På lag med Tønsberg

God inkludering gir muligheter for alle

I Tønsberg skal alle kommunens innbyggere ha likeverdige muligheter til å bidra og delta i fellesskapet. Alle skal kunne være den man er, og tro på det man vil. Alle skal ha like muligheter og rettigheter uavhengig av hvem man er, og hvor man kommer fra. Tønsberg Høyre mener respekt, likeverd og inkludering er viktig for at alle skal kunne delta i samfunnet på like vilkår.

Gode norskkunnskaper er viktig for å komme i arbeid og for å delta i sivilsamfunnet. Skal foreldrene forstå samfunnet deres barn vokser opp i, må de forstå hva som blir sagt på foreldremøter og i samfunnet. Alle skal ha rett til å leve frie og selvstendige liv uten tvang, trusler og vold. Altfor mange fratas disse grunnleggende rettighetene, og dessverre er innvandrere mest utsatt.

Tønsberg Høyre vil:

• sørge for at introduksjonsprogrammet er tilpasset den enkelte
  • utvide tilbud om spisset arbeidsrettet språkopplæring i samarbeid med ulike bransjer
  • legge til rette for frivillige støttegrupper som hjelper til med norskopplæringen
  • gå i dialog med fylkeskommunen for at flere skal få mulighet til å ta fagbrev gjennom introduksjonsprogrammet, for eksempel ved tilpasset yrkesrettet videregående opplæring eller modulbasert opplæring
  • øke kompetansen om og ha en egen handlingsplan mot negativ sosial kontroll og vold i nære relasjoner, herunder æresvold og kjønnslemlestelse
  • få flere innvandrerkvinner i arbeid, blant annet ved å oppmuntre kommunen til å etablere fadderordninger, samarbeide med sosiale entreprenører og utvide Jobbsjansen
  • styrke frivilligheten og idrettens rolle i integreringsarbeidet gjennom tilrettelegging og støtte til lavterskeltilbud
  • innføre en «innflytterpakke» med informasjon om kommunens tilbud samt hvordan man best kan finne frem i vår kommune
  • legge til rette for hverdagsintegrering som skaper tilhørighet til lokalsamfunnet gjennom tiltak som Flyktningevenn og mentorprogram for flyktninger