Politikk

Når frivilligheten, næringslivet og offentlig sektor spiller på lag, skapes det gode lokalsamfunn. Høyre tror på enkeltmenneskets evne og lyst til å stå på egne ben.

Det er vår oppgave å sørge for at mennesker kan leve gode liv, uansett utgangspunkt. Vi skaper ikke politikk for kommunen, men for alle som bor der. Høyre tror på et samfunn som gir muligheter for alle.

Familie sittende på fjelltopp, utsikt over blånende skoglandskap

Vi tror på Trysil!

Trysil Høyre tror at hver enkelt av oss kan utgjøre en forskjell i samfunnet. Trysil er en kommune hvor vi stoler på og har tillit til hverandre. Vår felles tiltro til hverandre er fundamentet som vi har bygget samfunnet på. Sammen har vi skapt et samfunn med økonomisk velstand og god velferd. Gjennom pandemien viste tilliten vi har til hverandre seg å være livsviktig.

Trysilsamfunnet står overfor flere omveltninger og utfordringer i årene som kommer. På kort sikt må vi sørge for å rekruttere de folkene vi mangler i kommunen. Når andelen eldre øker og fødselstallene synker, er kommunene avhengige av tilflytting for at folketallet skal øke eller stabilisere seg. På lang sikt må vi sikre bærekraften og verdiskapningen i velferdssamfunnet vårt. Da må vi satse på kunnskap og kompetanse. Vi må skape mer og inkludere flere.

Trysil Høyre tror på frihet under ansvar. Vi tror at du selv vet best hva som passer best for deg. Derfor vil vi ha en helse- og omsorgstjeneste som setter brukeren i sentrum. Når det offentlige samarbeider med private aktører, spiller de hverandre bedre. Vi må bruke alle de gode kreftene i samfunnet. Dersom folk trenger en barnehageplass, en sykehjemsplass, eller unge trenger hjelp til psykisk helse, er det viktigste at de får et tilbud av høy kvalitet raskt, på det offentliges regning. Ikke hvem som driver tilbudet. Høyre vil ha et samfunn som setter menneskene foran systemet.

Skal vi bygge fremtidens Trysil, trenger vi kunnskap. Høyre vil satse på kompetanseheving for elever og folk i jobb. Vi tror at alle ønsker å bidra i samfunnet. Da må vi ha gode ordninger som gjør det mulig. Ingen skal gå ut på dato på grunn av manglende kompetanse, og færre skal falle fra i skolen. En god skole er nøkkelen til god integrering og god inkludering. At folk har en jobb å gå til, er viktig både for trysilsamfunnet og for hver enkelt av oss. Høyre tror på den skaperkraften som ligger i oss alle og ute i norske bedrifter. For at det skal skapes arbeidsplasser, må næringslivet få friheten til å skape mer. Samtidig må vi gi de som står utenfor arbeidslivet, bedre muligheter til å komme inn. Vi tror at hver enkelt av oss ønsker å bidra. Da er det samfunnets oppgave å legge til rette for det.

I Trysil har vi over tid bevist at vi «tør, vil og kan» gjøre det mange mener er umulig. Vi har gått fra å være et samfunn basert på jord og skog til å være Norges største vinterdestinasjon, og etterhvert også en populær sommer­destinasjon. En utvikling som har vært både ønsket og styrt, og er en vesentlig del av for­utsetningene for verdiskapning, sysselsetting og bosetting i kommunen. Trysil er en godt kjent merkevare med et godt omdømme. Gjen­nom tiår med samarbeid og tillit har vi gått sammen om å støtte gode idéer, bygge opp under sterke aktører for utvikling og funnet gode organisasjonsformer. Samarbeidet mel­lom kommune, næringsliv, frivillighet og inn­byggerne har bidratt til et reiselivseventyr.

I årene som kommer skal vi fortsatt være dristige. Vi skal snu negative trender og møte det grønne skiftet slik at vi fortsatt er «Stavtaket foran». Det er tett sammenheng mellom bosetting og sysselsetting i Trysil. Det er viktig å sørge for at Trysil både er attraktiv som bosted og at vi har arbeidsplasser. Vi vil derfor arbeide for at Trysil skal være:

• et attraktivt sted å bo, vokse opp og flytte til
  • et attraktivt sted å gå på skole, å jobbe, drive næring, investere og skape nye arbeidsplasser
  • et attraktivt sted for opplevelser og aktiviteter både for innbyggere og besøkende i alle aldre uavhengig av funksjonsnivå

Vi tror på Trysil fordi vi tror på alle oss som bor her: på enkeltmennesker, familier og lokalsamfunn og på den enkeltes initiativ i næringsliv og frivillige organisasjoner. Vi tror at fellesskapet blir sterkere når det preges av frihet og ansvar, og når flest mulig beslutninger tas nærmest mulig den det gjelder. Vi tror at innsatsvilje og skaperkraft styrker fellesskapet. Vi tror på Trysil fordi vi tror at hver enkelt av oss som bor her, vil bidra til å skape et bedre samfunn for alle.

Vi tror på Trysil fordi vi tror på deg.

