Eldre som smiler

En aldersvennlig kommune

Vi blir stadig flere eldre i Norge, og i 2030 vil det for første gang være flere eldre enn barn i Norge. Dette må vi forberede oss på, for det vil kreve endringer på en rekke områder og ikke minst nye løsninger. Som gruppe er den eldre befolkningen svært mangfoldig med hensyn til aldersspenn, bolig, livssituasjon, helsesituasjon, utdanning, arbeid og økonomi. Gruppen eldre har et stort spenn i alder, hvor de fleste vil oppleve et økende behov for hjelp og omsorg. Heldigvis vil mange eldre ha god helse og vil leve flere sunne og aktive år. Tønsberg Høyre mener at samfunnet må tilpasses eldre på en bedre måte, slik at vi får en mer aldersvennlig kommune, og at eldre i større grad kan få muligheter til å bidra og være aktive i samfunnet. Tønsberg Høyre mener at valgfrihet innen omsorgstjenester vil øke den enkeltes mulighet til å styre eget liv og gi bedre livskvalitet.

Tønsberg Høyre vil:

• arbeide for å skape økt forutsigbarhet ved å begrense antall helsepersonell eldre må forholde seg til i hverdagen
  • legge til rette for organisert og egenorganisert fysisk aktivitet for eldre hele året
  • samarbeide med private aktører og frivillige organisasjoner for å skape et best mulig tilbud og for å redusere ensomhet og sikre en aktiv hverdag for de eldre og pleietrengende
  • styrke hjemmetjenesten slik at eldre kan bo lengst mulig hjemme, og at flere omsorgstjenester kan ytes i hjemmet
  • at eldre par skal kunne velge å bo sammen i omsorgsbolig, også når kun den ene trenger omsorgsbolig
  • legge til rette for mer fritt brukervalg og ha fritt sykehjemsvalg der det er mulig
  • at Tønsberg fortsatt skal være en «pasientsikker» kommune som vil arbeide systematisk for å redusere og forebygge omfanget av pasientskader
  • bedre samarbeidet mellom sykehuset og kommunen for å sikre riktig pasientforløp og arbeide for sømløse og raske overganger når det gjelder habilitering og rehabilitering
  • innføre digital hjelp og lage handlingsplan for å redusere antall ikke-digitale eldre
  • innføre en eldrekoordinator for hjemmeboende eldre og tilby kartleggingsmøter/informasjonsmøter for alle over 75 år, med trygghet i hverdagen i fokus
  • intensivere arbeidet med å redusere brannrisiko hos eldre hjemmeboende