Absolutt alle skolebarna må få like vilkår!

n Agder Høyre arbeider for like vilkår med fiber tilgang til alle. Tvedestrand Høyre følger opp. Skole og hjem må stemme overens digitalt skal elevene få fullt utbytte av skolegangen.n n

Skolene i dag krever at barn leverer en del av leksene sine digitalt via nettet. I alle fall når de allerede er begynt med pc og nettbrett på skolen. Det er fremdeles noen barn som ikke får brukt internett hjemme i kommunen fordi de har dårlig nettilgang.

n

Rikspolitisk vil Høyre dessuten at fiberutbyggingen i distriktene skal være ett spleiselag mellom det offentlige og private. Private kommersielle fiberutbyggere er glad for denne muligheten. Dette gjør det lettere for å få bygd ut fiber til distriktene.

n

Foreløpig har de kommersielle utbyggerne greid seg selv i Tvedestrand. Nå ser det ut til at videre utbygging til grisgrendte områder må basere seg på spleiselag via tilskudd, kommunal satsning (vi har allerede budsjettert for 600 000), satsning fra utbygger og noe egen innsats. Tvedestrand Høyre har fokus på dette.

n

I vår kommune er de fleste steder utbygd og det er kun noen få plasser som ikke har fiber. n
I Laget har de hatt fiber siden 2013 og 95% er tidligere utbygd av TelAg. Harry Stiansen var Laget Vel sin prosjektleder og ildsjel for denne utbyggingen. Frivilligheten og viljen til gjennomføring førte til gode resultater.

n

Fremdeles er det noen steder i kommunen som mangler god mobilløsning og fiber. Et av de stedene er Nedre Lindland i Holt. Der bor Torstein Vimme med familie. Sønnen Eivind Vimme går på Holt skole. n
De gjør alt for å være på nett slik at gutten deres kan få gjort leksene sine. Utviklingen vil at de gamle kobberbaserte Telenor sentralene vil fases ut i årene som kommer. Hva skal vi da gjøre spør Torstein hvis vi ikke får fiber som erstatning?

n

I dag bruker de mobil kun innendørs fordi smartmobilen deres støtter WiFi tale funksjon via nettet. Vanlig mobildekning ute er svært variabelt og heller dårlig selv i godvær, sier Torstein.

n

Nedre Lindland er nesten midt i mellom Nes Verk golfbane og Våland i Tvedestrand. I dette landlige området bor det familier med småbarn. Fiber og mobilnett er flere ganger blitt tatt opp med kommunen. Nå må snart barn bli tilgodesett med fiber.

n

Barna trenger fiber og bredbånd mest av alle for å få en fullverdig skolegang fremover. Ellers blir det fort en digital forskjellsbehandling! n
Selv om vi har god dekning stort sett i tettbebyggelser på Agder, så er der mange som Torstein Vimme i grisgrendte områder som mangler fibertilknytning eller mobildekning.n
n
Agder Høyre vil at fiberutbygging skal tjene distriktene samtidig som at det er viktig at alle blir del i den digitale hverdagen.

Arne Guddal

Listekandidat for Tvedestrand – og Agder Høyre