Trondheim Høyres
bystyreprogram
2023 – 2027

Innledning: En by for alle

Trondheim er en bra by. Skal Trondheim bli enda bedre må vi ha ambisjoner om å redusere utenforskapet, sikre innbyggerne enda bedre tjenester og ha offensive ambisjoner for hva vi sammen skal få til her i byen. Høyre går til valg på å inkludere flere. Gjennom tidlig innsats i skolen, gode tjenester til de som trenger det, og en mer offensiv byutvikling ønsker vi å ta byen til nye høyder.

Høyre ønsker å ta i bruk hele laget, ved å satse på frivilligheten, inkludere flere aktører, og la alle som vil bidra til å gjøre Trondheim til en bedre plass å bo, og leve i årene som kommer. Om vi får din stemme lover vi å bruke den fornuftig.

1. En god start på livet

Høyres overordnede mål:

• Oppveksten i Trondheim skal være så god at alle barn greier å fullføre videregående skole.
  • Alle barn i Trondheim skal oppleve trivsel og mestring, ikke mobbing og frafall.
  • Læreren skal ha tid til å være lærer, da må laget rundt eleven styrkes.
En god start på livet

Høyres visjon er en skole som gir alle like muligheter. Vi vil jobbe for en god skole med trivsel, mestring og læringsglede, der alle elever opplever like muligheter til å lykkes uavhengig av bakgrunn. Ingen barn skal gå ut av skolen uten å kunne lese, skrive og regne skikkelig. En god skole er den beste måten å bekjempe sosial ulikhet og utenforskap. Skolen skal legge til rette for god integrering og inkludering uavhengig av elevenes evner og bakgrunn.

Som skoleeier skal vi ha klare forventninger til og ambisjoner for skolene. Høyre vil at kommunen skal være en tydeligere skoleeier og systematisk utvikle skolen. Samtidig som vi anerkjenner at skolene er forskjellige og at rektoren og lærerne sitter på kunnskapen om den enkelte skole og elevenes behov. Skolene skal få utvikle sine særpreg. Skolene skal få peke ut sine egne satsingsområder og dyrke sin egenart, enten det handler om spesielle faglige satsinger, samarbeid med bedrifter og organisasjoner i nærmiljøet, kulturell profil, eller annet. Dette vil føre til mer trivsel, og bedre læring på skolen.

Alle skal ha mulighet til en god oppvekst og en god utdannelse. Barnehage og skole skal gi den enkelte trygge rammer og nødvendige ferdigheter til å klare seg gjennom resten av livet.

Høyre mener hele oppveksten til barn og unge må ses under ett. Barnehagen, grunnskolen og de videregående skolene utgjør et samlet løp som gir barn og unge kompetanse til å mestre livet. Derfor er det viktig å sikre gode overganger mellom de ulike fasene i oppveksten. Høyre ønsker derfor at Trondheim kommune på sikt skal overta driften av de videregående skolene i byen. Dette gjør at man kan styrke oppfølgingen av elevene gjennom hele skoleløpet, spesielt i sårbare overgangsfaser.

Dyktige og engasjerte lærere er den enkeltfaktor som sterkest påvirker skolegangen til elevene. Høyre vil sikre læreren tid til å være lærer. Lærerne skal ha en rett og en plikt til faglig oppdatering.

Teknologihovedstaden Trondheim har utdannings- og forskningsmiljøer som er verdensledende på sine felt. Høyre vil være pådrivere for et godt samarbeid mellom teknologibedrifter, forskningsmiljøene og skolen. Universitetsskolesamarbeidet mellom NTNU, fylkeskommunen og Trondheim kommune kan være en modell for hvordan man også kan koble på andre forskningsmiljø og næringslivet for å skape et læringsmiljø som gir livsmestring og som sikrer elevene og byen kompetanse som vi trenger i fremtiden.

Trondheim skal gi alle elever en trygg skolehverdag, fri for mobbing. Det skal være trygt på skoleveien, respekt for læreren og orden i klasserommet. For elever i skolen gjelder også retten til et trygt arbeidsmiljø.

2. Trygge og gode barnehager

Trygge og gode barnehager

Høyre vil ha et variert barnehagetilbud med høy kvalitet og godt innhold. Du skal kunne velge den barnehagen som passer best for deg og ditt barn, og få et tilbud dere er fornøyd med. Vi vil legge til rette for et mangfoldig barnehagetilbud og likebehandle kommunale og private barnehager. Barnehagen skal gjennom god omsorg, bidra til trygge barn.

Barnehagen skal være en plass for lek og læring og gi barn kunnskap om fellesskap og sosialt samspill. Barnehageplass kan gi grunnlag for å lykkes i skolen og dermed hindre frafall.

Trondheim Høyre vil:

• Legge til rette for mer fleksibel åpningstid i barnehager tilpasset folks ulike arbeidsmønster
  • Sørge for et tilgjengelig barnehagetilbud gjennom hele sommeren.
  • Sikre minimum to barnehageopptak i året.
  • Samarbeide med private og ideelle aktører i barnehageutbygginger.
  • Innføre redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid i barnehagen til lavinntektsfamilier.
  • Tilby etter- og videreutdanning for å øke kompetansen hos ansatte og ledere i barnehagene.
  • Stille strengere krav til norskferdigheter for barnehageansatte, og gi nødvendig hjelp til barn som har svake språkferdigheter.
  • Styrke tilsynet med kommunenes tildeling av offentlig tilskudd.
  • Samarbeide med Vitensenteret om å etablere en teknologibarnehage på Nyhavna.
  • Bevare det samiskspråklige barnehagetilbudet på Ferista
  • Stimulere leselysten ved å koble barnehagene og bibliotekene tettere sammen.

3. Tidlig innsats

Mange elever går ut av skolen uten å kunne lese og skrive godt nok. Høyre mener hjelpen må komme tidligere i skoleløpet, i barnehagen og barnetrinnene. Når utfordringer fanges opp tidlig, er det enklere å sette inn tiltak som virker.

De som har behov for det skal få hjelp av spesialpedagoger. Høyre mener det er nødvendig med en reform for å flytte fagressurser fra utredning og administrasjon til innsats i klasserommene. Dette skal ikke gå på bekostning av enkeltelevens rettigheter og sikkerhet.

Trondheimsskolen skal være i front nasjonalt når det gjelder reform i spesialundervisningen, slik at barn og unge som sliter raskt får riktig hjelp. Det vil bygge tillit mellom skolen og hjemmet.

Trondheim Høyre vil:

• Prioritere tidlig innsats i skole og barnehage og sikre at alle barn kan å lese, skrive og regne godt nok.
  • Tilpasse undervisningen bedre til den enkelte elev, enten eleven trenger ekstra oppfølging eller ekstra utfordringer, gjennom varierte undervisningsformer og tidsbegrenset nivådeling.
  • Styrke samarbeidet mellom barnehage og skole for å lette overgangen og for å fange opp behov for tidlig innsats.
  • Øke fokus på lek, moro og trygghet for de yngste i utdanningsløpet.

4. Kunnskap og kvalitet i Trondheimsskolen

Høyre vil at minst 9 av 10 elever skal fullføre videregående opplæring innen 2030. Trondheim skal være en spennende arbeidsplass for dyktige lærere. Læreren skal få tilbud om faglig påfyll og muligheter til å utvikle seg profesjonelt, også uten å måtte søke seg bort fra klasserommet. Læreren skal oppleve tillit til sitt faglige skjønn, og kunne utvikle seg i et godt arbeidsmiljø.

