På lag med Tønsberg

En stedstilpasset byutvikling

God utvikling skaper en attraktiv kommune. Derfor vil vi føre en fremtidsrettet og forutsigbar politikk innen by- og stedsutvikling i årene fremover. Tønsberg Høyre vil legge til rette for å åpne opp lukkede byrom i sentrum slik at de skal kunne utvikles. Vi vil stille krav til stedstilpasset utbygging hvor arkitekturen tilpasses omgivelsene, og hvor man forandrer for å bevare. At Tønsberg er Norges eldste by, forplikter! Tønsberg Høyre vil jobbe for at relevante utbyggere snakker bedre sammen, slik at vi får en helhetlig utvikling.

Tønsberg Høyre vil:

• sikre at fremtidig byutvikling ivaretar det unike med Tønsberg, og at fornyelse kan finne sted samtidig som vi forsterker og bevarer byens historiske karakter og identitet. Utviklingen skal finne sted på kommunens premisser, gjennom bruk av stedsanalyser og kunnskapsgrunnlag
  • arbeide for at flere av utbyggingsprosjektene i sentrum er utformet i tråd med områdets historiske byggeskikk, gjennom en byplan hvor høyder, farger og stedstilpasning skal være førende
  • sørge for at Kaldnes Vest blir en bydel for alle, ved å bevare grøntarealer, etablere aktivitetspark og samtidig hensynta bolig og næring
  • arbeide for å bevare den eldre trehusbebyggelsen i Tønsberg
  • sørge for at utbyggingssaker som kommer til politisk behandling, inneholder realistiske tegninger, skisser og illustrasjoner, og som viser prosjektet sett fra bakkenivå, slik man vil møte byggene når de er ferdigstilt
  • ansette en byantikvar som skal være kommunens faglige rådgiver i spørsmål som gjelder bevaring av arkitektoniske og kulturhistoriske bygninger og miljøer
  • at det utarbeides en mulighetsanalyse for bruken av Gunnarsbø med tilhørende parkområde for tilgjengeliggjøring til nytte og glede for flere