To tenåringer som holder en ball

På lag med Tønsberg

Tønsberg Høyre vil at alle skal kunne delta på fritidsaktiviteter, uavhengig av tykkelsen på foreldrenes lommebok. Høyre vil styrke innsatsen mot utenforskap blant unge i Tønsberg.

Idrett

Idretten er Norges største folkebevegelse, og bare i Tønsberg kommune er det 76 idrettslag og foreninger med ca. 18400 medlemmer som er registrert i Norges Idrettsforbund. Det utgjør ca. 32 % av kommunens innbyggere.

Deltagelse bidrar til god folkehelse og inkludering. Majoriteten av idretten er drevet av frivilligheten, som igjen skaper lokalt engasjement og fellesskap. Høyre ønsker å legge til rette for størst mulig frivillig engasjement i idrett og friluftsliv. Gjennom frivilligheten oppnår vi sosial tillit, inkludering og hverdagsintegrering. Økonomisk situasjon og sosial bakgrunn skal ikke være til hinder for deltagelse og frivillig innsats.

Tønsberg Høyre har tro på at toppidrett skaper breddeidrett, og at breddeidrett skaper toppidrett. Det er derfor avgjørende at både topp- og breddeidretten har gode rammevilkår og kan vokse samtidig. Gode toppidrettsutøvere er gode forbilder for barn og unge, og toppidrettsutøvere, som forbilder, bidrar til økt deltakelse i breddeidrett. Høyre tror at toppidrett skaper samhold, både blant utøvere og innbyggere.

Tønsberg Høyre vil:

• opprettholde gratis trening i kommunens idrettsanlegg for barn og unge i kjernetiden
  • ha jevnlige dialogmøter med idrettslag og Idrettsrådet for utvikling og drift av idrettsaktiviteter og -anlegg
  • innføre gratis «svømmekort» for elever det året de får svømmeundervisning på skolen
  • øke de økonomiske rammene til idretten, ved å arbeide for bedre ordninger og økte rammer fra Staten og Norges idrettsforbund
  • sammen med toppidrettslag, arbeide for å bedre rammevilkår og støtteordninger for talentutvikling
  • at kommunen viderefører den gode garantiordningen de har for finansiering av anlegg
  • at kommunen likebehandler kommunens- og idrettslagenes anlegg
  • at kommunen skal være en ja-kommune for å sikre at lag og foreninger kan fortsette utvikling av anlegg og aktiviteter
  • sørge for at idretten er fokusert på kjønns- og seksualitetsmangfold og skeives deltakelse i idretten
  • se på muligheten for at idrettslag kan få gratis trening i helger, på lik linje med ukedager