Steinkjer 2025

Innlegg i kommunestyret 21.9.22 ved gruppeleder Christine Agdestein

Overordnet mener Høyre det er uforsvarlig å vedta store endringer i tjenestetilbudet som vil ramme barn, unge og de eldre, de som har bygd opp dette samfunnet, i et situasjon der

• Det er 15 dager til statsbudsjettet legges frem (6. oktober) og vi vet mer om kompensasjon bl a for koronakostnader og andre forhold som påvirker kommuneøkonomien
  • Vi mangler oppdaterte anslag på skatteinngangen pr 3.kvartal
  • Budsjettvedtak fra desember 2021 er ennå ikke iverksatt, det gjelder for eksempel kostnadsreduksjoner i adminstrasjon og fellesområdene, der kommunedirektøren i sin fremlegging av anbefalingene etter høringen i sak Steinkjer 2025 i teamsmøte sa at bare et av tre tiltak er gjennomført, nemlig økning av eiendomsskatten
  • Det er like før kommunebudsjett for 2023 og økonomiplan 2023-27 skal legges frem
  • Vi mangler kvalitetsmelding for skolene
  • Vi mangler svar på vesentlige spørsmål som påvirker regnestykkene som er lagt frem som grunnlag for strukturendringer
  • Vi mangler kort og godt et helhetlig bilde
  • Vi risikerer et race to the bottom, en negativ spiral

Mye taler for at vi i Steinkjer må dra i nødbremsen når det gjelder offensive investeringsplaner i tiden som kommer.

Kapitalkostnadene vil øke dramatisk fremover på de investeringene vi allerede har gjort, renta er forventet å stige ytterligere, vi vet ikke hvor mye.

Budsjettet må redegjøre for ulike rentescenarier med eksisterende gjeldsmasse, slik at vi har et realistisk kostnadsbilde for de kommende årene.

Vi må over på en forsiktighetslinje, ikke minst når det gjelder investeringer, men også administrativ bemanning. Det pågår nå rekruttering via bemanningsbyrå til en nyopprettet stilling som kulturhussjef, som vil innebære kostnader på over en million totalt. Det er vi i Høyre imot.

Vi må ta vare på det vi har av investert kapital i bygningsmasse.

Vi må ta vare på mennesker – inkludert frivillighet.

Vi må klargjøre om en enorm reduksjon i antall HDO-plasser er forsvarlig, om vi vil bevege oss i grenseland for lovlighet, ref krav i lovverket om at tilbud skal være tilpasset de eldres funksjonsnivå.

Høyre mener kommunestyret må ta det som er fremlagt til orientering.

Men vi kan ikke fatte bindende vedtak i kveld på et så vidt spinkelt grunnlag og basert på usikre tall. Det må vi gjøre når statsbudsjett og budsjettforslag er klart. Denne saken utgjør så stor andel av budsjettet at vi må se helheten.

Det er et kostnadskuttfokus i denne saken. Vi må fokusere enda mer på vekst. Hvis vi ikke kommer over i en situasjon der vi skaper vekst – hva skal vi da legge ned?

SKOLE

Høyre stilte 13 spørsmål til kommunedirektøren om saksgrunnlaget og fikk svar etter 3 uker. Det ser ut som at Høyre er det eneste partiet som har stilt spørsmål til administrasjonen i saken.

Vi er bekymret for om de kalkulerte innsparingene på skolenedleggelser faktisk vil slå til. Regnestykket i saksfremlegget mangler flere vesentlige faktorer.

I statsbudsjettet er det vedtatt 500.000 kr i grunnskoletilskudd pr skole i kommunerammen. Høyre spurte om det er tatt med i beregning av hva man sparer på å legge ned skoler. Svaret er: Det er ikke tatt inn i regnestykket over hvor mye man skal spare. Det betyr at det blir 1,5 mindre i innsparing enn det som er fremlagt enn det som står i saken.

Høyre spurte også hvor mye mer skoleskyssen vil koste ved å legge ned Binde, Ogndal og Henning: det er 1,3 mill kr.

Høyre har igjen spurt hva man sparte på å legge ned Vålen skole. Vi har ikke fått svar på hvor mange kroner som ble spart, heller ikke svar på hvor store ombyggingskostnadene var for Ogndal skole etter sist skolenedleggelse.

Hvis Ogndal skole blir lagt ned må Steinkjer fortsatt betale på kapitalkostnader på et bygg man ikke bruker. Henning skole ble ny i 2017 for ca 10 mill kr. Kvam skole er bare 10 år gammel. Disse lånene skal fortsatt betales i mange år fremover.

Høyre vil derfor ikke gå inn for skolenedleggelser nå.

Kvalitet

Det er ingen opplysninger om skolekvalitet i saksutredningen. Det burde selvfølgelig vært med. Noen vil legge ned skoler for å bedre kvaliteten. På hvilket grunnlag spør jeg. Synsing uten grunnlag i saksopplysninger? Det som er tilgjengelig for oss innbyggere er nasjonale prøver som ligger på Udir sine nettsider og kvalitetsmelding for Steinkjerskolene 2020-2021.

• Tallene viser at den opplevde trivsel på 10. trinn var høyere i Verran kommune enn i Steinkjer kommune.
  • Skolene i Verran hadde bedre standpunktkarakterer i basisfagene enn skolene i Steinkjer, før sammenslåinga.
  • Nasjonale prøver 2021-2022: Det er Beitstad og Steinkjer skole som har de dårligste læringsresultatene. I både engelsk, lesing og regning. Kvam og Malm gjør det bedre enn Mære, selv om Mære har 2-3 ganger flere elever. Best er Lø skole.