Høyre ønsker å styrke laget rundt eleven ved at flere yrkesgrupper får plass i skolen, blant annet for at læreren skal få mer tid til å være lærer. Trondheim Høyre vil blant annet prøve ut en ordning med skolemiljøagenter. Formålet er å følge opp utfordringer knyttet til fravær, mobbing og andre forhold som påvirker trivsel og læringsmiljø.

Alt for mange voksne står i dag uten fullført videregående opplæring og jobb. Dette må gjøres noe med for å bekjempe utenforskapet i Trondheim.

Høyre mener at det å sette krav til ungdommene og ha ambisjoner om at de lykkes betyr at vi bryr oss. Høyre har som ambisjon at Trondheim skal ha de beste skoleresultatene sammenlignet med de andre norske storbyene

Trondheim Høyre vil:

• Styrke praktisk undervisning i skolen.
  • Ha fritt skolevalg som gir foreldre en reell rett til å velge en annen enn nærskolen for sine barn.
  • Sikre at flere voksne som ikke har fullført videregående opplæring gis en reell mulighet til fullføring av videregående skole. Gjennom blant annet mer modulbasert opplæring, fleksibelt opptak og økt bruk av ordningen “fagbrev på jobb”.
  • Jobbe for at lærere oppfyller kravene til fordypning i fagene de underviser i og prioritere etter- og videreutdanning til lærere.
  • Beholde lærerspesialistordningen og prøve ut flere karriereveier i skolen for lærere som brenner for god undervisning i klasserommet.
  • At alle rektorer og mellomledere skal ha rektorutdanning eller relevant ledelsesutdanning.
  • At rektorer og mellomledere skal ha tid til å utøve ledelse. Dette sikres gjennom en styrking av lederressursen til skolen. Skolene kan selv vurdere om de skal bruke ressursen på å utvide egen ledelse, eller om de skal redusere undervisningstid for avdelingsledere.
  • Etablere en ordning der universitets- og høyskoleansatte kan praktisere i grunnskolen som en del av forskningsinnsatsen.
  • Samarbeide med friskoler og private aktører som tilbyr alternative opplæringstilbud i kommunen.
  • Styrke samarbeidet med frivilligheten for å sikre bedre leksehjelp og andre aktiviteter etter skoletid.
  • Sikre gode engelskspråklige og internasjonale skole- og barnehagetilbud i Trondheim.
  • Ivareta den gode tegnspråklige kompetansen som er bygget opp i Trondheim, og at tegnspråklig kompetanse blir sikret både i barnehage og skole.
  • Gjøre det lettere for skolene å ta i bruk alternative opplæringsarenaer for elever som står i fare for å droppe ut og gi skoleleder, lærer, foreldre og elev makten til å ta beslutningen om å ta dette i bruk. Skoleeier har ansvar for kvalitetssikring av tilbudet.
  • Styrke rådgivnings- og karriereveiledningstjenesten og innføre kompetansekrav til rådgivere i skolen.
  • Sikre samiskspråklig undervisningstilbud i barne- og ungdomstrinnet til de som har krav til det.
  • Videreutvikle og forbedre «Mino Ung» som sikrer unge Innvandrere med mangelfull grunnskole en rask og god integrering

5. Et godt læringsmiljø og en trygg barndom

En trygg og mobbefri skole er en betingelse for godt læringsmiljø. Tidlig innsats handler også om å fange opp elever som opplever mobbing, vanskelig familiesituasjon eller psykiske plager. Høyre mener dette er utfordringer som krever mer oppmerksomhet og mer innsats.

Alle barn skal ha muligheten til en trygg oppvekst med god omsorg. Barnevernet skal være der for barn og familier som trenger hjelp. Barnevernet skal gi alle barn lik rett til beskyttelse. Barn under barnevernets omsorg skal sikres oppfølging som gjør at de har like gode muligheter i livet som andre barn.

Barn skal bli hørt og tatt på alvor. Å lytte til barn og barns erfaringer gjør det mulig å utvikle bedre og mer treffsikre tjenester for de som trenger hjelp. “Mitt liv”-arbeidet i regi av Norsk fosterhjemsforening, er eksempel på hvordan vi kan skaffe mer kunnskap om hvordan tjenestene innenfor barnevern, barne- og ungdomspsykiatri og andre hjelpetiltak kan forbedres.

Barn og unge må gjennom barnehage og skole sikres informasjon og kunnskap om hva de har rett til, hva voksne ikke har lov til å utsette barn for, og hvor de kan få hjelp hvis de trenger det.

Trondheim Høyre vil:

• At det skal være nulltoleranse for mobbing, trakassering og voldsbruk i skolen.
  • Satse på forebyggende tilbud med lav terskel, som skolehelsetjeneste og helsestasjon.
  • I saker med mobbing over tid skal mobberen bytte skole om dette er hensiktsmessig for miljøet.
  • Ha en større satsing på tverrfaglig samarbeid i skolen, for eksempel med psykologer, spesialpedagoger, miljøterapeuter, rådgivere, sosionomer og helsesykepleiere.
  • Innføre digitale kjøreregler for å få et bedre læringsmiljø, og i samarbeid med politiet sørge for at alle ungdomsskoler har tilbud om opplæring fra forebyggendegruppen om hvilke lover og regler som gjelder på internett.
  • Styrke det tverrfaglige samarbeidet mellom barnevern, skolehelsetjenesten, skole, barnehage og politi hvor målet er forebygging, avdekking og bekjempelse av vold og seksuelle overgrep mot barn og unge.
  • Sikre LHBTIQ+-kompetanse i skolen og familievernet slik at foreldre som ønsker det kan få veiledning, og at LHBTIQ+-unge får bistand ved behov.
  • Sikre at barn med spesialpedagogiske vedtak og nedsatt funksjonsevne får den hjelpen de trenger.
  • At ansatte i barnehage og skole skal ha god kompetanse om forebygging, avdekking og bekjempelse av mobbing, vold og overgrep.
  • Styrke barnevernet og bidra til et godt og profesjonelt barnevern som setter barnas behov først.
  • At barne- og familietjenesten innhenter informasjon fra barn som mottar tjenester om hvordan de opplever det, og bruker informasjonen som grunnlag for forbedringer.
  • Styrke omsorgsstasjonen for barn og unge slik at alle barn har et psykologtilbud.
  • Innføre en ordning med digital helsesykepleier for å senke terskelen inn til skolehelsetjenesten, også når helsesykepleieren på skolen er opptatt.
  • Barnets beste skal alltid legges til grunn når man velger tiltak for det enkelte barn.
  • Sikre gode rammevilkår for Uteseksjonen.
  • Styrke Ambulant Familieteam.
  • Oppfylle lovkravene om saksbehandlingstid i barne- og familietjenesten, ved involvering av private aktører når kommunen ikke oppfyller sine forpliktelser på egen hånd.
  • Tilrettelegge for at helsesykepleier alltid er på skolen i skoletiden.

6. Studiebyen Trondheim

God studentvelferd og flere muligheter for byens studenter er viktig for at Trondheim skal være en aktiv og attraktivt studieby.

Høyre har en visjon om at Trondheim skal bli Nordens beste studieby. Trondheim kommune må derfor bidra til å utvikle og styrke rammene rundt studentene, herunder legge rette for utbygging av studentboliger.

Studentenes deltakelse i kultur- og samfunnslivet bidrar til et bredere tilbud til byens innbyggere. Høyre mener vi må støtte opp om frivillighetskulturen som gjør Trondheim til en god studieby, og sikre at studentfrivilligheten har gode vilkår for å utvikle seg.

