5 grunner til å stemme Stange Høyre

En trygg eldreomsorg

Vi blir stadig flere eldre i Stange, vi lever lengre og har bedre helse. Samtidig er det flere som trenger helsehjelp, og det er utfordrende å rekruttere ansatte til omsorgsyrkene. Vi ønsker at innbyggerne skal føle seg trygge og ivaretatt og motta gode og forutsigbare tjenester. Stange Høyre ønsker en utredning av fremtidig behov for sykehjemsplasser, omsorgsboliger, avlastningsplasser og antall ansatte. Resultatet av utredningen må innarbeides i planverk og budsjetter.

En moderne fremtidsskole

Stange har mange skoler som trenger mye vedlikehold. Rekruttering av lærere vil kunne bli vanskeligere, da nyutdannede lærere i dag har høyere kompetanse og høyere utdanning i de fagene de underviser i, men undervisningskompetanse i færre fag. Stange Høyre ønsker gode og moderne skolebygg der elevene trives og har gode klassemiljøer og flere venner. Vi ønsker at lærerne har større fagmiljøer å samarbeide med. Stange Høyre ønsker at elever fra Åsvang, Breidablikk og Solvin flyttes til Romedal. Og at elever fra Espa flyttes til Tangen. Vi må sørge for nødvendig oppgradering av skolene i Romedal og på Tangen for å ta imot de nye elevene og nybygg på Stange skole.

Næringslivskommunen Stange

Stange ligger sentralt i østlandsområdet, og er ideell for etablering av mer næringsliv enn vi har i dag.
Stange skal være en JA-kommune, hvor aktører i næringslivet finner det naturlig å etablere seg og utvikle bedrifter. Stange Høyre vil utvikle flere næringsarealer. Arealer i nærheten av Stange, Tangen og Romedal må utvikles, slik at de blir mer attraktive for arbeidsplasser som trenger nærhet til kollektivtransport til Gardermoen og Oslo-området. Vi ønsker også å utvikle området Sørli/Skavabakken.

Ja til frivilligheten

Alt kan ikke løses av det offentlige. Dette ble veldig synlig under pandemien. Frivillige lag, menigheter og organisasjoner skal få anerkjennelse, og kommunen må bygge opp under og støtte den enorme innsatsen de gjør. Stange Høyre vil arbeide for at Vestbygdvegen med tilhørende gårder og næringsvirksomhet legges inn i «Nasjonale turistveger, støtte «Matutdeling i Stange», støtte den frivillige innsatsen for å utvikle og vedlikeholde turstier, støtte satsingen innen breddeidretten, og tilrettelegge for at alle som ønsker kan delta i fysisk aktivitet. Vi ønsker å tilby frivillige lag og organisasjoner mulighet til rimelig leie av kommunale bygg til kultur, idrett eller andre frivillighetsformål.

En kommune over alle grenser

Stange kommune har tett samarbeid med nabokommunene våre, der interkommunale selskap ledes av valgte styrer i stedet for kommunestyrene. Kommunegrensen deler i dag bygder og tettsteder som naturlig hører sammen. Stange Høyre ønsker en god forvaltning av kommunen vår, og at ressursene brukes på tjenester til innbyggerne og ikke dobbelt byråkrati. Stange Høyre ønsker å utrede hvilke fordeler og ulemper en kommunesammenslåing med Hamar vil ha.

les hele programmet vårt her