Styrets og kommunestyregruppens beretning for 2017-2018

På årsmøtet for Stange Høyre ble årsberetningene for kommunestyregruppen og styret gjennomgått. Her er en oppsummering av aktivitetene for perioden 2017 til 2018.

Styrets årsberetning2017-2018 for Stange Høyre

Styret til Stange Høyre har i perioden 6. november 2017 til 18. desember 2018 bestått av følgende personer: Per Olav Hansen (leder), Tom Røsberg (nestleder), Helge Alm, Tom Fjæstad, Nina Jendal, Gjertrud Nordal (Unge Høyre), Mona Gjestvang og Kirsti Berge (gruppeleder). Nina Jendal fratrådte styret sommeren 2018 siden hun flyttet ut fra Stange kommune.

Styret har i perioden avholdt 10 styre-/gruppemøter i forkant av kommunestyremøtene.

Andre aktiviteter somStange Høyre har deltatt på:

• Per Olav Hansen og Nina Jendal deltok på fagdag på Stortinget 30. januar 2018.
  • På Hedmark/Innlandet Høyres årsmøte på Øyer 9. og 10. februar 2018 deltok Per Olav Hansen, Kirsti Berge, Nina Jendal, Tom Fjæstad, Mona Gjestvang og Gjertrud Nordal.
  • Per Olav Hansen deltok på kampanjesamling for Høyre på Gardermoen 26. og 27. mai 2018.
  • Stands under Stangedagene 25. august 2018 (Gjertrud Nordal, Per Olav Hansen, Mona Gjestvang og Kirsti Berge).
  • Kirsti Berge og Per Olav Hansen deltok på seminar for Innlandet Høyre på Trysil 26. og 27. oktober 2018.
  • Fylkestyremøter har Per Olav Hansen deltatt på. Gjertrud Nordal har møtt for Unge Høyre. Kristian Tonning Riise har møtt som stortingsrepresentant.

Årsrapport fra kommunestyregruppa 2017/2018

Stange Høyres medlemmer i kommunestyret har vært Kirsti Berge (Formannskap) Nina Jendal (nestleder Driftsutvalg) Haakon Andreas Alm (Kontrollutvalg). Etter at Nina Jendal flyttet ut fra Stange kommune i juni 2018 tok Tom Røsberg hennes plass i Kommunestyret og Driftsutvalget, Haakon A. Alm gikk til Det faste Planutvalg og Tom Fjæstad til Kontrollutvalget.

Det har vært avholdt 10 gruppemøter i perioden 1.11.2017 til 22.11.2018; stort sett 2 dager før møtene i Kommunestyret.

Perioden begynte oppløftende med positiv respons på vår invitasjon til budsjettsamarbeid med resten av opposisjonen. Dette resulterte i at H, FRP, KRF og V utarbeidet felles budsjettforslag og at 3 av våre verbalforslag fikk flertall under behandlingen. Kanskje ingen enorm seier, men et stort skritt framover med tanke på neste valg og videre budsjettarbeid for 2019. Samarbeidet har fortsatt med felles møter foran hvert kommunestyremøte. Innspill og felles endringer blir drøftet, og ofte har vi stått sammen om disse. Ikke sjelden har vi også fått flertallet i Kommunestyret med oss.