Agder Høyre arbeider for bredbånd til alle!

Regjeringen satser på digitalisering av samfunnet. Digitaliseringen øker på i det offentlige og det legges opp til at alle på ulikt vis skal ta i bruk digitale oppgaver og tjenester.nOPPDATERT:08.MAR.2019 10:40nnPUBLISERT:09.MAR.2019 06:45 i Fædrelandsvennennnn n

Skal alle kommunisere på like vilkår så må bredbåndet fram til alle! Bredbåndet er transportkanalen. Den bør ha supergod kapasitet via fiber eller 5G mobil.

n

Regjeringen frigir 700 Mhz båndet til 5G mobilnettutbygging og via samferdselsbudsjettet satses det med 150 millioner kroner til dette formålet i 2019.

n

I dag har nesten 100% av husstandene i landet fast- eller mobilt bredbånd. Agder Høyre vil redusere digitale forskjeller.

n

Vi arbeider for like vilkår og rettferdighet i det store mangfoldet i samfunnet. Vi vil inkludere distriktene med bedre bredbånd. Bredbånd er en del av samferdselen og regnes som infrastruktur på linje med vann, vei og kloakk av mange.

n
Det er avgjørende at barn som bor grisgrendt til kan få gjort leksene sine hjemme på samme vilkår som barn ellers som har godt bredbåndsnett. Det hjelper lite om mye er digitalisert hvis bredbåndet ikke er dimensjonert til å bære fram dataene. Det er etter hvert mange kommunale henvendelser som du i dag får svar på via nettet. Avstand til den fysiske kommunen betyr ikke så mye lenger. Velferdsteknologi er også ett prisgitt gode som har en kommunikasjonsbit enten via mobilt eller via bredbånd. Eldre som ønsker å bo hjemme noe lenger enn vanlig kan ved hjelp av velferdsteknologi ha «tilsyn» for trygghetens skyld.n
n

I landet sitt kystbelte bor de aller fleste, med over 80% av folket. Det er i byene, tettstedene og mest befolkede områdene hvor folk har 100 Mbit/s bredbåndskapasitet eller mer. Da er det mer enn en million (20%) som mangler godt nok bredbånd i landet!

n

Agder Høyre fører en samferdselspolitikk som vil at by og land får like bredbåndsvilkår!

n

Tildeling av statlige midler på nær 150 mill. kroner i 2018 bidro til at over 17 000 husstander fikk ett nytt eller forbedret bredbåndstilbud i distriktene (iflg samferdselsminister Jon Georg Dale på regjeringen.no). På vegne av samferdselsdepartementet tildeler Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (I Lillesand) midler til utbygging av bredbånd i områder uten tilstrekkelig kommersielt grunnlag for utbygging. Ellers investerer de kommersielle aktørene årlig rundt 10 milliarder kroner i mobil- og bredbåndsnett i Norge. Stat, fylkeskommuner og kommuner gir støtte til prosjekt i distrikt der det ikke er kommersielt lønnsomt å bygge ut.

n

Nkom eller Nasjonal kommunikasjonsmyndighet vil, på vegne av samferdselsdepartementet, for 2019 kunne gi støtte til fylkeskommuner og kommuner som søker om tilskudd. Søknadsfristen er som regel i begynnelsen av mai.

n

Samlet bredbåndstilskudd i landet var på 150 mill. kroner i 2018. Aust- og Vest Agder fikk av bredbåndstilskuddet i 2018, men der er enda mer å bygge ut. Nå er det nær 100 millioner i tilskudd som skal fordeles i 2019. Pengene går utelukkende til bredbåndsprosjekt hvor utbyggingen er i ikke kommersielle områder.

n

I hele landet vil det også bli fordelt tilskudd til 5G mobilt nettverk til 150 mill. kroner.

n

Om noen år kan vi kanskje ferdes fra sjø til hei med god dekning og trygt 5G mobilt nettverk. Ta ut kartreferanser hvor vi ferdes på heia og melde fra hvor vi er til fjells hvis uhellet skulle være ute. DNT med vel 300 000 medlemmer er en gruppe fritidsfolk som også gleder seg over utviklingen.

Arne Thomassen, Fylkesordførerkandidat (H)n

ogn

n

Arne Guddal, Fylkestingskandidat (H)