Verdiskapningen skal opp, utslippene skal ned

Vi har en fantastisk natur å forvalte, og forvalteransvaret står sterkt i Høyre. Det var derfor naturlig for Stange Høyre å delta på Stange kommunes kampanje Hold Stange ren – søppelaksjon.

Trivelig gjeng med Høyre-folk på søppelplukking på HIAS-stranda.

Vi valgte ut HIAS-stranda og fikk med flere medlemmer, inkludert vår toppkandidat til Stortingsvalget Anna Molberg, til å plukke søppel. Totalt fant vi ikke så mye søppel, men fylte opp en søppelsekk med avfall til slutt. Vi oppfordrer alle til å bruke de flotte naturområdene vi har i Stange til turer og aktivitet, og passe på å ta med seg avfall hjem eller kaste avfall i søppelboksene som er plassert ut.

I regjering har Høyre gjort mye for miljøet. Da vi tok over regjeringsmakten i 2013 var Norge langt fra å nå våre klimamål. Siden den gang har mye skjedd. El-biler er nå et vanlig syn langs veiene våre, CO2-avgiftene har blitt trappet kraftig opp og vi har gjort det mer lønnsomt å investere i grønn teknologi og arbeidsplasser. Investeringsmidler i grønn teknologi for næringslivet er doblet, og miljøteknologiordningene er tredoblet. Utslippene har gått ned under begge våre regjeringsperioder, og Norge er nå på vei til å nå klimamålsettingen for 2020.

Høyre har ambisiøse mål for miljøarbeidet videre. Norge skal være et lavutslippssamfunn i 2050. Vi må samarbeide med næringslivet for å finne gode løsninger. Vi skal videreføre prinsippet om at forurenser betaler, og at klimavennlige valg skal lønne seg, både for næringsliv og private husholdninger. Vi ønsker å bruke offentlig innkjøpsmakt for å sette nye standarder for grønne og innovative løsninger. Vi skal fortsatt ha et forpliktende samarbeid med EU om utslippsreduksjoner og sikre norske bedrifter like konkurransevilkår.

Vi skal få opp verdiskapningen i Norge og utvikle nye bærekraftige arbeidsplasser for framtiden, og samtidig få utslippene ned.

Stange Høyre – Tom Fjæstad, Kirsti Berge, Per Olav Hansen