Vårt program tar utgangspunkt i Høyres formålsparagraf:

Høyre legger vekt på kontinuitet mellom fortid og fremtid. Vi har arvet et samfunn preget av tillit, åpenhet og små forskjeller, et samfunn med høy verdiskaping og med velutbygde velferdsordninger. Det er vår plikt å ivareta og videreutvikle dette samfunnet for fremtidige generasjoner. Vi vil forandre for å bevare. Med det mener vi at vi må gjøre nødvendige endringer i dag av hensyn til klima og miljø, økonomisk og sosial bærekraft og fremtidige generasjoners velferd.

Høyres politikk bygger på en kristen og humanistisk kulturarv. Alle mennesker er født forskjellige, men med samme ukrenkelige egenverdi. Høyre mener at mangfold og toleranse er viktige verdier for det norske samfunnet. Mangfoldet bidrar til å utfordre og utvikle oss.

Høyre er et markedsvennlig parti. Markedsøkonomien fordeler økonomisk makt på flere hender og sikrer deltagelse av mange. Økonomiske og politiske maktkonsentrasjoner må unngås gjennom blant annet å sikre velfungerende konkurranse. Makt og ansvar bør plasseres så nær den enkelte, familien og lokalsamfunnet som mulig. Staten bør ikke få for mye makt. Staten har en plikt til å forvalte fellesskapets ressurser så effektivt som mulig.

Samfunnet er mer enn staten. Derfor kreves det grenser for politikk. Høyre ønsker en sterk, men begrenset stat som sikrer innbyggerne grunnleggende trygghet, velferd og like muligheter. Høyre mener at samfunnet bør skapes og utvikles nedenfra. Høyre mener at hver enkelt skal ha størst mulig frihet til og ansvar for å forme sitt eget liv og sin egen fremtid, basert på respekt for andre og for fellesskapet.

Vår politikk bygger på dette verdigrunnlaget:

• Tillit til enkeltmennesket, samfunnet styrker enkeltmennesket
  • Frihet til og ansvar for å forme sitt eget liv
  • Respekt for andre og for fellesskapet
  • Samhold og solidaritet mennesker imellom
  • Omsorg for den som trenger det
  • Samspill mellom personlig frihet, sosialt ansvar og de private og offentlige fellesskapene
  • Makt og ansvar plassert så nært den enkelte og familien som mulig

Vi skal skape mer og inkludere flere

Trysil Høyre vil prioritere jobber først. Det er folk i jobb som skaper verdiene vi alle nyter godt av. Velferdssamfunnet i Trysil bygges på skuldrene til våre arbeidstakere og bedrifter. Trysil Høyre vil føre en politikk som bidrar til innovasjon, kunnskap, kompetanse og høyere produktivitet. Vi skal ruste Trysil for å møte den globale og digitale konkurransen i fremtiden og gi rom for flere folk i arbeid. Vi skal skape mer og inkludere flere.

For å skape et bærekraftig velferdssamfunn vil vi legge til rette for nye lønnsomme jobber, ta hensyn til miljøet og kutte i klimautslippene. Det krever nytenkning, utvikling og omstilling. Trysils arbeidsliv trenger Høyre-politikk.

Reiselivet har vært en suksess for kommunen gjennom mange år og vi er avhengig av fortsatt bærekraftig utvikling av Trysil som en helårlig reiselivsdestinasjon. Reiselivet er en sentral næring i Trysil, og satsningen på sommer, høst og vinter har skapt helårsarbeidsplasser og gitt grunnlag for nye innbyggere til kommunen. Trysil Høyre vil legge til rette for en videre bærekraftig utvikling og vekst innenfor bransjen ved å sikre gode planverk og rammevilkår, støtte nye tilbud, være en synlig ambassadør utenfor kommunen og knytte fjell, sentrum og grender tettere sammen.

Veldig mye av det øvrige næringslivet er avhengig av ringvirkningene som reiselivet skaper. Vi må legge til rette for gode rammevilkår og en bred næringsutvikling.

Trysil er Norges største skogkommune, og skogbruket har alltid spilt en viktig rolle i Trysil, og har over lang tid skapt store verdier for og formet Trysilsamfunnet. I dag sørger skogbruket for både å produsere fornybare råstoffer og samtidig binde store deler av samfunnets karbonutslipp. Skogbruket er helt avgjørende for å klare det grønne skiftet. Trysil Høyre vil støtte det lokale skogbruket, lokal produksjon, infrastruktur og framsnakke bransjens viktige rolle for bærekraft og klimamål.

Trysil Høyre ønsker et levende sentrum. Sentrum, Mosanden og Turistsenteret må knyttes tettere sammen. Vi må styrke Trysil som et handelssentrum. Samtidig skal vi legge til rette for bosetting i grendene.

Som samfunnsutvikler spiller kommunen en viktig rolle overfor næringslivet. Vi har blitt godt vant med en aktiv, kompetent og ressurssterk næringsavdeling, og vi vil fortsette å satse på en sterk næringsavdeling med et solid virkemiddelapparat tilpasset behovene i Trysil.

Det er viktig at kommunen i rollen som forvaltningsmyndighet har en effektiv, konstruktiv og forutsigbar saksbehandling. Søkere og tiltakshavere skal møtes med et positivt utgangspunkt. Trysil kommune skal være attraktiv for næringsdrivende, investorer og etablerere.

