En bedre og billigere bymljøpakke for Tromsøs innbyggere

Gruppeleder Erlend Svardal Bøe forklarer Høyres forslag til reduserte kostnader og hvordan vi vil legge til rette for en bedre og billigere bymljøpakke for Tromsøs innbyggere.

Høyres kommunestyregruppe har vedtatt hva vi ønsker å gjøre for å få til en billigere og bedre bymiljøavtale for Tromsøs innbyggere. Når vi vet at den økonomiske belastningen til innbyggerne i Tromsø er blitt større gjennom doblingen av eiendomsskatten i denne perioden, mener vi at en foreslåtte bompakken i sin nåværende form gjør det for dyrt å bo i Tromsø. Dette er forslagene vi jobber for i våre forhandlinger med de andre partiene:

1) Antall bomstasjoner skal reduseres for at innkrevingskostnadene blir betydelig mindre enn skissert.

– Høyre ønsker å redusere antallet bomstasjoner fordi vi har sett at den innkrevingskostnaden som er presentert er alt for høy. Her snakker vi om nesten 600 millioner kroner for 15 bomstasjoner. Da ønsker vi å se på muligheten for å redusere stasjoner som igjen vil bety at vi får betydelig mindre i administrasjonskostnader. Disse pengene kan vi bruke på andre tiltak i pakken, sier Bøe.

2) En innkrevingkombinasjon av bompenger og drivstoffavgift skal utredes.

– Vi vil se på muligheten til å øke drivstoffavgiften til to eller tre kroner for å kunne kombinere dette med bruken av bompenger. Vegdirektoratet er allerede i gang med en slik utredning og det arbeides med å endre vegtrafikkloven slik at det er mulig å kombinere begge deler.

3) Det legges til grunn et månedstak på 60 passeringer i pakken.

– I dag er forslaget at vi skal ha 100 månedspasseringer. Vi ønsker å ta den ned til 60, noe som vil lette byrden for næringslivet og småbarnsfamilier. Vi skal ha respekt for at dette blir en økonomisk belastning for de som skal være med å finansiere denne pakken, som er innbyggerne.

4) Det skal ikke være dobbel takst for kjøretøy i takstgruppe 2.

– Her er det snakk om tungtransport. Næringslivet er avhengig av å få frem varene på en skikkelig måte. Vi mener at de ikke skal ha dobbel takst ved passering, men helt vanlig takst. Denne merkostnaden vil uansett bare gå ut over innbyggerne i økte priser, noe som ikke er rimelig.

5) Det skal utredes å utvide «timesregelen» til 90 minutter.

– Vi vil at det skal utredes å utvide times-regelen fra 60 til 90 minutter. Men dette er som sagt et ønske om en kort utredning av de økonomiske konsekvensene dette vil ha for pakken.

6) Det skal legges frem en prosjektliste med tiltak i prioritert rekkefølge og med kostnadsanslag per prosjekt.

– I forslaget er det laget en liste over prosjekter, men vi ønsker at det tidlig skal være en diskusjon på prioriteringene. Nå har vi bare masse ulike prosjekt som ikke er prioritert. Vi må også ha god kostnadsoversikt, slik at vi ikke får store overskridelser. Det er i tillegg slik at innbyggerne skal vite hva de får tilbake ved å betale.

7) Kvaløyforbindelsen tas ut av pakken og vurderes som separat prosjekt på et senere tidspunkt og sett i sammenheng med konsekvensutredning av kystriksvei.

– Grunnen til det er at Statens vegvesen har gått ut og sagt at de vil utrede kystriksveien. Det mener vi er et nytt og spennede moment som må med i beregningen. Hvis vi kan få denne muligheten, bør vi ta ut forbindelsen av pakken. Da sparer vi 1,6 milliarder på hele pakken. Det er heller ikke sikkert at en ny Kvaløyaforbindelse over til Selnes kvalifiserer til en bymiljøavtale. Det er noe som det må forhandles med staten om. Da må vi også tenke på flere finansieringsalternativer for en ny Kvaløyaforbindelse.

8) Uterom sentrum endres fra 400 millioner kroner til 100 millioner kroner.

– Det handler om at vi må se på hva pakken faktisk er. Den handler om vei, gange, sykkel og kollektiv. Da må vi innrette pengene mot hovedmålet, og det er kanskje ikke uterom i sentrum bilistene i første omgang skal finansiere.

9) F2 (Hovedveg mellom Lufthavn-Giæverbukta) tas ut av pakken.

– Her vil vi spare ytterligere 470 millioner kroner. Dette prosjektet er knyttet til Kvaløyaforbindelsen via Selnes, som vi ønsker å ta ut av pakken.

10) Pakkens levetid settes da til 5,6 milliarder kroner + kollektivfelt (Kvaløya) og en nedbetalingstid på 20 år.

11) Brukerbetaling skal maksimum være 50 % av pakken. Resten skal dekkes av stat/fylke/kommune.

– Dette punktet, sammen med punktet over, fører til at vi reduserer brukerbetalingen for innbyggerne i Tromsø med 1,2 milliarder. Hovedmålet til Høyre er å gjøre pakken billigere og bedre for innbyggerne.

12) Høyre ber om at det prioriteres et kollektivfelt fra Eidkjosen først i perioden.

– Dette punktet må også sees i sammenheng med punktene over og frafallet av Kvaløyforbindelsen.