Debattnotat skrevet til fylkesårsmøte i Trøndelag Høyre 2024, av programkomiteen Trøndelag Høyre ved Andrea Nogva, Amund Lein og Ivar Haarstad

NHO

Trøndelag, i likhet med resten av Norge, er i en utkant i globalt perspektiv. Likevel er mange av bedriftene i Trøndelag selv aktører og leverandør i et internasjonalt marked.
Kompetanse står sentralt i kampen om økt verdiskapning, nye arbeidsplasser og økt arbeidsinkludering.

I Trøndelag står F.o.U.o.I svært høyt, med mange gode innovasjonsmiljøer, akademia og kultur for kontinuerlig utvikling. Skal vi ta ut potensialet må privat næringsliv være i takt og tett samhandling med akademia og andre organisasjoner som skal trigge innovasjon og utvikling.

Trøndelag, som resten av landet, har mål om nullutslipp innen 2050, Sammen med behovet for energi til verdiskapning (industri/næringsliv) og opprettholdelse av levestandard, gir utfasing en stor mangel på energi i fylket vårt, og vi står overfor en kommende kraftmangel.

I tillegg er dagens arbeidsliv preget av høy kompetanse, og et stort behov for kontinuerlig læring. Dette krever at vi utvikler lærende organisasjoner, hvor kompetanse er en nøkkelressurs, og hvor norske bedrifters konkurransefortrinn skapes.

Til diskusjon:

Et overordnet økonomisk problem med AP/SP regjeringens næringspolitiske styringssignaler er at de vil medføre at mer menneskelig og finansiell kapital og utvikling/innovasjon vil presses inn i politisk styrte prosesser.
Høyre vil styrke reel verdiskapning, og styrke norsk næringsliv sin posisjon internasjonalt. Høyre tenker at de største hindrene for vekst og verdiskaping er høye skatter, omfattende reguleringer, uforutsigbare rammevilkår og mangel på riktig kompetanse. Skal vi legge til rette for at det skapes flere jobber må vi gjøre noe med det som bedriftene opplever som hindringer. For Høyre er det essensielt med en konstruktiv dialog med våre verdiskapere, slik at vi også i fremtiden kan ha norsk eierskap og et konkurransedyktig næringsliv.

Vi diskuterer hvilken konkret politikk vil Høyre gjennomføre for å bidra til verdiskapning i Norge

Kommunalt nivå: Sikre nok tomter til næringsformål, ha en effektiv reguleringsprosess og sikre god kvalitet på kommunale tjenester.

Fylkeskommunalt nivå: Bruk av fylkeskommunale midler til næringsutvikling og havbrukskonsesjoner.

Statlig nivå: Vei og annen infrastruktur for transport, sikre nok kapital, sikre nok penger til forskning og utvikling, hindre konkurransevridende effekt av statlige vedtak.

* Høyre vil fjerne grunnrentebeskatning for havbruket, med mål om å styrke verdiskapningen i Norge?
* Høyre vil innføre differansekontrakter, for å bidra til å dekke deler av merkostnaden mellom fossile og grønne løsninger?
* Høyre vil styrke fiskeriet, gjennom og gi fisken full markedsadgang gjennom EU-medlemskap?
* Høyre vil gi bønder større mulighet for lønnsom drift, ved satsning på bærekraft i det norske landbruket og matsystemet, og gjennom det bidra til utvikling av distrikts økonomien og bøndenes levekår.
* Høyre vil fjerne formuesskatt på arbeidende kapital?
* Høyre vil styrke EØS-avtalen?
* Høyre vil styrke de konkurransefremmende tiltakene i meierisektoren?
* Høyre vil gjøre SIVA til en kommunal samarbeidspartner på utvikling av nye næringsarealer?
* Høyre ønsker å satse på FOU konsesjoner i havbruket?
* Høyre vil styrke samhandlingen mellom lokalt næringsliv og den videregående skolen. Dette innebærer også utplassering av elever som går studieforberedende fag?
* Høyre vil at alle veier inn til regionsenter, havner og industriområder skal åpnes for kjøring med modulvogntog?