Trysil Høyre vil:

• Legge til rette for en sterk næringsavdeling i kommunen.
  • Legge til rette for nyskapning og nytenking.
  • Legge til rette for rask og effektiv saksbehandling, skape forutsigbarhet for de ulike næringene, med kort vei fra søknad til handling.
  • Sikre gode planverk og rammevilkår som gir god forutsigbarhet for næringslivet.
  • Framsnakke næringslivet og mulighetene i Trysil og være en synlig ambassadør utenfor kommunegrensene.
  • Legge til rette for rekruttering, utdanning/videreutdanning og kompetansehevning
  • Bidra til at Trysil kan beholde og utvikle sin posisjon som et attraktivt, mer helårlig og bærekraftig reisemål gjennom mål og strategier i Reiselivsstrategien for Trysil 2020-2030.
  • Følge opp kommunens ansvar i reiselivsstrategien.
  • Kommunens viktigste bidrag er å bidra til rulleringen av reiselivsstrategien, og til å implementere vedtatt strategi.
  • Legge til rette for en videre bærekraftig utvikling og vekst i reiselivsbransjen i hele kommunen.
  • Være positiv til nye søknader om snøscooterløyper.
  • Å legge til rette for gjestesenger i sentrum.
  • Støtte opp under bærekraftig utvikling i landbruket, bearbeiding av lokalt råstoff og markedsføring av lokale produkter.
  • Fortsatt være en tydelig stemme i rovdyrpolitikken: Rovviltforlikets bestandsmål skal oppfylles, og vi er mot sonepolitikken.
  • Løfte fram skogbruket og betydningen for det grønne skiftet og klimamål. Trysilskogen er en stor ressurs både i et økonomisk og klimamessig perspektiv.
  • Bidra til helhetlig utvikling og sammenknytning av sentrum, Mosanden og Trysil Turistsenter. Sentrum, Mosanden og Turistsenteret må knyttes tettere sammen.

Støtte opp om næringslivet i grendene. Det er et viktige bidrag til at hele Trysil er attraktivt å bo i.

Motvirke utenforskap – Inkludere flere i arbeidslivet

For å opprettholde et høyt velferdsnivå er vi avhengige av at flere har en jobb å gå til. Trysil Høyres mål er et trygt og fleksibelt arbeidsliv hvor de som kan og vil jobbe, får muligheten til det.

Det må være et mål og en strategi for Trysil kommune at flest mulig av kommunens innbyggere kvalifiserer seg for arbeidslivet. Det vil motvirke utenforskap, fattigdom og flere andre sosiale utfordringer, i tillegg til samfunnskostnaden utenforskap medfører.

Trysil Høyre mener at det norske velferdssamfunnet til enhver tid er, og skal være, mer enn summen av offentlige velferdsordninger og sosiale ytelser. Velferdspolitikken skal sørge for et sosialt sikkerhetsnett som tar vare på de som av ulike grunner, i kortere eller lengre perioder, ikke kan delta i arbeidslivet. Velferdsordningene våre er avhengige av at flest mulig deltar mest mulig i arbeidslivet.

Deltakelse i arbeidslivet er viktig for at den enkelte skal kunne realisere seg selv og forsørge seg og sin familie. Det motvirker fattigdom og sørger for at flere inkluderes. Et av de største skillene i samfunnet går mellom de som har, og ikke har jobb. Gjennom en god utdannings- og kompetansepolitikk og en effektiv integrering som leder til jobb og selvstendighet bidrar til at alle kan leve sitt beste liv og sikre bærekraft i økonomien.

For mange står i dag utenfor arbeidslivet, og får ikke bidratt med det de kan. Samtidig har både næringslivet og offentlig sektor behov for arbeidskraft. Riktig kompetanse og god arbeidsdeling er en forutsetning for gode, effektive og trygge tjenester.

Trysil Høyre mener det viktigste vi kan gjøre for å inkludere flere unge i arbeidslivet, er å sikre at flere fullfører skolen. Høyre vil derfor prioritere unge hos Nav, sikre tettere oppfølging av unge uten jobb eller utdanning og satse på aktiviteter som gir arbeidserfaring og kompetanse. Vårt mål er at samfunnet aldri skal gi opp unge som kan jobbe.

For å bevare bærekraften i velferdssamfunnet blir vi avhengige av at flere jobber mer og står lenger i arbeid fremover. At folk har jobb, er et gode for både den enkelte og samfunnet. Høyre vil gi flere mennesker mulighet til å lære hele livet slik at man kan stå i arbeid lenger. Ingen skal oppleve å gå ut på dato i norsk arbeidsliv.

Trysil Høyre vil:

• at det skal lønne seg å jobbe
  • ha et arbeidsliv som passer til alle
  • inkludere flere i arbeidslivet og innføre mål om at fem prosent av de nyansatte i kommunen skal være personer med hull i CV-en, eller nedsatt funksjonsevne.
  • sikre flere lærlingplasser, blant annet gjennom å videreutvikle lærlingkravet for offentlige innkjøp.
  • øke antallet læreplasser, også for personer med tilretteleggingsbehov
  • jobbe for flere tilrettelagte arbeidsplasser både i private og kommunale virksomheter
  • som hovedregel skal flest mulig jobbe i hele og faste stillinger, særlig i offentlig sektor.
  • fortsette å legge til rette for alternative turnusordninger, spesielt i helse- og omsorgstjeneste.
  • ha nulltoleranse for arbeidskriminalitet.
  • legge til rette for at arbeidstakere kan stå lenger i arbeid.
  • sørge for at ingen går ut på dato gjennom at alle har mulighet og tilgang til å lære hele livet.
  • at realkompetanse også skal vektlegges ved ansettelser i kommunen.

