Barn i rullestol

På lag med Tønsberg

En bedre hverdag for mennesker med funksjonsnedsettelse

Tønsberg Høyre vil ha et samfunn som gir muligheter for alle. Vi vil at individet alltid skal settes i sentrum. Hverdagen til personer med funksjonsnedsettelse og deres pårørende kan bestå av ulike typer utfordringer, alt fra barnehage og skole, til transport, bosituasjon, fritidstilbud, dagtilbud, assistanse og avlastning. Tønsberg Høyres utgangspunkt er å bidra til at hverdagen skal bli så god som mulig, og at vi tilpasser systemene til menneskene og ikke motsatt.

Høyres mål er at alle som har rett på støtte og assistanse, får det, og at familier får den avlastningen de trenger for å mestre hverdagen. Vi vil at alle assistansetjenester og brukerstyrt personlig assistent (BPA) skal være fleksible og tilpasset den enkelte. Vedtak om avlastningstilbud, som gjøres i kommunen, skal tilrettelegge for at den enkelte får et reelt fritt brukervalg når det gjelder tjenesten. Tønsberg Høyre vil ha et sømløst system der det skal være en søknadsordning for all assistanse og BPA-ordninger som vil gjøre det enklere for brukeren og de pårørende å søke om assistanse.

Tønsberg Høyre vil:

• at vedtak om avlastningstilbud som gjøres i kommunen, skal legge til rette for at den enkelte får et reelt fritt brukervalg i valg av tjeneste
  • se på muligheten for at alle som har nedsatt funksjonsevne, skal kunne delta i fritidstilbud og fysisk aktivitet og ha ferier som også sikrer avlastning for pårørende
  • bedre rettighetene og valgfriheten for personer som er avhengig av BPA
  • legge til rette for private tilbydere av BPA i Tønsberg kommune
  • sørge for et meningsfylt dagtilbud for personer som ikke er i arbeid
  • at alle som er søsken til personer med nedsatt funksjonsevne, skal få tilbud om deltagelse i relevante støttegrupper
  • arbeide for at pårørende til personer med nedsatt funksjonsevne skal ha én kontaktperson å forholde seg til i kommunen, uansett livsfase
  • vurdere en ordning med støttekontakt for personer i døgnbemannede boliger der det er behov