På lag med Tønsberg

En human rusomsorg

Tønsberg Høyre vil føre en politikk som forebygger rusproblemer. Det sentrale er at de som sliter med rus, skal få hjelp og ikke straff. Vi mener derfor at rusmisbruk primært bør høre inn under helsevesenet og ikke justisvesenet, og vi ønsker en kunnskapsbasert og human ruspolitikk. Tønsberg Høyre vil styrke samarbeidet mellom den kommunale rusomsorgen og spesialisthelsetjenesten og ta i bruk flere private og ideelle aktører med ruskompetanse i behandling og ettervern. Vårt mål er færre overdosedødsfall og et bedre forebyggende arbeid overfor barn og unge.

Tønsberg Høyre vil:

• prioritere tiltak overfor barn og unge som er pårørende til rusavhengige eller selv sliter med rus
  • sørge for en kunnskapsbasert og rusforebyggende opplæring i skolen
  • opprette et mottaks- og oppfølgingssenter for rusavhengige i Tønsberg for å øke samhandling og samlokalisering av tjenester i den kommunale rusomsorgen
  • sikre Feltpleien tilstrekkelig med ressurser for å styrke deres oppsøkende arbeid
  • opprette brukerrom for rusavhengige som et helseforebyggende tiltak
  • sørge for at den nyopprettede kommunale enheten for russaker har en sosialfaglig, medisinfaglig og psykologfaglig kompetanse i tjenesten
  • legge til rette for flere aktivitetstilbud for rusavhengige i regi av frivillige organisasjoner, som f.eks. gatelaget til Frelsesarmeen
  • utvikle et tettere samarbeid mellom kommunens helsetjeneste og spesialisthelsetjenesten for å sikre at brukerne føres inn i et trygt rusfritt miljø før, under og etter utskriving eller soning.
  • ta initiativ til tettere samarbeid med lokale brukerorganisasjoner

søke Justis- og beredskapsdepartementet om å gjennomføre en lokal rusreform som et pilotprosjekt i samarbeid med rusomsorgen i kommunen og politiet