Skole og barnehage

Trysil skal være en god kommune å vokse opp i. Trysil Høyre er opptatt av barn og unges oppvekstvilkår. Vi mener det er viktig med gode barnehager som gir barna våre trygghet, omsorg og trivsel, og samtidig stimulerer til lek og utvikling på barnas vilkår. Barnehagen er en god arena for utvikling, læring, sosialisering, inkludering og integrering.

Trysil Høyre er opptatt av mangfold i barnehagesektoren. Vi ønsker både offentlige og private barnehager velkommen. Det viktigste for Høyre er at barnehagene har god kvalitet. Trysil Høyre mener at alle som ønsker det, skal ha mulighet til å velge barnehage for sine barn.

I skolen skal barna oppleve mestring og glede over å lære. Vi har høye ambisjoner for hver enkelt elev. Veldig mye er bra i skolen vår, men vi kan fortsatt bli bedre. Hver enkelt elev skal nå høyest mulige mål ut ifra egne forutsetninger.

Trysil Høyre vil ha en kunnskapsskole som gir muligheter for alle, uavhengig av bakgrunn, kjønn og hvem foreldrene er.

Skolen skal være preget av en kultur for læring, hvor alle kan lykkes uavhengig av bakgrunn. Alle elever skal møte kvalifiserte lærere som gir undervisning av høy kvalitet og bidrar til at alle barn trives og opplever mestring, læringsglede og kan nå sitt potensial. Alle barn skal kunne lese, skrive og regne tilfredsstillende når de går ut av grunnskolen.

For Høyre er det viktig å ta tak i problemene i skolen før de får vokse seg store. Skolen må i større grad imøtekomme og tilpasse seg elevenes behov. Høyre mener at vi må ha forventninger og stille krav til alle elever, enten de er faglig flinke eller trenger litt ekstra hjelp for ikke å bli hengende etter.

Trysil Høyre vil:

• prioritere et løft for tidlig innsats i skole og barnehage og styrke PPT.
  • gjeninnføre barnehagegarantien.
  • at private barnehager skal være en del av mangfoldet i barnehagetilbudet i Trysil.
  • likebehandle offentlige, ideelle og private barnehager for å sikre en mangfoldig barnehagesektor.
  • ha fleksibelt barnehageopptak.
  • videreføre ordningene med gratis kjernetid i barnehagene og redusert betaling for familier med lav inntekt.
  • ha fleksibel åpningstid i barnehage og SFO, som er bedre tilpasset foreldrenes arbeidstid, også i helger og ferier.
  • styrke skolenes plikt til å gi ekstra oppfølging og intensiv opplæring til elever som henger etter i lesing, skriving og regning i 1.–4. klasse. Alle barn skal kunne lese, skrive og regne tilfredsstillende når de går ut av grunnskolen.
  • sikre at skolene har plikt til å følge opp elever fra første fraværsdag i grunnskolen.
  • tilpasse undervisningen bedre til den enkelte elev, enten eleven trenger ekstra oppfølging eller ekstra utfordringer.
  • forsterke innsatsen mot mobbing, vold, trakassering og diskriminering i skole og barnehage. Alle skoler skal ha et systematisk arbeid for et inkluderende skolemiljø for å hindre forekomst av mobbing og utestenging. Vi har nulltoleranse for mobbing.
  • styrke en helhetlig seksualitetsundervisning, herunder reproduktiv helse, kjønnsmangfold, LHBT+, kropp og grensesetting.
  • at kompetanseløftet må gjennomføres i Trysilskolen.
  • at elevene skal utvikle god digital dømmekraft.
  • Ivareta ungdomsklubben som et tilbud for ungdom i hele kommunen.
  • at Kulturskolen fortsatt skal være et viktig tilbud.
  • opprettholde lærlingegarantien.
  • jobbe for økt elevtall ved Trysil videregående skole.
  • sørge for et godt fysisk lærings- og arbeidsmiljø i skolebyggene.
  • videreutvikle BUA som konsept
  • at kompetanse skal lønne seg
  • utrede å tilby ungdommer billig taxi slik at de kommer seg trygt hjem, etter modellen «Trygt hjem» fra Innlandet fylkeskommune
  • øke grunnbemanningen i skolen.
  • tilby sommerskole i samarbeid mellom skoler, frivilligheten og næringsliv.
  • at Ungt Entreprenørskap skal brukes som et aktivt verktøy i skolen.

Helse

Unge i Trysil skal møtes av et godt helsetilbud, hvor de skal være sikre på at de får riktig hjelp av kompetent personale når de har behov for det. Jordmor, helsesykepleier, og barn og unges psykiske helse er områder vi vil vie stor oppmerksomhet. Forebygging er avgjørende. Vi vil ha et spesielt fokus på tidlig innsats og tiltak mot bruk av rusmidler i skolene.

Trysil har et mangfold av innbyggere med ulike utfordringer og behov. Et sesongvarierende arbeidsliv kan skape ulike behov som kommunen må forsøke å dekke. Kostbare boliger, en til tider krevende arbeidssituasjon på legesenteret, skjulte behov innenfor psykiatri og rus, funksjonshemmede med ulike typer handicap og arbeidsledighet er eksempler på oppgaver som må ivaretas.

