En plan for fremtiden, med respekt for fortiden.

De som følger saken i sosiale medier og avisene kan få inntrykk av at vi nærmest ved et pennestrøk vil gjøre Innbygda totalt ugjenkjennelig. Det stemmer ikke.

Portrett av gruppelederne fra H, FrP og Ap.
Foto: Turid Backe Viken

Vi ønsker å komme med noen faktaopplysninger og oppklaringer til vårt forslag til «Sentrumsplanen» som ble lagt frem i kommunestyret den 19. februar. De som følger saken i sosiale medier og gjennom leserinnlegg i avisa kan få inntrykk av at vi med dette forslaget nærmest ved et pennestrøk vil gjøre Innbygda totalt ugjenkjennelig. Det stemmer ikke.

Et av delmålene i planen er å styrke Innbygdas identitet gjennom å ivareta viktige deler av den eldre bebyggelsen, samtidig som en åpner for fortetting og fornying. Vårt forslag tar hensyn til begge deler: Vi åpner for fortetting og for høyere bygg i enkelte områder, samtidig som hensynssoner og byggeskikkveileder skal ivareta den eldre bebyggelsen.

Når vi nå skal vedta en områdeplan, er dette noe som skal stå i mange år. Vi må da våge å se fremover: Ved å åpne for noe høyere bebyggelse og utnyttelsesgrad i enkelte områder, er det for å sikre at vi også i fremtiden har et sentrum Innbygda. Hvis vi ikke gjør det lønnsomt å bygge og skape noe her, er det andre steder det vil skje. Da vil det kanskje ikke være handel- eller serveringssteder igjen i Bygda, men alt vi ligge i fjellet eller på Mosanden. Da har vi i alle fall ikke noe sentrum å snakke om lenger. For det er ikke om det er et bygg på 9, 12 eller 15 meter som definerer om det er et sentrum: Det er om det er folk der! Og folk trenger en grunn til å komme hit, det være seg å handle, spise eller bo.

Offentlig tilgjengelige regnskapstall for næringer i sentrum som henvender seg til kunder, à la varehandel og servering, sier sitt: Rundt halvparten hadde røde tall i regnskapet for 2022. Det er kniven på strupen for mange, og det er nok en del idealisme som får det til å gå rundt. Det er jo dette vi må legge til rette for at snur. Ved å gjøre det lønnsomt å investere i Bygda, vil det sikre at folk bosetter seg i sentrum, og ikke minst at besøkende bor i sentrum. Mer aktivitet, liv og røre skaper forutsetning for mer handel, flere opplevelser og flere tjenester.

Det er ikke slik at vi åpner for 15 meter høye bygg med utnyttelsesgrad på 80 % over hele bygda. Dette gjøres i enkelte områder, som ved Hagebæk, Trysil hotell og rundt rådhuset/kulturhuset. Vi åpner for at det kan skje en gang i fremtiden. Skal det i det hele tatt være realistisk å nå målet om flere kommersielle senger og rimelig prisete boliger i sentrum, er dette helt nødvendig. Utover det, ligger vårt forslag for det meste tett opp til kommunedirektørens innstilling.

Den nå etter hvert så berømte illustrasjonen med «klossen» på Kremen/blomsterforretningen, har satt fyr på debatten. Denne er det ingen som foreslår, ei heller vi.

Den ble også brukt som illustrasjon på underskriftskampanjen som samlet en rekke underskrifter. Der står det at den gamle bebyggelsen skal være sentral og tas hensyn til. Dette er alle enige i. Det er derfor vi ber om at byggeskikkveilederen oppdateres. Denne skal ivareta og veilede på arkitektonisk kvalitet.

Videre tar forslaget vårt hensyn til takkonstruksjon, ved at saltak eller pulttak foretrekkes, og at ved eventuell andre takløsninger skal fasade mot Storvegen og Løkjavegen beholde inntrykk av at dette. Dermed legger vi til rette for at en eventuell samfunnsbygger kan presentere lure og fremtidsrettede løsninger, innenfor disse rammene og byggeskikkveilederen. Byggeskikkveilederen skal sikre forutsigbarhet i det arkitektoniske.

Forslaget vi har lagt frem nå baserer seg på utsettelsesforslaget vi fremmet i mai 2022, da vi la ved 23 punkter som skulle utredes, revurderes og eventuelt innarbeides i planen. Den 14. juni 2023 behandlet vi planen og kom med et forslag på 14 punkter som vi ville sende ut på høring, blant annet utnyttelsesgrad, byggehøyder, parkering og veiløsninger. Disse punktene, som altså har vært med i to år, er det vi har bygget forslaget vårt på. Å hevde at vårt forslag, som ble sendt til gruppelederne i SP/SV/R klokken 21:45 kvelden før kommunestyremøtet, kom som en «bombe» og at vi har holdt kortene tett til brystet er derfor helt grunnløst. Vi har hele tiden hevdet at vi må ha høyere utnyttelsesgrad om vi skal få realisert investeringer i sentrum. I mellomtiden har det også vært et valg der partiene har vært tydelige på hvor vi står i debatten.

Forslaget vårt har mange likehetstrekk med SP/SV/R. Hovedforskjellen er anerkjennelsen av ett av målene for planen – fortetting og utbygging i deler av sentrum. Vi håper vi også i framtida kan ha et Innbygda vi kan kalle sentrum. Innbygda fortjener folk, ikke tilbakeskuing.

Med respekt for det eksisterende, og en byggeskikkveileder til å guide oss i det arkitektoniske, retter vi øynene fremover.

Yngve Westby, gruppeleder AP
Thomas Pedersen, gruppeleder H