Trondheim Høyre vil:

• Legge til rette for et variert boligmarked i Trondheim, for å sikre at nye studenter har tilgang til et sted å bo.
  • Samarbeide med universitetene, høyskolene, studentsamskipnaden, Studentersamfundet, og studentforeninger om å utvikle Trondheim som studieby.
  • Sikre et godt helsetilbud til byens studenter, inkludert å styrke det psykiske helsetilbudet.
  • Jobbe for studentrabatt på enkeltbilletter på bussen.
  • At kommunen aktivt følger opp sin tilsynsrolle også for utleieboliger.
  • At kommunen skal jobbe mer for tilrettelegging for studentfrivilligheten, slik at vi får flere studenter i frivilligheten.
  • Styrke samarbeidet med SiT og velferdstinget gjennom satsingen StudyTrondheim.

7. Bedre hjelp til de som trenger det mest

Høyres overordnede mål:

• Styrke det kommunale arbeidet innen rusomsorg og psykiatri gjennom samarbeid med frivillighet, ideelle og private aktører.
  • Gjennomføre et frivillighetsløft.
  • Satse på flere lavterskeltilbud, slik at flere kan få hjelp tidligere.

Høyre vil at Trondheim Kommune skal bli best i landet på arbeidet mot utenforskap. Kvaliteten på et samfunn bør måles ut ifra hvor flinke vi er til å ta vare på de som har det vanskeligst blant oss.

Utenforskapet er en av de største utfordringene i Trondheim, et problem som stadig vokser. For mange faller i dag utenfor. Trondheim er en av byene i Norge med flest overdosedødsfall, vi har økning i antall akuttvedtak overfor barn med omsorgssvikt og flere sliter med psykisk sykdom. Bo- og aktivitetstilbudet for de med psykisk funksjonsnedsettelse er blitt underprioritert. Høyre ønsker at det må bli lettere å oppsøke hjelp uansett hva du sliter med, og ved tidlig innsats forebygger vi større problemer senere. Kommunen skal være der mer for de som trenger det mest.

8. Rusomsorg og psykiatrisk helsehjelp

Rusavhengige og personer med alvorlige psykiske helseutfordringer er mennesker som trenger et særlig godt tilbud fra det offentlige. Uteseksjonen i kommunen arbeider målrettet for ungdom med rusutfordringer.

Personer med kombinerte rus- og psykiatriske helseutfordringer er en gruppe som har hatt utfordrende boforhold. Trondheim Høyre vil bidra til å sikre stabile og egnede boliger for denne gruppen, gjennom samarbeid med private og frivillige aktører.

Trondheim Høyre vil:

• Sikre spredning av psykiatriboliger i Trondheim.
  • Styrke det kommunale tilbudet rusomsorg i samarbeid med frivilligheten og private.
  • Sikre etablering av stabile og egnede boforhold for personer med utfordringer innen rus.
  • Styrke psykiatritilbudet i Trondheim, i samarbeid med ideelle og private.
  • At det private tilbudet av psykiatere med driftsavtale bør økes.

9. En tryggere by

Høyre vil styrke innsatsen mot kriminalitet folk opplever i hverdagen. Dette er alvorlig kriminalitet som vold, overgrep og mishandling i hjemmet, seksuelle overgrep mot barn på internett og digital svindel. Folk skal føle seg trygge i eget hjem, på internett og i det offentlige rom.

Det er viktig med nær samhandling med kommuner og andre lokale samarbeidspartnere, særlig barnevernstjenesten, for å bekjempe vold i nære relasjoner. Mange barn og unge lever med utfordrende omsorgsbetingelser i hjemmet. Trondheim kommune har hatt en økning i akuttvedtak for denne gruppen barn og unge. For å sikre gode oppvekstsvilkår for barn og unge, ønsker Høyre å styrke Ambulant familieteam, som er et eget innsatsteam som arbeider med familier i akutte kriser.

Trondheim Høyre vil:

• Sikre bedre hjelp til ofre av seksuelle overgrep.
  • Styrke samarbeidet med utelivsbransjen i arbeidet med narkotikaproblemer.
  • Sikre at foreldre får oppdatert og tilgjengelig informasjon om risiko for overgrep på internett.
  • Øke kunnskapen om risikofaktorer for både vold i nære relasjoner og internettrelaterte overgrep blant ansatte i kommunen.
  • Øke kunnskapen om digital sikkerhet hos eldre, slik at eldre blir trygge digitale brukere.

10. Arbeid, inkludering og næringsliv

Høyre er på lag med de som skaper jobber, fordi grunnplanken i det norske velferdssamfunnet er verdiskapingen i norske bedrifter.

Kommunen skal spille på lag med næringslivet og gi gode rammevilkår for å skape arbeidsplasser. På samme måte skal Trondheim kommune være et godt sted å jobbe og en attraktiv arbeidsplass som leverer tjenester av høy kvalitet. Derfor må Trondheim legge bedre til rette for etablering av nye bedrifter.

Sosial utjevning skjer best ved å sørge for jobb til alle. Så lenge alle har det godt aksepterer man lettere at andre har det bedre. Løsningen er å øke velferden for de som ikke er inkludert i dag. Innsatsen må rettes mot å få alle i jobb.

11. Inkludering, språk og kvalifisering

Det å ha et arbeid å gå til er viktig både for den enkelte og samfunnet. For mange er arbeidsplassen den viktigste sosiale arenaen.

Alle som ønsker skal ha muligheten til å delta i arbeidslivet, det må tilrettelegges der det er behov for det. Kommunen kan bidra gjennom et aktivt samarbeid med NAV, samt gjennom å utvikle målrettede støtteordninger som kan bidra til å få flere inn i arbeidslivet eller sørge for at de som har utfordringer fortsatt kan stå i arbeid. Kommunen skal legge til rette for fleksible løsninger for de som av ulike årsaker har nedsatt arbeidsevne.

For å sikre god inkludering av innvandrere, er det nødvendig med tidlig og god norskopplæring. Aktiv deltagelse i Introduksjonsprogram for innvandrere og andre kurs og sosiale arrangement i privat eller offentlig regi, vil bidra til god integrering. Trondheim kommune skal legge til rette for frivilligheten som bygger bro mellom ulike kulturer.

Høyre vil være en garantist for bo- og aktivitetstilbudet (BOA) til innbyggere med psykisk funksjonsnedsettelse slik at de som trenger det får et godt og verdig tilbud av det offentlige.

Trondheim Høyre vil:

• Jobbe for et verdig bo- og aktivitetstilbud til innbyggere med psykisk funksjonsnedsettelse.
  • Sikre Brukerstyrt Personlig Assistent til alle som har rett på det.
  • Utrede incentiver for å få flere til å stå lengre i jobb og få arbeidsgivere til å beholde og ansette flere arbeidstakere over 62 år.
  • Styrke samarbeidet med og mellom aktører som arbeider for inkludering i arbeidslivet.
  • Senke terskelen for å komme inn i arbeid og utdanning gjennom tilrettelagte arbeidsplasser.
  • Styrke frivilligheten.
  • Sørge for flere lærlingplasser.
  • Inkludere alle i den digitale hverdagen.
  • At Trondheim kommune skal ta en mer aktiv rolle for å hjelpe flere inn på arbeidsmarkedet ved for eksempel å gi flere en jobbmulighet i kommunale enheter og jobbe aktivt ut mot næringsaktører og organisasjoner kommunen samarbeider med om det samme.
  • Sikre brukerorganisasjoner og innvandrerorganisasjoner med et aktivt integreringsarbeid økonomiske rammer  som gir dem mulighet for å utføre sine oppgaver.

12. Verdiskaping og næringsliv

Trondheim har en rekke sterke fagmiljøer innen havbruk, maritim virksomhet, olje og gass, handel, eiendom og finans.

I tillegg har vi NTNU, SINTEF, BI og andre fremragende kompetansemiljøer i byen vår. Med deres bidrag ønsker Høyre å legge til rette for at de gode ideene som diskuteres rundt lunsjbordene i små- og store bedrifter eller som klekkes ut på lesesalen, blir til flere lønnsomme jobber i Trondheim. Høyre vil sikre disse mulighet til å videreutvikle seg i byen, fordi det er avgjørende at vi heier på nyskapende ideer og initiativer som kan sikre at vi går fra ord til handling i næringspolitikken.

Det er ikke kommunens oppgave å peke på hvilke næringer eller hvilke ideer som skal skape fremtidens arbeidsplasser i Trondheim. Høyres oppgave er å sikre gründerne våre og næringslivet vårt konkurransefortrinn i form av tilgang på kompetent arbeidskraft, effektiv saksbehandling, lave gebyrer og konkurransedyktige skatte- og avgiftsnivå. Vi skal heie på næringslivet og alle de som skaper trygge jobber i Trondheim, og slå hardt ned på sosial dumping, svart arbeid og arbeidslivskriminalitet.

Trondheim Høyre vil:

• Etablere et eget hurtigspor for næringslivsinvesteringer i Trondheim.
  • Utarbeide en næringslivsstrategi.
  • Sikre nok tilgjengelig næringsareal i byen vår.
  • Bruke kommunens innkjøpsmakt til å kutte utslipp, støtte gründerskap og utprøving av nye innovative løsninger.
  • Legge til rette for at flere gründere kan få teste ut sine produkter og tjenester i kommunen.
  • Gjennomføre et prøveprosjekt med utvidet skjenketid i Trondheim sentrum. Prosjektet skal etter to år evalueres i samarbeid med politi, helse og uteliv.
  • Bidra til å realisere en samlet campus for NTNU.
  • Være en pådriver for å få realisert Norsk Havteknologisenter.
  • Jobbe opp mot sentrale myndigheter for å øke straffene for arbeidslivskriminalitet.
  • Etablere prosjektet «Sjømathovedstaden – Trondheim» med mål om å tiltrekke oss flere hovedkontorfunksjoner og en større del av relevant offentlig forvaltning.
  • Være en pådriver for å flytte Folketrygdefondet til Trondheim.
  • Ikke øke eiendomsskatten, og jobbe for å redusere den på sikt.
  • Holde skatte- og avgiftstrykket på et konkurransedyktig nivå.
  • Engasjere seg opp mot Storting, regjering, stat og fylke i saker som er viktig for næringslivet i Trondheim.
  • Etablere faste fora mellom kommune og næringsliv for å få til bedre samarbeid om planer og prosesser som berører næringslivet.
  • Gjennomføre et Yrkesfagsløft i samarbeid med næringslivet med sikte på å øke antallet elever som velger yrkesfag, øke antallet lærlingbedrifter og antallet jenter som velger yrkesfag.
  • At kommunen tar en aktiv rolle for å tilrettelegge for hovedkontorfunksjoner i Trondheim.

13. Klima og byutvikling

Høyres overordnede mål:

• Føre en byutviklingspolitikk som ivaretar et mangfold av boliger, trygge lokalmiljø og fremtidsrettet infrastruktur.
  • Legge til rette for at næringslivet skal kunne være motoren i det grønne skiftet.
  • Trappe opp vedlikeholdet av kommunale veier, også gang- og sykkelveier.

De menneskeskapte klimaendringene er det største problemet verden står overfor. Høyere temperaturer, ekstremvær og svekkede økosystemer setter selve livsgrunnlaget vårt på spill og truer fremtidig velferd og vekst.

Naturmangfoldet er også under sterkt press. Klimakrisen og naturkrisen er her, og må løses nå for å unngå irreversible konsekvenser for samfunnet.

Gode transport- og trafikkløsninger er en avgjørende premiss for byutviklingen, og må sees i sammenheng med arealpolitikken. Dette skal inkludere god fremkommelighet for biltrafikken.

14. Stopp utslippene, ikke utviklingen

Høyre ønsker en klima- og miljøpolitikk som kutter utslipp og tar vare på naturen. Vi skal ikke stoppe utviklingen, men skape jobber og muligheter for verdiskaping.

Vi skal nå klimamålene med tiltak som monner, ikke symbolpolitikk. For å få til dette, må vi ha næringslivet med på laget. Vi må stille klimakrav, satse på teknologi og gjøre det lønnsomt å velge grønt. Vi må skape en mer sirkulær økonomi og unngå overforbruk. Kommunene har en nøkkelrolle i klimakampen gjennom arbeid med grønn transport, grønn kommuneforvaltning og grønn kommuneplanlegging.

Med sterke forsknings- og kunnskapsmiljøer har Trondheim gode muligheter til å lede an i arbeidet med grønn omstilling. Med Høyre skal det stilles miljøkrav ved kommunale innkjøp, planlegging og utbygging. I tråd med ambisjonene og midlene fra EUs program for 100 klimanøytrale og smarte byer, hvor Trondheim er en assosiert partner, skal Trondheim være klimanøytral innen 2030.

Mer av byveksten må skje som fortetting og i sentrumsnære områder for å spare grøntareal og redusere behovet for privatbil. Trondheim må sette fart i arbeidet for å utvikle de sentrumsnære havneområdene. Kommunen må være en pådriver, både som grunneier og som reguleringsmyndighet. Trondheim skal være en moderne, familievennlig, og mer urban og grønn by med et levende kultur- og næringsliv. En urban by krever at vi tenker nytt for å kunne bo tettere. Trondheim Høyre vil ta vare på og utvikle byens parker og grøntarealer. Fortetting betyr at vi blir flere som skal bruke områdene mellom husene til alle våre daglige gjøremål, og det krever at vi lager gode byrom og gater.

Høyre vil føre en politikk der vi tar hensyn til det historiske Trondheim med kulturminner og tradisjon, og behovet for endring, modernisering, utbygging og fortetting.

Høyre vil utvikle en urban klima- og miljøvennlig by, hvor flere kan bo sentrumsnært, i tilknytning til lokale sentra og nært kollektivtilbud. En tettere by krever at vi sikrer gode grønne områder til lek og rekreasjon.

Et grønt skifte av samfunnet vårt gir en bedre by å bo i.

Trondheim Høyre vil:

• Være en pådriver for at utbyggingen av de sentrumsnære havneområdene blir en klimanøytral bydel.
  • Ta vare på og utvikle byens grønne lunger, kulturlandskap, rekreasjonsområder og markaområdene.
  • Prioritere energismarte bygninger som håndterer oppvarming og varmegjenvinning bedre.
  • Arbeide for karbonfangst og lagring og bruk ved Statkrafts forbrenningsanlegg på Tiller.
  • Oppheve tilknytningsplikten for fjernvarme der det dokumenteres bruk av mer klima- og miljøvennlige alternativer.
  • Gradvis redusere rabatten for elbil i bomringen.
  • Gjeninnføre halv takst på parkering for elbiler.
  • Stille krav om lademuligheter for kjøretøy ved nye offentlige bygg.
  • Jobbe for mer innfartsparkering med smidig overgang fra parkering utenfor sentrum til kollektivtransport.
  • Gjennom krav og tilrettelegging legge til rette for at alle anleggsplasser i Trondheim skal bli fossilfrie innen 2025 og på sikt utslippsfrie.
  • Prioritere byggesaksøknader fra entreprenører som garanterer fossilfrie eller utslippsfrie byggeplasser.
  • Jobbe for å tillate deling av strøm og varme mellom bygninger og nabolag.
  • Støtte opp om initiativ til klimanøytrale bydeler og nabolag.
  • At kommunen bruker sin posisjon som stor eier i Trondheim Havn IKS til å legge til rette for en utslippsfri havn.
  • Hindre at det utvikles “grønne ørkener” med monokulturer (f.eks plengress) for å sikre biologisk mangfold. Dette gjennom å reformulere kriteriene til hva som defineres som grøntområder i utbyggingsprosjekter.
  • Legge til rette for grønne tak på kommunale bygg som tiltak for økt biologisk mangfold og som tiltak mot styrtregn.
  • Støtte opp under initiativ som gir mer urban dyrking av frukt og grønt, og videreføre støtteordningen for urban dyrking.

15. Klimavennlige løsninger i Trondheim

Trondheim kommune er, som en stor arbeidsgiver, eiendomsbesitter, innkjøper og ansvarlig for infrastruktur, en viktig premissgiver for utviklingen av miljø- og klimavennlige varer og tjenester. I dette ligger en forpliktelse til å være et godt eksempel og til å bruke sin posisjon til gode klima- og miljøvalg.

Vi skal gjøre Trondheim til en europeisk foregangsby for smarte, fremtidsrettede og bærekraftige løsninger. I samarbeid med næringslivet skal kommunen bidra til å gjøre byen mer innovativ og bærekraftig.

Økonomien vår må bli mest mulig sirkulær. Sirkulærøkonomi handler blant annet om å unngå at produkter blir til avfall, og at ting gjenbrukes eller gjenvinnes til nye materialer fremfor å kastes.

Bedre utnyttelse av ressursene gir gevinster for miljøet, økonomien og samfunnet. Råvarenes maksimale levetid må nyttiggjøres, og den totale avfallsmengden må reduseres. Dette skaper arbeidsplasser, samtidig som det gir bedre miljø og økt verdiskaping for samfunnet. Plastavfall som ikke håndteres på en ansvarlig måte er et raskt voksende problem som forsøpler naturen, og særlig verdenshavene. Trondheim Høyre ønsker en mer bærekraftig og langsiktig politikk for håndtering av plastavfall.

Trondheim Høyre vil:

• Videreutvikle Trondheim kommunes klimastrategi slik at den inkluderer hvordan privat næringsliv kan bidra positivt i klimaarbeidet.
  • Redusere matsvinn i kommunale institusjoner med 50 % innen 2030.
  • At alle nye offentlige bygg skal være utslippsfrie innen 2028.
  • Prioritere klimavennlige energiløsninger for håndtering av inneklima i bygg.
  • Evaluere Trondheim Kommunes klimaplan, og sette ambisiøse og oppnåelige klimamål i tiden framover.
  • Stille krav om energimerking A i nye offentlige leiekontrakter, med en opptrappingsplan frem til 2028. Det skal åpnes for unntak i historiske bygninger.
  • Sørge for raskere utbygging av solenergi på tak som kommunen eier og bruker.
  • At det skal velges nullutslippskjøretøy når kommunens kjøretøypark fornyes, der slike alternativer finnes.
  • Arbeide for en grønnere kollektivtransport hvor strøm, hydrogen og biogass erstatter fossilt drivstoff og biodiesel.
  • Ta i bruk utskiftingskontrakter for å erstatte energikrevende teknologi, der private aktører tar investeringen og kommunen og leverandøren deler innsparingen.
  • Være åpne og imøtekommende for nye måter å tenke anskaffelser og daglig drift i kommune på slik at private initiativ for å redusere material- og energibruk, eller gjenvinne materialer eller varme skal slippes til.
  • La kommunen i større grad bruke bildelingsløsninger for å løse egne transportbehov.
  • Stille krav om parkeringsplasser for deleløsninger på samme måte som ladepunkter for elbil og parkering for funksjonshemmede.
  • At kommunen skal prioritere gjenbruk fremfor nyanskaffelser.
  • Arbeide for å redusere plastforbruket i Trondheim, blant annet gjennom samarbeid med næringslivet og kulturlivet og miljøkrav i anbud.

16. Byutvikling og arealbruk

Trondheim skal være en god by å både bo og jobbe i. Det krever at man ser helhetlig og langsiktig på utviklingen av lokalmiljø, boligbygging og næringsutvikling. Høyre vil at byutviklingen i hovedsak skal skje gjennom planarbeid som sikrer medvirkning, forutsigbarhet og likebehandling.

Høyre vil sikre at det bygges nok og varierte boliger for å dekke fremtidige behov, slik at man både kan etablere seg i Trondheim og bli boende gjennom hele livet. Tilstrekkelige regulerte og byggbare arealer er nødvendig for å sikre varierte boligtyper og dempe prisveksten. Der det er hensiktsmessig bør det legges til rette for varierte boligtyper innen samme bydel.

Omdanning av industri- og næringsområder til boligområder krever at arbeidet for å sikre nye næringsområder trappes opp. Byen trenger flere større arealer for næringsvirksomhet. Når nye områder for næring utvikles må næring, transportmuligheter og andre forhold vurderes som en helhet. I takt med boligutbyggingen må det etableres lokalsenterfunksjoner slik at grunnleggende offentlige og private tjenester kan etableres i nærmiljøet, og at bydelene får møteplasser og sosiale arenaer.

Høyre ønsker en aktiv fortettingspolitikk for å bygge byen innover, men vil legge ulike strategier til grunn i ulike bydeler for å ta hensyn til etablerte nabolag, matjord og andre forhold. En rekke sentrumsnære områder bør prioriteres for utvikling av både bolig- og næringsareal. Som del av fortettingen må det prioriteres omdanning av sentrale industri og transportareal til nye næringsareal og boliger. Dette innebærer at omdanning av områder som Nyhavna, jernverkstomta og Brattøra må videreføres, men med tilbørlig hensyn til eksisterende virksomhet og omgivelsene.

Det er viktig å bevare gode bomiljø i etablerte strøk. Fortettingsprosjekter bør være en del av en helhetlig plan som tar hensyn til etablerte nabolag. Høyre vil legge vekt på god dialog med naboer, og at utbyggere skal sikres forutsigbarhet og likebehandling.

Kommunen skal være en konstruktiv og aktiv samarbeidspartner for å sikre at NTNU kan fortsette sin campusutvikling. Det skal være en prioritert oppgave å sikre gode rammevilkår for byens kunnskapsmiljøer.

En levende Midtby krever tilrettelegging for flere og varierte boliger, gode forretningsarealer og rom for kultur og opplevelser. Det skal være enkelt å komme til Midtbyen, enten man velger buss, trikk, bil, sykkel eller annen transport. Det skal også være enkelt å parkere i og ved Midtbyen for den som har behov for å bruke privatbil.

Høyre mener at bruk ofte er den beste måten å bevare historiske bygg på, for eksempel bryggene. Derfor ønsker Høyre å være åpne for endringer som gjør det mulig med bærekraftig bruk av gamle bygg, til boliger, næring og kultur.

Trondheim Høyre vil:

• Tilby gratis leie av gategrunn i Midtbyen til uteserveringer, handel og kultur.
  • At kommunen i større grad bruker sin tilsynsmakt og handlingsrommet lovverket gir, for å unngå ulovligheter i bolig- og eiendomsbransjen og uønsket hyblifisering.
  • Byutvikling skal i hovedsak gjøres gjennom planarbeid.
  • Legge til rette for at flere kan bo i Midtbyen.
  • Åpne for endringer som gjør det mulig med bærekraftig bruk av historiske bygg.
  • Bevare gode bomiljø i etablerte strøk.
  • Føre en inkluderende politikk hvor involverte parter skal bli hørt.
  • Sikre forutsigbarhet gjennom overordnede planer.
  • Gå langt i å ta vare på matjorden vi har.
  • Stille krav om jordflytting og nydyrking der utbygging berører matjord.
  • Sikre grøntarealer og parker.
  • Vurdere nye parkeringsløsninger under bakken i Midtbyen.
  • Vurdere utvidet parkeringstid i Midtbyen på kveldstid og i helgene.