Vi lever lengre og vi blir flere eldre. De neste 30 årene vil antallet mennesker over 70 år bli doblet. Det gjør at vi må ha løsninger som tilrettelegger for å skape et mer aldersvennlig samfunn og en god eldreomsorg. God eldreomsorg avhenger ofte av familiens innsats, og vi må derfor hjelpe de som får store omsorgsoppgaver for personer i nær familie. I tillegg er det mange eldre som bor hjemme og er i god form. Dette er mennesker som har store ressurser, og som kan bidra i samfunnet i større grad enn de gjør i dag. Mennesker som har levd et langt liv, skal fortsatt ha et liv med både verdighet og med mening. Omsorgstilbudet skal henge sammen, og ta utgangspunkt i den enkeltes behov.

Trysil Høyre vil

• opprettholde et godt og aktivt helsesykepleiertilbud for alle aldersgrupper.
  • arbeide for at det ansettes en psykolog som arbeider spesielt for ungdom
  • tilby et godt skolehelsetilbud fra skolestart til og med videregående skole
  • etablere gode rutiner rundt å forebygge rus i aktiv dialog med f.eks. lokalt politi.
  • styrke barnevernstjenesten og sikre gode og riktige tiltak i tidlig fase. Følge opp ny barnevernslov og de tiltakene som følger med den.
  • styrke jordmortjeneste i kommunen ved trygg oppfølging og besøk av jordmor eller helsesykepleier etter fødsel.
  • ta barn og unges psykiske helse på alvor.
  • styrke rus/psykiatritilbudet.
  • at alle innbyggere som har behov for det har tilgang på et kommunalt lavterskeltilbud innenfor psykisk helse, enten i egen kommune eller i samarbeid med andre kommuner.
  • ha tilstrekkelig kapasitet på legesenteret, og sikre at både innbyggere og tilreisende får kvalifisert hjelp når behovet tilsier det.
  • sikre at Trysil har rett antall fastleger som sørger for at tryslingene får hjelp.
  • bygge ut legesenteret i takt med utviklingen av reiselivet, jf. reiselivsstrategien.
  • at kommunestyret årlig behandler en rapport om tilstanden i helse- og omsorgstjenesten, der både brukerundersøkelser, objektive kvalitetsindikatorer, pårørendetilfredshet og brukertilfredshet måles.
  • ha en god forlenget arm av hjelpemiddelsentralens ulike tilbud, være distributør og inneha riktig kompetanse, i tillegg ha et lokalt lager
  • sikre at Trysil har en god jordmortjeneste som ivaretar lovkrav.
  • legge til rette for at det skjer et generasjonsskifte blant brukerne i tjenesten for personer med funksjonsnedsettelser, møte dem i deres utvikling og behov, sosialt og inkluderende.
  • sikre at flyktninger får riktig helsehjelp når de kommer til Trysil.
  • at forebygging skal være førende for våre ulike tjenester.
  • støtte opp om pårørende som en viktig ressurs og at det skal utarbeides en pårørendestrategi
  • ha tilstrekkelig og riktig kompetanse til enhver tid tid og sted som gir forutsigbarhet og færre personer å forholde seg til for pasientene
  • ha gode tverrfaglige team for å kunne gi tryslinger effektiv og målrettet hjelp.
  • stimulere til økt frivillighet og skape gode miljøer på tvers.
  • at ingen eldre skal føle seg ensomme, arbeide for at det blir mulighet for fellesareal i nye boliger
  • øke bruken av aktivitetssentre.
  • ha nok institusjonsplasser for demente og styrke hjemmeværende dementes dagtilbud.
  • at eldre skal få bo hjemme så lenge de ønsker, med en godt utbygd velferdsteknologi.
  • ha fokus på hverdagsrehabilitering i hjemmetjenesten og ivareta brukers egne evner og styrker så lenge dette er mulig, med mål om hjelp til selvhjelp og ikke hjelp til hjelp.
  • utvikle forbyggende hjemmebesøk til også å omhandle helsestasjon for eldre på aktivitetssentrene
  • ha valgfrihet og verdighet i omsorgstjenesten og økt samarbeid mellom private tjenesteytere og offentlig tjenesteyting.
  • opprettholde en god kreftomsorg med faglig dyktige personer.
  • sikre et stabilt sykehjemslegetilbud
  • ha meningsfulle aktiviteter for de pasientene på bo og aktivitetssenteret på kveldstid og helger, i samarbeid med frivillige, skole og barnehage.
  • at institusjonskjøkkenet skal være et kjøkken som favner mye bredere og sikre de eldre mer valgfrihet i mat- og måltider og styrke ernæringstilbudet
  • støtte opp om nye boligtilbud til eldre, som er med å sikre valgmuligheter for brukerne
  • sikre gode transporttilbud slik at eldre enkelt kommer seg til ulike aktivitetstilbud, gjerne i samarbeid med frivilligheten.
  • sette brukernes behov foran systemets!
  • intensivere arbeidet med å anskaffe og implementere velferdsteknologi, blant annet gjennom å øke kunnskapen om bruk av velferdsteknologi.
  • at innbyggerne skal ha tilbud om digital oppfølging.

Verdiskapningen skal opp, utslippene skal ned

Trysil Høyre vil kutte utslippene, ikke utviklingen!

De menneskeskapte klimaendringene er det største problemet verden står overfor. Høyere temperaturer, ekstremvær og svekkede økosystemer setter selve livsgrunnlaget vårt på spill og truer fremtidig velferd og vekst. For å forhindre dette er vi nødt til å kutte utslippene våre, uten å stanse utviklingen.

