En kvinne holder armen sin rundt en kvinne

På lag med Tønsberg

Høyres visjon for Norge er et samfunn med muligheter for alle

Psykisk helse

Undersøkelser viser at det er stadig flere som har psykiske helseutfordringer. Én av seks har en psykisk lidelse, og kun én av fire med symptomer på depresjon ber om helsehjelp. Samtidig øker ventetiden for helsehjelp. Tønsberg Høyre vil at de som trenger hjelp med psykiske helseutfordringer skal få rask og god hjelp, gjennom blant annet flere gode lavterskeltilbud og møteplasser, slik at man unngår at problemene vokser seg enda større.

Tønsberg Høyre vil arbeide for at Helse Sør-Øst fortsatt skal benytte seg av gode, private helseaktører innen psykisk helsevern og rusomsorg slik at de som trenger hjelp, får rask og god hjelp når de trenger det.

Tønsberg Høyre vil:

• sikre at kommunen har gode pakkeforløp for psykisk helse og rus og styrke psykisk helsetjeneste til voksne for å korte ned ventetid
  • arbeide for et tettere samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og de kommunale helsetjenestene om psykisk helse
  • at alle innbyggere som har behov for det, får tilgang til et kommunalt lavterskeltilbud innenfor psykisk helse
  • at det skal arbeides målbevisst for å redusere antall selvmord, gjennom blant annet å sikre kompetanse om psykisk helse og selvmordsforebygging hos helsepersonell og de som arbeider med barn og unge
  • etablere et Fontenehus i Tønsberg som lavterskeltilbud for personer med psykiske helseutfordringer
  • styrke samarbeidet mellom det offentlig, private og frivilligheten for å fange opp og forebygge utenforskap
  • innføre lavterskeltilbudet Rask psykisk Helsehjelp (RPH) for personer med milde til moderate psykiske helseplager og arbeide for å få ned ventetiden mellom henvisning og første time

Les mer om hvordan vi vil styrke tjenestene rundt psykisk helse for barn og unge her: