Koronavirus - om råd, anbefalinger og pålegg

Kjære alle sammen.

De siste dagene har vært helt uvirkelige for de aller fleste av oss. Vi er i en situasjon, trolig ingen av oss har vært i tidligere.

Situasjonen er alvorlig og den vil kreve mye av oss alle sammen. Vi blir satt på en stor prøve - også her i Malvik.

Har du fått karantene, vær hjemme, uansett om du føler deg frisk. Vi gjør ikke dette for oss selv, men for hele samfunnet. Vi må vaske hendene ofte og ikke utsette andre for smitte ved å håndhilse eller klemme. Det er ingen stor og komplisert jobb. Men den er svært viktig.

Forbud og stenging

Torsdag 12. mars innførte regjeringen de strengeste tiltakene Norge har hatt i fredstid.

Helsedirektoratet stengte alle barnehager og skoler i hele landet. Det ble innført forbud mot kulturarrangementer, idrettsarrangementer og organisert idrettsaktivitet både innendørs og utendørs.

Alle virksomheter i serveringsbransjen med unntak av serveringssteder der det foregår servering av mat, det vil si kantiner og spisesteder som kan legge til rette for at besøkende kan holde minst 1 meters avstand. Servering av mat skal ikke skje som buffet. Serveringsbransjen omfatter restaurant, bar, pub og uteliv. Treningssentre, virksomheter som tilbyr frisørtjenester, hudpleie, massasje og kroppspleie, tatovering, hulltaking (piercing) og liknende må stenge . Det samme må svømmehaller, badeland og liknende. Det ble innført restriksjoner for besøkende til alle landets helseinstitusjoner og innføring av adgangskontroll for å ivareta smittevern for pasienter i landets helseinstitusjoner.

Frarådninger

14. mars frarådet Utenriksdepartementet reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Reiserådet gjelder i første omgang til 14. april. Norske flyplasser stenger ikke. Alle norske borgere og personer som bor eller arbeider i Norge, slipper fortsatt inn i landet.

Innenriks flyvninger går som normalt. Dersom man ikke lander på sin endelige destinasjon i Norge, vil det aksepteres videre flyvning til endelig destinasjon for karantene der.

Offshore helikoptertrafikk går som normalt og alt av frakt tillates avviklet som normalt.

Oppfordring kan bli forbud

Regjeringen oppfordret nasjonen til å ikke reise på hytten.

Bakgrunnen for dette rådet, er at hyttene ofte ligger i små kommuner som ikke har lege- eller helsekapasitet til å ivareta flere enn sine egne innbyggere.

De som reiser på hyttene gjør det vanskelig for kommunene å kunne ivareta sin viktigste oppgave; nemlig liv og helse.

Statsministeren var lørdag 14. mars tydelig da hun oppfordret alle som var på hytten sin om å dra hjem.

Og sa: Vi vil, hvis nødvendig, bruke Sivilforsvaret til å oppsøke hytter og minne folk på at de bør reise hjem.

Til tross for den sterke oppfordringen, valgt mange uansett å reist på hytta, stikk i strid med alle advarsler.

Søndag 15. mars gjentok Helseminister Høie dette, og ba folk som er føler seg friske og raske, om å komme seg hjem på vanlig måte, så raskt som mulig.

Skulle ikke den sterke anmodningen fra statsministeren, om å pakke sakene sine og reise hjem, bli fulgt. Vil regjeringen måtte se seg nødt til å forby dem å oppholde seg på hytta.

På vei hjem; Unngå å stoppe og ikke være i nærkontakt med andre på veien. Hvis du har symptomer bør du være ekstra oppmerksom med å ikke komme i kontakt med andre på vei hjem. Klarer du ikke å komme seg hjem på egen hånd, fordi du er syk, skal man ta kontakt med legevakten.

Stå sammen

Vi i Malvik Høyre oppfordrer alle til å følge alle de råd, anbefalinger op pålegg som måtte komme. Nå må vi stå sammen. Stå sammen, for å ta vare på hverandre.

Vi må gjøre hva vi kan for å hindre at smitten sprer seg til eldre mennesker og folk med underliggende sykdom. Mange vil fint tåle å få viruset, men mange blant oss er utsatt for å bli syke.

Vi vet at dette vil kreve mye av oss, og vi vet ikke for hvor lang tid. Men vi i Malvik Høyre er sikker på at vi kan klare å gjøre dette sammen, med det overordnede budskapet at vi tar en ekstra dugnad for de som ikke vil klare dette viruset.

Husk; Viruset er så smittsomt at vi ikke kan ta på hverandre. Men vi kan ta vare på hverandre.

Halvard DahleLeder

Eva Lundemo Fosmo, Gruppeleder