Samtidig som vi omstiller oss må vi også sikre at vi skaper utvikling og et livsgrunnlag for de som kommer etter oss, skaper nye jobber og beholder velferden.

For å få til dette, må vi ha næringslivet med på laget. Vi må stille klimakrav, satse på teknologi og gjøre det lønnsomt å velge grønt. Vi må skape en mer sirkulær økonomi og unngå overforbruk. Kommunene har en nøkkelrolle i klimakampen gjennom arbeid med grønn transport, grønn kommuneforvaltning og grønn kommuneplanlegging. Vi skal nå klimamålene med tiltak som monner, ikke symbolpolitikk.

Trysil Høyre vil:

• kutte utslippene, ikke utviklingen
  • bidra til å beholde og utvikle sin posisjon som en attraktiv, mer helårlig og bærekraftig reiselivsdestinasjon.
  • at vi skal ha en kunnskapsbasert og lokalt tilpasset vurdering av tålegrenser for utbygging av nye hytteområder, og sikre nødvendige krav til kritisk infrastruktur.
  • at Trysil kommune skal utarbeide bærekraftsrapportering og klimastrategi som del av den årlige virksomhetsrapporteringen.
  • jobbe for at skogens rolle i det grønne skiftet styrkes. Vi må sikre god balanse mellom verdiskapning, klima- og miljøhensyn, skogeiernes frihet og allmenhetens tilgang til naturområder.
  • stille klare klima- og miljøkrav i offentlige anbudsprosesser.
  • stille krav til redusert matsvinn i kommunale tjenester som eldrehjem og skoler, i tråd med målet om å redusere matsvinn med 50 prosent innen 2030.
  • styrke kommunens innkjøpskompetanse i forbindelse med miljø- og klimakrav i offentlige anbud.
  • legge til rette for at kommunen bruker mest mulig tre i offentlige nybyggingsprosjekt.
  • at kommunen kartlegger omfanget av det lokale klimatilpasningsbehovet.
  • vurdere hvordan Trysil kan bidra til å dekke det fremtidige energibehovet ved f.eks solkraft, vindkraft eller utbedring av eksisterende vannkraftverk.
  • være en pådriver for bioøkonomi, dvs. et skifte fra produksjon og foredling av fossile og ikke fornybare karboner til bærekraftig produksjon og foredling av fornybare karboner, og bidrar til grønn næringsutvikling i hele kommunen.
  • at vi gjennom vårt eierskap i Trysil kommuneskoger sørger for bærekraftig drift og forvaltning av skog og utmark, som bidrar til det grønne skiftet.
  • at kvalitet og ansvarlig kapasitet for nærmiljøet og naturkvaliteter til fritidsboliger skal sikres. Dette fastsettes i kommunplanens arealdel.
  • sørge for at virkemiddelapparatet kommunen råder over til næringslivet omfatter stimuli og bistand til å møte forventninger og krav om å dokumentere bærekraftig virksomhet.

En god offentlig sektor

Trysil Høyre vil ha en effektiv og åpen kommunal sektor som setter innbyggerne, næringslivet, frivillige organisasjoner og deres behov i sentrum. Kommunen er til for innbyggerne. Derfor vil vi jobbe for at kommunen alltid skal tilby de beste og enkleste løsningene for folk. Kommunen er en viktig tilbyder av tjenester, men bør suppleres av private og frivillige initiativer. De beste ideene for bedre velferdstjenester blir til når kommunen samarbeider med private aktører. Det styrker kvaliteten, innovasjonen og valgfriheten. Trysil Høyre vil ha en trygg, moderne og lett tilgjengelig kommunal sektor.

Trysil kommune skal være Norges beste kommunale arbeidsgiver! Dyktige og engasjerte medarbeidere utvikler bedre velferdstjenester. Vi mener at kommunen må bruke sin arbeidsgiverrolle til å skape gode fagmiljøer med muligheter for læring, personlig utvikling og utveksling av erfaringer.

For å skape moderne kommuner må vi bruke flere digitale løsninger – både for å forenkle tjenestene, men også for å sikre at vi bruker arbeidskraften vår på best mulig måte. Trysil har en digital infrastruktur i verdensklasse. Tryslingene har høy digital kompetanse. Vi mener likevel at det er et stort potensial for å utnytte ny og digital teknologi til å tilby innbyggerne enda bedre tjenester.

Trysil kommune står overfor en rekke utfordringer i tiden som kommer, men samtidig store muligheter til å skape vekst, tilflytting, konkurransekraft, gode velferdstilbud og bedre lokalsamfunn.

Valg av bosted handler om også om praktiske hensyn som barnehageplass og bolig. Det må være tilstrekkelig ledige boliger og barnehageplasser i kommunen, slik at dette ikke blir et hinder for at unge par velger Trysil som arbeids- og bosted. Vi er i utgangspunktet en attraktiv kommunen. Det er derfor viktig å fjerne slike hindre.

For fortsatt å kunne levere gode kommunale tjenester må det arbeides med å forbedre og effektivisere tjenestene, og øke inntektsgrunnlaget gjennom en aktiv næringspolitikk.