17. Transport og fremkommelighet

Det er gjort store forsømmelser på det kommunale veinettet. Etterslepet på vedlikehold vokser fra år til år, og har nådd 1,7 milliarder kroner. Høyre vil ha en opptrappingsplan for å stanse forfallet og ta igjen etterslepet. Dette for å sørge for at næringslivet, privatbilister, kollektivtransporten og andre får en akseptabel veistandard i hele byen.

Et effektivt gang- og sykkelveinett er viktig for fremkommeligheten. Høyre vil fremdeles støtte utbyggingen av hovedstruktur for gang- og sykkelveier i Trondheim, og legge til rette for økt andel syklister spesielt på studiested og ved store arbeidsplasser.

Høyre mener Trondheim kommune, ikke fylkeskommunen, skal ha ansvaret for planlegging og drift av kollektivtilbudet i byen. Høyre er kritiske til at Trondheim gjennom miljøpakken fratas ytterligere ansvar for utviklingen av byen. Høyre mener det er kommunens folkevalgte som skal avgjøre arealbruk og gateutforming i byen.

Selv om kommunene i dag ikke er ansvarlig for kollektivtransporten ønsker Høyre å være en pådriver for et godt og rimelige kollektivtilbud som gjør det attraktivt å velge bort bil. Høyre ønsker å se på muligheten til å etablere et gratis bytogtilbud på Stavne-Leangenbanen som innbyggerne vil kunne benytte for å komme seg gjennom byen. Høyre vil arbeide for at jernbanen skal være et supplement til bussen, blant annet gjennom hyppigere avganger.

Høyre mener det må legges til rette for nye løsninger for varetransporten inn til byen. I samarbeid med transportnæringen må det etableres omlastingspunkter utenfor byen, slik at varetransporten inn til byen kan samordnes og effektiviseres.

Høyre ønsker debatt om nullvekstmålet for biltrafikk. Med en stadig økende andel nullutslippskjøretøyer vil omfanget av privatbiler bli mer et spørsmål om arealbruk enn om klimagassutslipp.

Høyre ønsker å tilrettelegge for nye samferdselsprosjekter i Trondheim kommune. Høyre ønsker også å utrede muligheten for å legge gjennomgangstrafikken i Midtbyen i tunneler under byen, bygge underjordisk P-hus under Midtbyen, og sikre doble tunnelløp til Flakk/Rye for så å flytte Trondheim Havn til flakk. Høyre ønsker også å prioritere igangsetting av arbeidet med Byåstunellen, hvor man også kan se på muligheten for å anlegge tunnelløp til Ila og Spogndal.

Trondheim Høyre vil:

• Jobbe for at det skal bli billigere å bruke kollektivt internt i Trondheim.
  • Legge til rette for flere syklende til Midtbyen, ved studiested og store arbeidsplasser i Trondheim.
  • Endre styringen av Miljøpakken og kollektivtransporten for å sikre nøktern pengebruk og kommunal bestemmelsesrett over gateutforming og arealbruk.
  • Støtte opp om løsninger som bidrar til at flere velger kollektivt fremfor bil i Trondheim, blant annet ved å ha et rimeligere og mer tilgjengelig kollektivtilbud.
  • Sikre en fullfinansiering av Byåstunnelen.
  • Arbeide for høyere frekvens på togtilbudet gjennom byen.
  • Jobbe for at flerspors jernbane til Stjørdal som et infrastrukturprosjekt i Trondheimsregionen.
  • Sikre god tilgjengelighet til Midtbyen, også for biltrafikk.
  • Etablere nye ordninger for å få en mer effektiv varetransport til Midtbyen i samarbeid med transportørene.
  • Ta over drift, vedlikehold og eierskap for de fylkeskommunale veiene i Trondheim, når dette blir muliggjort gjennom inntektssystemet.

18. Kultur, idrett og helse

Høyres overordnede mål:

• Bruke idretten aktivt som inkluderingsarena ved å sikre lavterskeltilbud og deltakelse for alle.
  • Flere folk på jobb i eldreomsorgen.
  • Styrke frivilligsentralene.

Trondheim er en kultur- og idrettsby med aktører, arrangement og institusjoner til glede for innbyggere og besøkende. I byen vår skal vi kunne oppleve og utøve kultur og idrett av både lokalt og internasjonalt format.

Aktører innen både kultur og idrett har bidratt til å løfte Trondheim på disse områdene. For Høyre er det viktig at Trondheim kommune legger til rette for at denne utviklingen kan fortsette og gi gode rammevilkår for aktørene. Trondheim skal ha et rikt og mangfoldig kulturliv. Alle skal ha muligheten til å delta i organisert idrett, oppsøke friluft og mosjonere på egen hånd. Kultur, idrett og frivillighet er viktige arenaer for barn og unge og viktige arenaer for inkludering og fellesskap. Alle barn skal ha muligheten til å delta på minst en fritidsaktivitet. Høyre anerkjenner at Trondheim har en stor samisk minoritet og vil jobbe for at samisk kultur blir synligjort i byen.

19. Et rikt og variert kulturliv

Et rikt og variert kulturliv er et vilkår for et velfungerende demokrati, og kulturopplevelser beriker oss som mennesker.

Kulturpolitikken skal bygge på ytringsfrihet og toleranse. Høyre ønsker sterke kulturinstitusjoner som er åpne og tilgjengelige for hele befolkningen. Kunst og kultur på høyt nivå er viktig for å stimulere og motivere til engasjement og aktivitet. Samtidig er det umulig å etablere toppsjiktet uten stor aktivitet i bredden. Høyre ønsker at kulturen skal få rom til å utfolde seg, uten for mye innblanding fra kommunen. Trondheim folkebibliotek er byens mest brukte kulturtilbud. Det moderne biblioteket fyller en rolle som møteplass, bidrar til økt leselyst, læring og kompetanse og er en arena for mangfold og fellesskap. Bibliotekene bidrar til å løse noen av samfunnets største utfordringer i dag. Høyre vil gi bibliotekene bedre rammer for å oppfylle sin viktige samfunnsrolle.

Trondheim Høyre vil:

• Videreutvikle Trondheim som konsert- og festivalby ved å tilby gode konsertarenaer og festivalarenaer som for eksempel Festningen, Marinen, Granåsen og Torvet i tillegg til gode og tilgjengelige scener av mindre størrelse.
  • Sikre at offentlige lokaler er tilgjengelig for kulturen og frivilligheten på kveldstid og utenom skoletid.
  • Utvikle kulturskolen videre for å gi plass til flere barn og unge.
  • Gi bedre rammebetingelser og øke antallet av private kulturskoler, for å gi større mangfold, valgfrihet og flere kulturskoleplasser.
  • Være en pådriver for realisering av et nytt kunst- og designmuseum som et nasjonalt prosjekt.
  • Styrke bibliotekene slik at de kan tilby flere og bedre tjenester.
  • Støtte byggingen av et nytt Vitensenter på Nyhavna.
  • Arbeide for en aktiv kulturformidling til mennesker i alle aldersgrupper.
  • Legge til rette for varierte kulturaktiviteter for alle.
  • Bidra til at Trondheim tar en sentral rolle i nasjonaljubileet i 2030.
  • Innføre en lokal gaveforsterkningsordning som skal øke de private bidragene til kulturlivet.
  • Bedre tilgangen på egnede små konsertlokaler ute i bydelene for korps og lokal kultur. Dette kan også gjøres gjennom at kommunen kjøper bruk av private.

20. Aktivitet og folkehelse

Idretten er viktig for å inkludere flere i fellesskapet.

