På lag med Tønsberg

Inkluderende og trygge ungdomsmiljøer

I Tønsberg er mange ungdommer aktive i organisert idrett og andre fritidsaktiviteter. Dessverre er deltakelsen synkende, og nedgangen startet før pandemien. Foreldrenes økonomi er for noen et hinder for at barn og unge deltar i en organisert fritidsaktivitet. I tillegg er andelen unge som havner utenfor, økende, og flere unge sliter med psykisk uhelse. Tønsberg Høyre vil at alle skal kunne delta på fritidsaktiviteter, uavhengig av tykkelsen på foreldrenes lommebok. Høyre vil styrke innsatsen mot utenforskap blant unge i Tønsberg.

Tønsberg Høyre vil:

• arbeide for fritidstilbudet til barn og ungdom i områder med levekårsutfordringer
  • arbeide for å etablere møteplasser i nærmiljøet som et viktig tiltak i folkehelse- og inkluderingsarbeidet i samarbeid med Frivilligsentralen og andre relevante aktører
  • samarbeide tett med politiet om forebyggende arbeid og tidlig innsats mot ungdomskriminalitet, vold, rus og radikalisering og aktivt ta del i politiets nasjonale piloter og forsøksordninger
  • ha et tett samarbeid mellom kommunen, velforeninger, idrettslag og andre lokale organisasjoner i de ulike delene av kommunen om forebygging av utenforskap blant barn og unge
  • øke støtten til frivillige aktører som bidrar til trygghet i lokalmiljøet