En fot i bakken og to skritt tilbake for nytt sykehjem i Søndre Slagen

Den 31. januar var det kommunestyremøte i Tønsberg, og en av de største sakene vi har jobbet med i forrige og nåværende periode, sto på dagsorden.  På grunn av kommunens anstrengte økonomi, ekstra kostnader på Hogsnes Helsehus samt en vanskelig konkurransesituasjon, valgte vi å stemme for at konkurranseprosessen stanses og at vi tar en ny vurdering av kommunens økonomiske situasjon.

Høyres kommunestyregruppe
Tønsberg Høyres kommunestyregruppe

I kommunedirektørens innstilling til saken i kommunestyret den 31.01.24 var det anbefalt å avlyse konkurransen om etablering av helsehus i Søndre Slagen, men at kommunedirektøren skulle komme tilbake med en ny sak om bruk av Olsrød etter drøfting med økonomiplanutvalget den 05.02.24.

Bakgrunn for saken

Et alternativt forslag fra Høyre, FrP, KrF og Venstre

Det var gruppeleder Jill Eirin Undem (H) som la frem posisjonens alternative forslag som gikk ut på at vi avlyser konkurransen fordi konkurransen ikke blir reell, men at kommunedirektøren bes jobbe videre med alternative løsninger, inkludert helsehus/sykehjem og omsorgsboliger i Søndre Slagen.  Ny sak med ulike alternativer i Søndre Slagen fremmes etter at økonomiplanutvalget har gått igjennom kommunens økonomiske situasjon den 05.02.24 samt sett på fremtidige behov.

Undem vektla viktigheten av at vi fortsatt skal beholde Søndre Slagen som område for utbygging, og at Høyre så langt det er mulig skal forsøke at eldre får sykehjemsplass i nærheten av sitt bosted.  Hun er opptatt av at eldre ikke skal tvinges til å flytte fra hjemstedet sitt, og at vi må legge til rette for at pårørende enkelt kan få besøke venner og familie.  Med begrunnelse i at kommunedirektøren nå hevder at behovet for antall sykehjemsplasser er endret, umuliggjør det å fortsette konkurransen. Da er vi tvunget til å stoppe opp og ta to skritt tilbake for å få en ny vurdering på hva som skal bygges av sykehjemsplasser og omsorgsplasser.  Denne situasjonen ville vært lik om vi tidligere hadde valgt å bygge i kommunal regi. Høyre er ikke fastlåst til at helsehus må eies eller drives av kommunen, men det viktigste er å legge til rette for et godt tilbud for våre innbyggere.

Av hensyn til de offentlige anskaffelsesreglene ble det opplyst om at vi var forpliktet til lyse ut og gjennomføre en konkurranse.  I innledende runder var det 7 interesserte tilbydere, men nå er det kun 1 interessent igjen.

Saken har hatt flere komplisere forhold å ta stilling til.  I nåværende sak kom det opp at kommunen sliter med økonomien, og at Helsehuset på Hogsnes har blitt mye dyrere å drifte enn forutsatt.

Stilte spørsmål ved hvorfor det ikke var flere som var interessert i å delta i konkurransen

Både Undem og Kirsti Nilsson Søyland (H) stilte spørsmål ved at vi kun står igjen med èn interessent når det var syv som innledningsvis viste interesse.  Søyland vektla også i sitt innlegg at det er «tørke» i byggebransjen for tiden, og at det burde tyde på at ekstra mange tilbydere burde ha fattet interesse for et slikt stort prosjekt.  I tillegg viste hun til den sterke kritikken som fremkommer i artikkel i Tønsbergs Blad den 30.01. fra SBB Norge som er en stor aktør innenfor byggebransjen.  Disse eier i dag tomtene og bygningene på Maribu og Marie Treschow.

Høyre tar ikke stilling til kritikken, men Søyland ga uttrykk for bekymring for kommunens renommè i slike prosesser, og at vi må evaluere og lære av den.  Selv om det offentlige anskaffelsesregelverket er komplisert, er det viktig for Høyre at vi utnytter det handlingsrommet som ligger i de offentlige anskaffelsesreglene, og ikke tolker reglene for strengt for å være sikre på å være juridisk innenfor.  Hun gir uttrykk for at vi i Høyre har jobbet beinhardt for å få denne saken igjennom for å få til en god løsning for de eldre i Søndre Slagen, og at vi vil jobbe for at det kommer nye muligheter for private seriøse aktører til å samhandle godt med kommunen.

Søyland (H) var også opptatt av at vi som politikere må oppfylle målene ved de offentlige anskaffelsesreglene.  AP gir alltid uttrykk for at det kun skal bygges og driftes i offentlig regi. Søyland gir uttrykk for at man må huske på målsettingen med anskaffelsesreglene.  Det offisielle målet med regelverket er at vi skal sikre at de offentlige pengene utnyttes best mulig/altså effektiv ressursbruk, og at innkjøpene bidrar til et konkurransedyktig næringsliv.

Saken kom feil ut fra starten:

Henning Wold (H) vektla i sitt innlegg at hele saken fra sin begynnelse kom feil ut med informasjon som inneholdt faktafeil.  Wold er skeptisk til de reservelokasjonene som nevnes i saken – bl.a. at eldre skal tilbakeføres til Træleborg eller flyttes til ledige plasser i andre kommuner, fordi dette likner for mye på det vi tidligere har sagt nei til.  Å flytte eldre tilbake til «slitte bygg» på Træleborg anser vi ikke som aktuelt.  Wold nevnte tomten på Olsrød som et aktuelt alternativ, og det er tidligere vedtatt at denne tomten uansett skal videreføres i planene fremover.  Olsrød er også definert til å ligge i Søndre Slagen.  Wold sier at Høyre er et pragmatisk parti, og det viktigste for oss er at det bygges nytt helse/sykehjem i Søndre Slagen, og at det hadde vært positivt om dette kunne blitt bygget av private siden vi allerede har fire kommunalt eide og drevne helsehus/sykehjem.  Høyre mener at konkurranse er sunt.