Idretten skal være tilgjengelig for alle. For å sikre at alle har mulighet til å delta ønsker Høyre gode anlegg, og en bred vifte med tilbud for innbyggere i alle aldre og funksjonsnivåer. Høyre ønsker også å samarbeide med idretten slik at alle har råd til å delta på minst en fritidsaktivitet. Dette vil føre til god folkehelse, mestring og inkludering.

Trondheim Høyre vil:

• Sikre barn og unge muligheten til å delta på minst en fritidsaktivitet.
  • Jobbe for at idrettsbyen Trondheim får et toppidrettsgymnasium.
  • Satse videre på aktivitetsparker og nærmiljøanlegg i bydelene der folk ferdes og lever livene sine.
  • Sikre areal til idrettsanlegg og nærmiljøanlegg i byutviklingsprosjekter.
  • Se etter muligheter for bedre utnyttelse av eksisterende idrettsareal for økt aktivitet.
  • Ha et tettere samarbeid med private aktører i anleggsutbyggingen.
  • Fortsette å være en pådriver for å realisere ny ishall på Tiller med byggestart i 2025.
  • Fortsette å jobbe for at byen får en ByArena gjennom et samarbeid mellom idretten og næringsaktører.
  • Sikre etableringen av et nytt bydelsbasseng Øst. Reguleringsarbeid må startes opp allerede i 2023 og byggearbeidet så raskt regulering er ferdigstilt.
  • Se på muligheter for å sikre skyttersporten et anlegg for fremtiden.
  • Arbeide for bedre arenaer for friidretten i Trondheim, og utvikle Øya stadion til en fullverdig arena.
  • Sikre vedlikehold og oppgradering av markahyttene, blant annet ved å opprette et vedlikeholdsfond for byens markahytter i samarbeid med byens næringsliv.
  • Oppgradere turstier slik at de blir mer tilgjengelig for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
  • Doble kapasiteten til å oppgradere byens badeplasser, et arbeid som skal gjøres i samarbeid med frivillige lag og organisasjoner.
  • Prioritere å oppgradere badeplassen ved Lianvatnet og utvikle Lian som turdestinasjon for byens innbyggere hele året.
  • Oppgradere Østmarkneset kai og Djupvika badeplass ved å etablere ny kaiadkomst og gode bryggefasiliteter på badeplass og kaiområdet, både for badende og vannidretter.
  • Utrede potensial og mulighet for å bygge en badeplass med båtbrygge i Ilsvika.

21. Et aldersvennlig samfunn

Mennesker som deltar i samfunnet og bidrar med det de kan så lenge de ønsker i yrkeslivet eller på andre arenaer vil ha et godt og aktivt liv. Å bli gammel er ikke ensbetydende med å være pleietrengende.

For å ivareta den enkeltes verdighet og selvstendighet er målet at flest mulig som ønsker det skal kunne bo i egen bolig så lenge som mulig. Fysisk aktivitet, et rikt kulturliv, en aktiv frivillighet og gode sosiale arenaer er viktig for god livskvalitet.

Velferds- og omsorgstjenester skal være tilpasset den enkelte bruker. Den enkeltes verdighet og selvstendighet skal ivaretas. Trondheim skal ha et mangfoldig velferdstilbud som er en forutsetning for økt valgfrihet for den enkelte. Høyre ønsker et godt samspill mellom offentlige, private, ideelle og frivillige. Kommunen må bruke sin innkjøps- og bestillingsmakt for å sikre dette. Trondheim skal være en foregangskommune ved å legge til rette for og ta i bruk tilbud fra sosiale entreprenører.  Mobilisering av lokalsamfunn og frivillighet er en forutsetning for å motvirke ensomhet og skape aktiviteter i hverdagen.

Høyre mener alle gode krefter trengs for å løse de store velferdsutfordringene vi står overfor og sikre alle gode tjenester, en verdig alderdom og en trygg barndom.

Høyre mener fritt behandlingsvalg og mulighet til å velge mellom kommunale, ideelle og private tilbydere er viktig mål for offentlige velferds- og helsetjenester. En slik valgfrihet kan gi økt kvalitet, forebygge sammenblanding av rollen som eier og kontrollør, og gi økt verdighet når helsen gir behov for hjemmetjenester, eller flytting fra hjemmet til institusjon

Erfaring tilsier at konkurranse mellom ulike leverandører gir bedre kvalitet, mer innovasjon, økt gjennomsyn og større innflytelse for brukerne enn offentlig monopol som gjennomsyrer Trondheim etter mange år med sosialistisk styre.

Høyre vil at private bedrifter av høy kvalitet skal kunne tilby tjenester på lik linje med kommunen. Det vil gi brukerne og deres pårørende mulighet til å velge mellom offentlige og private tilbud.

Trondheim Høyre vil:

• Flere folk på jobb i eldreomsorgen.
  • Bygge seniorboliger, slik at vi sikrer rett bolig til riktig tid i livet.
  • Styrke demensomsorgen gjennom å etablere en demenslandsby. Ideen bak demenslandsbyer er å skape normalitet, tilpassede aktiviteter for beboerne og små enheter med lett tilgang til uteområder. Tilbudet skal være åpent overfor byen og nærmiljøet.
  • Bruk hjemmebaserte tjenester og ny velferdsteknologi for å utvikle tilbudet som morgendagens pleietrengende og eldre vil etterspørre. Målet er å blant annet fremme innovasjon som gir mer aktivitet og mindre medisinbruk.
  • Sørge for god og riktig ernæring i institusjoner.
  • Sikre eldre mere digital opplæring slik at de ikke opplever utenforskap.
  • At eldre skal ha økt medvirkning, involvering og informasjon i saker som gjelder deres hverdag, blant annet gjennom å kunne ønske hvilket helse- og velferdssenter man skal til.
  • At brukerne av velferdstjenester skal ha frihet til å velge hvem som skal yte tjenesten.
  • Stimulere til nye løsninger i forbindelse med helse- og velferdssentre, for eksempel ved samlokalisering og samarbeid med studentboliger, barnehager og frivilligsentraler.
  • Sikre trygghet og stabilitet for de som mottar pleie og omsorg ved at de må forholde seg til færrest mulig pleiere.
  • Styrke valgfriheten og spesialiseringen innen eldreomsorgen ved at private og kommunale sykehjem og hjemmetjenester i større grad får utvikle og spesialisere sitt tilbud.
  • Styrke aktivitets- og dagtilbudene og prioritere tidlig innsats og hverdagsrehabilitering, slik at flere får muligheten til å klare seg selv lengst mulig. Etablere flere rehabiliteringsplasser.
  • Satse på flere sykehjemsleger, blant annet for å hindre feilmedisinering.

22. Frivillighet gjør byen bedre

Frivillighet skaper mening med hverdagen, møteplasser mellom mennesker og tilhørighet i lokalsamfunnet.

Frivillighet er også en forutsetning for et bærekraftig velferdssamfunn, blant annet ved at det bidrar til bedre folkehelse og integrering. Frivillig arbeid vil bli enda viktigere i tiden som kommer. Derfor må kommunen legge til rette for at frivilligheten kan vokse og at flere kan mobiliseres til å gjøre en jobb i og for nærmiljøet. Frivillige organisasjoner kan bidra på mange viktige områder, men det må skje på frivillighetens premisser.

Trondheim kommune skal ha en positiv og støttende holdning til initiativ fra det sivile samfunn. Frivilligsentralene gjør en viktig jobb over hele byen, både ved å avdekke behov og gjennomføre tiltak og aktiviteter. Høyre mener dette arbeidet må styrkes, slik at frivilligsentralene kan rustes for mer frivillighet. Dette må gjøres ubyråkratisk og smidig, for å sikre at ressursene ikke forsvinner i administrasjon og rapportering.

