På lag med Tønsberg

En kunnskapsskole med muligheter for alle

Tønsberg Høyre har store ambisjoner for Tønsberg-skolen. Vi ønsker å gjøre skolen til Norges beste skole med høye faglige resultater, økt gjennomføringsgrad til videregående opplæring og bidra til sosial utjevning. Vårt mål er at alle elever som går ut av grunnskolen i Tønsberg skal fullføre videregående opplæring innen 2030.

En god skole er det viktigste tiltaket for å bekjempe sosiale forskjeller og gi muligheter for alle. Høyre vil sørge for at Tønsberg-skolen skaper muligheter for alle, uavhengig av hvor man bor i kommunen eller hvilken familie man kommer fra. Et løft for tidlig innsats i skolen vil gi mindre frafall og mindre utenforskap. Ingen skal gå ut av skolen uten å kunne lese, skrive og regne skikkelig.

Tønsberg Høyre vil styrke skolenes økonomi og fokusere på elevenes læring, støtte lærernes profesjonsutvikling og sørge for å få på plass en felles retning for Tønsberg-skolen i samarbeid med elevene, lærerne, rektorene og kommunen som skoleeier.

Tønsberg Høyre vil:

• styrke lærertettheten på skolene
  • skape trygge og inkluderende skolemiljøer gjennom å forsterke innsatsen mot mobbing, vold, trakassering og diskriminering
  • styrke de alternative opplæringsarenaene innenfor skolenes egne rammer og gjøre det lettere for barne- og ungdomsskoler som ønsker å opprette nye eller kjøpe plasser ved alternative opplæringsarenaer, dersom de har en høy faglig- og pedagogisk kvalitet
  • se på muligheten til å etablere tverrfaglige ‘tidlig innsats’-team på alle skolene
  • styrke finansieringen for å løfte de praktiske og estetiske fagene i skolen
  • skape arenaer for samarbeid mellom kommunale og private skoler om kompetanseutvikling og erfaringsutveksling
  • prioritere rehabilitering av skolebygg og gode utearealer for alle elever
  • at kommunen skal ha gode rutiner for oppfølging av barn med hjemmeundervisning
  • styrke seksualundervisningen i skolen og vektlegge grensesetting, også på sosiale medier
  • styrke svømmeundervisningen i skolen
  • øke andelen fysiske lærebøker i skolene slik at det blir en god kombinasjon mellom analoge og digitale læremidler