I årene fremover vil det bli sterkt press på velferdstjenestene i kommunen. En aldrende befolkning og færre unge i yrkesaktiv alder vil gi noen særlige utfordringer. Da er det viktig at vi lar alle gode krefter få bidra til det beste for innbyggerne.

Rekruttering til ledige stillinger i kommunen er for tiden en stor utfordring. Dette er på ingen måte unikt for Trysil, og medfører utfordringer med å opprettholde tjenestenivået i kommunen. Rekruttering til ledige stillinger er derfor en av de viktigste utfordringene å ta tak i for kommunen.

Kommunen finansieres av oss alle gjennom skatter og avgifter. Det er viktig at kommunen drives effektiv, slik at vi får mest mulig tjenester ut av hver krone, og kan holde skatter og avgifter så lave som mulige.

Mange sliter med å komme inn på boligmarkedet. Boligpriser, renter og bokostnader øker. Det bygges ikke nok, samtidig som strengt regelverk, rigide reguleringer og mangel på tilgjengelig areal for å bygge boliger gjør at det tar lang tid å bygge, og prisen blir høyere. Kommunen sitter på mange av de viktigste virkemidlene for å løse utfordringene og øke regulerings- og byggetempoet.

Trysil Høyre vil:

• Trysil kommune skal være Norges beste kommunale arbeidsgiver!
  • at Trysil skal være en offensiv og løsningsorientert kommune er det er attraktivt å investere i både eksisterende og ny næringsvirksomhet.
  • at kommunen utarbeider anbudsdokumenter slik at små aktører kan delta.
  • gi kommunalt ansatte som ønsker det 6 måneders ubetalt permisjon for å starte for seg selv
  • styrke utbygging av boliger og øke byggetakten innenfor ulike prissegment, fortrinnsvis ivaretatt av private utbyggere
  • at behandlingsfrister i kommunen holdes
  • vurdere ulike utdanningspakker for å rekruttere nye og beholde eksisterende arbeidstakere
  • styrke vedlikehold av kommunale veier. Kommunale veger skal ikke nedklassifiseres.
  • at det legges til rette for nye boligkjøpsmodeller som for eksempel leie-til-eie og deleie.
  • sørge for et mangfoldig barnehagetilbud, gjennom å legge tilrette for mer fleksible åpningstider i barnehagen og sikre et godt samarbeid mellom barnehager i kommunen slik at det alltid er en barnehage som er åpen i ferier.
  • at kommunen skal ha en gründerhjelp for dem som ønsker å starte bedrift.
  • samarbeide med frivilligheten for å gi flere som står utenfor arbeidslivet en meningsfylt hverdag.

Innvandring og integrering

Vår integreringspolitikk bygger på arbeid, ansvar og felles norske verdier. For å lykkes må vi ha god hverdagsintegrering i Trysil. Vi har plikt til å hjelpe mennesker i nød og til å gi beskyttelse fra forfølgelse. Trysil kommune må bidra med å ta imot vår andel av landets innvandring. Vi har også ansvar for å gi de som kommer hit, et best mulig utgangspunkt for å etablere et nytt liv i Norge. Asylsøkere som får innvilget opphold, må inkluderes på en god måte i det norske samfunnet basert på verdier som demokrati, tillit, likestilling og likeverd. Integrering er en viktig oppgave for kommunene. Men de som kommer til Norge og til Trysil, må også selv bidra til å bli integrert. Vellykket integreringsarbeid forutsetter at norskopplæring og yrkesrettet veiledning kommer i gang tidlig.

For Trysil Høyre er det et sentralt mål at foreldrenes bakgrunn ikke skal ha noe å si for de mulighetene de enkelte får i livet. Alle barn skal ha like muligheter til å lykkes, og sikres et grunnlag for å klare seg godt videre i livet. Gode og trygge oppvekstvilkår for barn og unge vil bidra til å forebygge radikalisering og ekstremisme.

Barnehagen er en viktig arena for inkludering og læring. En god skole er blant det viktigste tiltakene for å gi alle like muligheter til å lykkes, uavhengig av foreldrenes bakgrunn. En god skole er derfor et viktig tiltak for å integrere bedre. Det viktigste verktøyet for å få flere innvandrere varig ut i arbeid er å gi de den formelle kvalifiseringen som arbeidslivet etterspør og bedre norskopplæring.

Det er vårt mål at flest mulig skal trives og bli boende i Trysil og at alle skal bli del av små og store fellesskap i Trysil.

Trysil Høyre vil:

• at Trysil kommune skal ta imot vår andel av den norske innvandringen.
  • stille krav til alle tryslinger, både de som kommer og de som allerede er her.
  • legge til rette for at innvandrere til Trysil i størst mulig grad skal delta i arbeids- og samfunnsliv.
  • at innvandrere i Trysil så langt som mulig kan forsørge seg selv og sine, og bidra aktivt i arbeids- og samfunnsliv.
  • at vi som samfunn legger til rette for like muligheter for alle, uavhengig av bakgrunn.
  • ha som mål at flest mulig skal trives og bli boende i Trysil og at alle skal bli del av små og store fellesskap i Trysil.
  • at personer som står utenfor av ulike årsaker, må sikres tilrettelegging og hjelp.
  • at alle kan delta på fellesarenaer som barnehage,skole, arbeidsplass og i frivillige organisasjoner.
  • følge opp Solberg-regjeringens mål på norskopplæring om at alle som bor i Norge kan snakke norsk.
  • bekjempe hatytringer og rasisme.
  • ha en god og omfattende integreringsplan for kommunen.
  • at kommunen utarbeider egne planer for å forebygge og bekjempe rasisme og diskriminering.
  • stimulere til et mangfoldig og tilrettelagt kultur- og idrettstilbud som bidrar til at flere får delta lengre i idretten, friluftsliv og i frivilligheten.

