som tyder på at det stiller seg bedre i stangeskolen og at våre elever skiller seg vesentlig ut fra resten av regionen.

Kirsti Berge

For å skape et bedre psyko-sosialt miljø valgte nabokommunene å øke sine ressurser når det gjaldt ikke-pedagogisk personale. Elevene skulle følges bedre opp både på fritida og på skolen.

Men hva skjedde i Stange? Her skulle og måtte det spares penger, ikke mindre enn 50 – 60 millioner i økonomiperioden 2021-2024. Skole- og barnehagesektoren ville også måtte rammes. I og med at et flertall under sluttbehandlingen i kommunestyret 23.02.22, sak 11/22, ikke ville røre skole- og barnehagestrukturen, med unntak av Solvin som skulle gå til Romedal, måtte 10 ikke-pedagogiske stillinger, som miljøterapeuter og assistenter, ofres for at budsjettet skulle gå i hop! Helt som å gå baklengs inn i framtida, spør du Stange Høyre! Og med håp om større innflytelse i neste periode er disse stillingene noe av det første vi vil ha på plass igjen!

Stange Høyres forslag om å gå inn for kommunedirektørens framlegg til ny skole- og barnehagestruktur falt med 9 stemmer inklusive våre 2. Forslaget innebar en sammenslåing av Espa og Tangen skoler på Tangen; Breidablikk, Solvin og Åsbygda skulle samles i Romedal. Dessuten skulle de berørte barnehagene utredes. Dette ville ha skapt en robust skolestruktur som kom de nye rammevilkårene i møte og gitt oss en moderne framtidsskole. Stange Høyre vil fortsette i neste periode å arbeide for at dette kan bli en realitet! De økonomiske innsparingene som følger av en slik strukturendring kan vi betrakte som en bonus i denne sammenheng.

Rammevilkårene for driften av skolene har endret seg mye i de senere år. Dette gjør at det nødvendig å se nærmere på om vi har en skolestruktur som er rigget for disse endringene. Kommunedirektøren oppsummerte i 2021 hvilke endringer som vi som skoleeiere må tilpasse oss:

Ny lærerutdanning fra 2017 på mastergradsnivå som gir formalkompetanse i to, maksimalt 3 fag.

Ny lærernorm med færre elever per lærer.

Fagfornyelsen med profesjonelle læringsfellesskap. Større skoler gir bedre mulighet for å utvikle dette.

Kompetansekrav fra 2025 som er strengere enn i dag i så godt som alle fag på barne- og ungdomstrinnet. For å dekke lærerbehovet i alle fag må små skoler i framtida ansette flere faglærere i deltidsstillinger. Disse må eventuelt dele seg mellom skoler for å kunne tilbys fulle stillinger.
Oppsummert: Skal vi sikre nødvendig rekruttering av de beste lærerne framover må vi endre skolestrukturen!

For å sitere Professor i pedagogikk Thomas Nordahl (HA 29.03.22) : «Læreren og dens pedagogiske kompetanse er den mest avgjørende faktor for kvalitet i skolen.»

Det er derfor nødvendig å kunne tilby våre lærere gode rammevilkår, inklusive videreutdanning, slik at de kan møte de kompetansekravene som er nødvendige. Skolens viktigste oppgave er og blir elevenes læring. En mer robust skolestruktur med kompetente lærere i alle fag bør bli stangeelevenes framtid!

Kirsti Berge, gruppeleder og 2. kandidat Stange Høyre