En klimavennlig landbrukskommune

Landbruket er en av landets viktigste distriktsnæringer og sysselsetter også mange i Tønsberg. Bærekraftig og lønnsomt landbruk er viktig for matproduksjon, bosetting, bevaring av kulturlandskapet og for å sikre lavere utslipp av klimagasser. Det er viktig å ruste norsk landbruk til å kunne møte endringene næringen nå står i. Et moderne, klimavennlig og teknologipositivt landbruk vil kunne sikre fremtiden til bøndene i Tønsberg.

Et tett samarbeid med landbruket er helt avgjørende for å holde jorda på jordene og redusere næringssaltavrenning. Tønsberg Høyre vil motivere bøndene i kommunen til å søke relevante tilskudd fra landbrukskontoret i Tønsberg og stimulere til presisjonsgjødsling for bedre avlinger og lavere gjødselforbruk. Dette vil kunne bidra til at vi reduserer utslipp til Aulivassdraget, og at vi dermed kan få en renere byfjord.

Tønsberg Høyre vil:

• ha jordvern i fokus og ha strengere praksis for omdisponering av jord
  • i samarbeid med næringen stimulere til et mer klimavennlig landbruk gjennom økt produksjon av biogjødsel og biogass
  • arbeide for at bonden som selvstendig næringsdrivende skal få større mulighet for lønnsom drift, blant annet gjennom å kunne investere i og utnytte egen eiendom
  • være pådrivere for en mer aktiv forvaltning av skogen og føre en skogpolitikk som legger til rette for aktiv drift som skaper økte verdier av lokale skogressurser
  • styrke skogens rolle i det grønne skiftet, og sikre fortsatt god balanse mellom verdiskapning, klima- og miljøhensyn, skogeiernes frihet og allmennhetens tilgang til naturområder
  • aktivt følge opp tiltaksplanen for Aulivassdraget. Vi vil forsterke samarbeidet med de andre kommunene og Statsforvalteren for å prioritere de tiltakene som raskest og rimeligst reduserer utslipp til vassdraget