Familie, mangfold og likestilling

Trysil Høyre mener at familien er vårt viktigste sosiale fellesskap. Familien skaper og sikrer en trygg ramme om barns oppvekst. Familier og familiekonstellasjoner i Norge er ulike. I tillegg ser hverdagen forskjellig ut for hver enkelt familie. Høyre mener at det offentlige må tilpasse seg familienes behov, ikke omvendt.

Kommunens oppgave er å støtte opp under familiene, ikke å styre dem. Menneskets egenverdi, valgfrihet og selvrespekt står sentralt i politikken vår.

Trysil Høyre vil ha et godt og sterkt barnevern som ivaretar barnas og familienes beste. Barnevernet skal sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får hjelp og omsorg til rett tid.

Respekten for mangfold og likestilling er grunnleggende verdier for Trysil Høyre. Trysil Høyre ønsker et samfunn der alle har de samme mulighetene for å lykkes uavhengig av kjønn, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, etnisitet eller funksjonsevne. Vi vil legge til rette for at alle skal kunne leve frie og selvstendige liv.

Vårt mål er at alle skal ha like muligheter og frihet til å treffe egne valg. Vi vil jobbe for likeverd og like muligheter for alle, uavhengig av kjønn, alder og etnisitet, religion, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering eller hvilken kjønnsidentitet man har.

Trysil Høyre vil:

• Sikre LHBT+-personers rettigheter, bidra til åpenhet, aktivt motarbeide diskriminering og styrke en helhetlig seksualitetsundervisning, herunder reproduktiv helse, kjønnsmangfold, LHBT+, kropp og grensesetting.
  • sikre tilstrekkelig kompetanse om LHBT+ på hver enkelt skole.
  • Fortsette å bekjempe rasisme, religiøs diskriminering, antisemittisme, sosial kontroll, fordommer basert på kjønn, seksuell identitet og etnisitet.
  • forebygge seksuell trakassering i skolen.
  • arbeide for retten til å være annerledes.
  • bekjempe diskriminering og vold, hatefulle ytringer og hatkriminalitet.
  • motarbeide hets i skolegårder og på andre arenaer.
  • arbeide for et likestilt samfunn
  • styrke innsatsen for aksept og toleranse for LHBT+-personer på eldrehjem.
  • øke kompetansen om overgrep blant alle yrkesgrupper som møter barn gjennom sin profesjon.
  • ha et godt og sterkt barnevern som ivaretar barnas og familienes beste.
  • arbeide mot negativ sosial kontroll.
  • at familier med barn med funksjonsnedsettelser skal sikres gode, tilrettelagte, helhetlige og koordinerte tjenester.
  • at personer med utviklingshemming må sikres tjenester som i størst mulig grad gjør det mulig å leve fullverdige liv.
  • jobbe for å beholde BPA (Brukerstyrt Personlig Assistanse) som en viktig ordning for å sikre reell likestilling og deltakelse i samfunnet for personer som har rett på denne ordningen.

Kultur, idrett og frivillighet

Kultur, idrett og frivillig deltagelse beriker livet vårt. Trysil Høyre ønsker et kulturliv preget av nyskaping, kvalitet og talentutvikling. Idretten bidrar til god folkehelse, deltagelse og inkludering. Frivilligheten skaper lokalt engasjement og fellesskap. For mange er Trysil kulturbygda. Tilbud knyttet til kultur finnes i hele kommunen, og et stort apparat av frivillige krefter holder tilbudene i gang. Kommunens rolle skal fortsatt i stor grad være koordinerende og tilretteleggende for et bredt kulturliv. Kirken står sterkt i Trysil, og vår politikk er bygget på det kristne kulturgrunnlag. Kommunen har et lovpålagt økonomisk ansvar for drift og vedlikehold i samarbeid med kirkelig fellesråd. Forutsetningen for demokrati og selvstyre er en åpen og opplyst offentlig samtale. Både ytringsfriheten og demokrati kan trues av hets, hatefulle ytringer og falske budskap. Det må være en del av kulturpolitikken å bidra til å beskytte retten til frie ytringer mot slike trusler.

Trysil Høyre vil:

• Tilrettelegge for det frivillige kulturliv.
  • At alle skal ha et fritidstilbud, uavhengig av bakgrunn, økonomi og talent.
  • Bruke kulturarenaen som et integreringstiltak
  • Videreføre UKM, opprettholde bredden i kulturskolen og spille aktivt på lag med idrett og frivillighet.
  • Finne fleksible løsninger for et funksjonelt kulturhus som også kan gi plass til kulturskole og et livssynsnøytralt seremonirom.
  • Opprettholde et godt nivå på idrettsfondet og lytte til idrettens egne prioriteringer.
  • Ta vare på våre kulturinstitusjoner sammen med Anno Museum
  • Arbeide for ytringsfrihet under ansvar i alle medier, inkludert i sosiale medier.
  • Bidra til det kristne kulturgrunnlaget ved å følge opp kommunens lovpålagte forpliktelser overfor kirken.