På lag med Tønsberg

Tønsberg Høyre vil styrke laget rundt våre barn og unge gjennom å få flere yrkesgrupper inn i skolen, samtidig som vi vil sikre at alle tjenester som arbeider med barn og unge, snakker sammen for å bygge et sterkt lag rundt våre barn og unge. 

Tidlig innsats og inkluderende fellesskap

Barnehagene og skolene i Tønsberg skal være en arena for glede og mestring og bidra til at alle barn får en god start på livet. Tidlig innsats skal gi flere barn hjelp med en gang utfordringene oppstår. Tønsberg Høyre vil arbeide for at vi fanger opp barn som sliter og gi dem hjelp tidlig slik at de ikke blir hengende etter, og fange opp barn som opplever mobbing, vanskelige familiesituasjoner eller har psykiske plager. Vi skal gi alle barn og unge den hjelpen de trenger, når de trenger den.

De siste årene har andelen elever som trenger ekstra tilrettelegging i skolen, økt, men fremdeles får ikke alle den hjelpen de trenger. Flere lærere opplever at de får stadig nye roller som tar fokuset bort fra læring og undervisning. Tønsberg Høyre vil styrke laget rundt våre barn og unge gjennom å få flere yrkesgrupper inn i skolen, samtidig som vi vil sikre at alle tjenester som arbeider med barn og unge, snakker sammen for å bygge et sterkt lag rundt våre barn og unge. 

Bedre tverrfaglig samarbeid

Tønsberg Høyre vil:

  • sikre tverrfaglig samarbeid mellom alle tjenester som arbeider med barn og unge
  • utarbeide en plan for en mer helhetlig oppvekst i Tønsberg
  • sikre at alle ansatte som arbeider med barn og unge, har kunnskap om beskyttelses- og risikofaktorer, samt tegn og signaler som kan gi grunnlag for å oppdage utsatte barn og unge 
  • arbeide for at alle skolene i Tønsberg blir autorisert som «dysleksivennlige»
  • sørge for at elever som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning, får tilbud om intensivopplæring eller andre tilpassede opplæringsløp

Styrke laget rundt våre barn og unge

Tønsberg Høyre vil:

  • styrke laget rundt eleven ved å satse på skolehelsetjenesten og å få flere yrkesgrupper inn i skolen 
  • styrke pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) med flere ressurser og øke kompetansen
  • at ansatte som gir spesialpedagogisk hjelp, skal ha formell pedagogisk eller spesialpedagogisk kompetanse
  • sikre ekstra ressurser til skoler og barnehager i områder med levekårsutfordringer