Trondheim Høyre vil:

• At alle kommunale sektorer skal arbeide og legge til rette for samarbeid med frivilligheten og styrke grunnlaget for rekruttering til frivilligheten.
  • Styrke frivilligsentralene.
  • Gjøre kommunens lokaler tilgjengelig for frivilligheten når kommunen ikke bruker dem, og gjøre det enkelt å bestille og bruke kommunale lokaler.
  • Videreføre Hornemansgården som “Eldres hus”, et samlingspunkt for eldres organisasjoner og frivillighet av og for eldre.
  • Innføre nye former for samarbeid med privat næringsliv og frivillig sektor, inkludert sosialt entreprenørskap.
  • Jobbe for gode og forutsigbare løsninger for det frivillige kulturlivet.
  • Utvikle kultur- og nærmiljøsentre i bydelssentrene, hvor ulike offentlige tjenester søkes samlokalisert med frivilligheten.
  • Sørge for gode betingelser for gratis utlån av sports- og fritidsutstyr, i samarbeid med frivilligheten.
  • Sørge for varierte aktivitetstilbud, også i samarbeid med private, ideelle og frivillige aktører.
  • Tilgjengeliggjøre og synliggjøre fritidstilbud for barn og unge.

23. Ledelse i Trondheim

Høyres overordnede mål:

• Systematisk jobbe for å redusere sykefraværet i Trondheim kommune.
  • Redusere antall ansatte i administrative stillinger i kommunen og prioritere ansatte der de møter innbyggerne for eksempel innen skole, helse og omsorg.
  • Unngå å belaste familier og arbeidsplasser med unødig høy skatt.
  • Innføre parlamentarisk styre i Trondheim.

Vi må høre på bedriftene og studentene når vi tilrettelegger for boliger, næring, og planlegger våre kommunale ansvarsområder.

Skal Trondheim mestre framtidens utfordringer trenger vi en kommune som spiller på lag med innbyggerne, ikke som konkurrerer mot dem.

Høyre ønsker en kommune som gir gode tjenester til innbyggerne, og gode arbeidsvilkår til sine ansatte. Trangere økonomi krever strammere styring. Byråkratiet må kuttes. Ressurser må prioriteres ut fra rådhuset, og inn i kommunens hovedoppgaver.

24. Trygg styring

Veksten i folketallet i Trondheim innebærer behov for flere skolebygg, utbygging av omsorgstjenester og andre serviceområder.

Sløsingen ved bygging av offentlige bygg må reduseres. Kommunen må i større vgrad benytte private entreprenører for at de kan gi et forslag til utforming og pris. Det viktigste er gode tjenester til innbyggerne, ikke hvem som bygger.

Trondheim Høyre vil:

• Sikre at kommunens servicegrad i tjenestetilbudet følger forventningene til omfang og kvalitet fra innbyggerne.
  • At kommunen skal være effektiv, åpen og serviceinnstilt. Det må være lett å henvende seg til kommunen og enkelt å forstå svaret.
  • unngå å belaste familier og arbeidsplasser med unødig høy skatt.
  • At kommunen skal drives på en bærekraftig måte, for eksempel innen avfallshåndtering. Kommunen skal få mer tjenester for hver krone.
  • at eiendomsskatten ikke skal øke og reduseres på sikt.

25. En kultur for omstilling

Generell prisstigning, mer statlig detaljstyring, sterkere individuelle rettigheter og nye og økende krav til omsorgstjenester er økonomisk utfordrende.

Dette stiller nye krav til kommunene og til organiseringen av tjenestene. Kommunen må tenke nytt for å skape handlingsrom for nye satsinger og prioriteringer.

Flere engasjerte innbyggere vil gjøre Trondheim til en enda bedre by å bo. Kommunen må involvere innbyggere når oppgavene skal løses. Involvering av innbyggerne vil bidra til økt mangfold, nytenkning og innovasjon tjenestetilbudet i kommunen.

Sosiale entreprenører kan løse oppgaver som kommunens innbyggere har behov for, men som faller utenfor kommunens direkte ansvar. Det kan likevel være oppgaver som har stor innvirkning på innbyggernes opplevelse av kommunen som et godt sted å bo.

Trondheim Høyre vil:

• At kommunen skal samarbeide med næringsdrivende, ideelle organisasjoner og frivillige for å dekke innbyggernes behov for helse- og omsorgstjenester. (“levere de beste tjenestene til innbyggerne”).
  • Ha en kritisk gjennomgang av organiseringen av kommunale tjenester. Kommunen må bli flinkere til å prioritere kjernevirksomheten: oppvekst, helse og omsorg.
  • Vil selge selskaper, eiendommer og bygningsmasse som kommunen ikke har bruk for eller ikke har strategiske eierinteresser i. Dette frigjør kapital som kan brukes på kommunens primæroppgaver.
  • I større grad samarbeide med sosiale entreprenører.
  • Bidra til en kultur for kontinuerlig forbedring i kommunen.
  • Intensivere arbeidet med å innføre flere digitale løsninger inkludert robotisering for å effektivisere kommunen for å gi bedre tjenester og enklere og raskere kommunikasjon med innbyggere, organisasjoner og næringsliv.
  • At kommunen på sikt skal ta over flere av oppgavene til fylkeskommunen, blant annet transport, skole og tannhelsetjenester.

26. Kompetanse, kvalitet og sykefravær

Høyt sykefravær er fremdeles en av Trondheim kommunens største utfordringer, med et stabilt høyt fravær gjennom flere år.

Det må derfor jobbes aktivt med å få redusert sykefraværet. Høyt sykefravær over tid er svært kostbart og en belastning for de ansatte. Trondheim kommune skal være et godt sted å jobbe og en attraktiv arbeidsplass som leverer tjenester av høy kvalitet. De ansatte er kommunens viktigste ressurs, dette må også reflekteres i kommunens arbeidsgiverpolitikk – helt til topps.

Ansatte som mestrer jobben sin, er avgjørende for kvaliteten på tjenestene og servicen som kommunen tilbyr Trondheims innbyggere. Arbeidet med å redusere sykefraværet og sette inn ressursene der de trengs, fra administrative stillinger til tjenesteytende oppgaver, må gjøres i samarbeid med tillitsvalgte. Målet er både fornøyde innbyggere, brukere og ansatte som opplever at de mestrer jobben.

Trondheim Høyre vil:

• Systematisk jobbe for å redusere sykefraværet i Trondheim kommune, det vil bedre tjenestene til innbyggerne og de ansattes arbeidshverdag. Dette må gjøres i samarbeid med de tillitsvalgte.
  • Flytte stillinger fra administrative stillinger ut i linjen for å gi en lettere hverdag for ansatte og bedre tjenester til innbyggerne.
  • Vil satse på kompetansebygging og systematisk ta i bruk ny teknologi. God ledelse gjennom målrettet satsing på lederutvikling skal bygge opp under dette.
  • Ansette flere i skole, helse og omsorg, og inkludere flere yrkesgrupper som et ledd i å få ned arbeidspresset og dermed sykefraværet.
  • Trondheim kommune skal være en arbeidsgiver for alle gjennom å:
  1. være en inkluderende arbeidsgiver slik at mennesker med nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en får gode muligheter for å få en tilrettelagt arbeidsplass i kommunen
  2. legge til rette for at flere seniorer ønsker å stå lenger i arbeid.
  3. arbeide for å opprette flere fulltidsstillinger.
  4. ha en aktiv politikk for etter- og videreutdanning.
  5. prøve ut nye turnuser i samarbeid med de ansatte, blant annet for å redusere  vikarbruk og bruk av ufaglærte i helger og på kveld og natt.
Portrett_Kent

Bli kjent med Kent!