To barnehagebarn som leker

På lag med Tønsberg

Tønsberg Høyre ønsker en mer familievennlig barnehagepolitikk i Tønsberg, hvor vi skal legge bedre til rette for barnefamiliene og deres behov for fleksibilitet. Vi må tilpasse barnehagetilbudet etter barnefamiliene, ikke omvendt.

En mer familievennlig barnehagepolitikk

Tønsberg Høyre vil ha et variert og mangfoldig barnehagetilbud med høy kvalitet og godt innhold. Familier er forskjellige og har ulike verdier og interesser. Derfor er det viktig at vi har ulike typer barnehager slik at foreldre kan velge den barnehagen de synes passer best for seg og sitt barn, uavhengig av økonomisk situasjon. Høyre vil løfte den faglige kvaliteten og vil øke rekrutteringen av barnehagelærere og spesialpedagoger. De ansatte er barnehagens viktigste ressurs, og god kvalitet i barnehagen er avhengig av dem som jobber der.

Barnehagen er både en trygg omsorgsarena og en arena for å lære gjennom lek og stimulere barns naturlige nysgjerrighet. Det er viktig med et godt innhold og god kvalitet på tilbudet i barnehagen. Tønsberg Høyre vil arbeide for et løft i kompetansen til de ansatte gjennom etter- og videreutdanning, og at det gis tilbud om faglig utvikling og påfyll til de ansatte. Høyre vil ha klare krav til et godt pedagogisk arbeid og særlig legge vekt på barnas språkutvikling. Tidlig innsats starter i barnehagen!

Tønsberg Høyre vil:

• styrke bemanningen i barnehagens åpningstid
  • at alle barnehager skal ha minst 50 prosent pedagogdekning
  • likebehandle alle barnehager for å sikre høy kvalitet og stort mangfold i barnehagesektoren lokalt
  • legge til rette for at ufaglærte/assistenter skal få mulighet til å ta fagbrev
  • arbeide for rimeligere barnehage for lavinntektsfamilier
  • arbeide for at det innføres spesialpedagoger i flere barnehager
  • bygge opp barnehagekapasiteten i pressområder som Tønsberg sentrum, Sem og Slagen slik at flere barnefamilier får barnehageplass der de bor
  • tilby barn født i desember rett til barnehageplass fra barnet fyller ett år
  • utvide åpningstidene i de kommunale barnehagene
  • arbeide for å redusere sommerstengte uker i barnehagene fra fire til tre uker i enkelte barnehager i kommunen