Ut fra dette: Hvordan er Ogndal, Henning og Binde plukket ut av de uavhengige og Ap?

OMSORG

Det foreslås av flertallet å legge ned omtrent 100 plasser med heldøgns omsorg.

Kommunen har plikter ihh til helse- og omsorgstjenesteloven.

§ 3-6. Kommunens ansvar overfor pårørende
Til personer med særlig tyngende omsorgsarbeid skal kommunen tilby nødvendig pårørendestøtte blant annet i form av avlastningstiltak.

Avlastning skjer på bosenterene! Hvor mange avlastningsplasser blir avviklet med dette forslaget? Hvor mange blir igjen? Det vet ikke kommunestyret noe om, det er ikke omtalt i saksfremlegget.

§ 3-2 a. Kommunens ansvar for tilbud om opphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester

Kommunen skal tilby opphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester dersom dette etter en helse- og omsorgsfaglig vurdering er det eneste tilbudet som kan sikre pasienten eller brukeren nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester.

Ordfører, jeg stiller meg spørsmålet: Mener kommunestyret at det i dag er 100 personer som egentlig ikke har behov for HDO-plass, men som likevel har det?

Det er ikke forsvarlig å i dag vedta å avvikle nesten 100 HDO-plasser når det ikke er beskrevet i saken hvordan disse personene skal få et godt tjenestetilbud på annen måte. Det står heller ikke i saken hvor mye det vil koste å styrke hjemmesykepleien. Den økonomiske effekten er altså uklar.

Som grunnlag for behandling av budsjett 2023 og økonomiplan 2023-27 må det beskrives hvordan hjemmesykepleien er planlagt styrket, hva dette vil koste, om kommunen ved stenging av HDO og styrking av hjemmesykepleien vil yte forsvarlig helsehjelp, hvordan tilbud om avlastning skal gis uten HDO, og hvordan reduksjon i HDO vil påvirke behovet for sykehjemsplasser og kostnadene til «overliggere» i sykehus. Det må også beskrives konkret hva «trygghetsbolig» er/innebærer av tjenestetilbud.

Jeg er svært glad for at admin nå har snudd og anbefaler at samarbeidet med Betania Sparbu fortsetter. I en tid med stadig økende behov for sykehjemsplasser ville det vært uforsvarlig å kutte den eneste fleksible avtalen vi har. Nå som byggekostnader og renter øker mener Høyre det eneste rette er å kjøpe flere plasser på Betania Sparbu. De kan tilby både korttidsplasser, langtidsplasser og avlastningsplasser og HDO. De har lavt sykefravær på 6,9 % i 2021, og ingen rekrutteringsproblemer. De har to nattevakter og kunne med samme bemanning hatt 6 pasienter til på sammme nattevaktsbemanning. Betania Sparbu kan levere 60 rom. Det er nyoppusset med sykehjemsstandard. Det er miljømessig og økonomisk ufornuftig å ikke bruke disse, vi bør ikke bygge nytt dyrt når dette står ledig.

Forslag fra Høyre og MDG

STEINKJER 2025

1.    Saken tas til orientering

2.    Vedtak om eventuelle endringer i tilbudsstruktur innen avdelinger skole og helse/omsorg kan først tas stilling til når elementene i saken ses i sammenheng med budsjettfremlegget for 2023 og økonomiplan 2023-27.

3.    Som grunnlag for behandling av budsjett 2023 og økonomiplan 2023-27 må det beskrives hvordan hjemmesykepleien er planlagt styrket, hva dette vil koste, om kommunen ved stenging av HDO og styrking av hjemmesykepleien vil yte forsvarlig helsehjelp, hvordan tilbud om avlastning skal gis uten HDO, og hvordan reduksjon i HDO vil påvirke behovet for sykehjemsplasser og kostnadene til «overliggere» i sykehus. Det må også beskrives konkret hva «trygghetsbolig» er/innebærer av tjenestetilbud.

4.    Kommunestyret ber videre om at følgende utredes og legges fram for politisk behandling;

a.    Kjøp av flere sykehjemsplasser ved Betania Sparbu, for å redusere investeringskostnader til nye bygg, med tilhørende økte og usikre rente- og kapitalkostnader

b.    Planlegge og utlyse anbud på bygging og drift av HDO i Malm fra private og ideelle aktører.

c.     Plan for å flytte PPT ut i skolene og barnehagene nærmere barna og for å styrke samspillet mellom PPT og det pedagogiske personalet i skole og barnehage.

5.    Teknisk, kultur, fellesområder og administrasjon

a.    Innsparingstiltak vedtatt av kommunestyret i budsjettbehandlingen i desember 2021 innen områdene må gjennomføres snarest. I tillegg vurderes ytterligere tiltak i forbindelse med budsjettprosessen for 2023.

b.    Stilling som leder av kulturkvartalet legges på is, og rekrutteringsprosess stanses.

c.     I forbindelse med budsjettprosessen for 2023 legges det frem til politisk behandling en vurdering av ansettelsesstopp og styrte vakanser i sentraladministrasjonen.

d.    Det må i budsjettet for 2023 legges frem økonomiske konsekvenser av ulike rentescenarier og vurdering av rentesikring på kommunal gjeld.